Gadgets en onderwijs

zaterdag, januari 10, 2009

Scribefire plugin test

Ik heb in het verleden op de Eee pc al eens de Firefox plugin Scribefire geïnstalleerd om mee te bloggen, maar vond toen het scherm er te klein voor en kreeg ook plaatjes niet goed geüpload. Nu ik een 10" scherm heb op de Medion wil ik het weer een kans geven en dit is het eerste bericht vanuit Scribefire. Ik zet er even een plaatje bij om het uploaden te testen en kijk dan eens naar het resultaat. Heeft er iemand ervaring met Scribefire en misschien tips?

Labels:

vrijdag, december 19, 2008

Fijne feestdagen!

Vandaag is mijn kerstvakantie begonnen. 2 weken rust, even wat minder bloggen, wat meer met partner, vrienden en familie optrekken en uitslapen(!).
Ik wens al mijn lezers hele fijne feestdagen toe en hoop dat we een jaar ingaan met veel plezier in het werk, nieuwe uitdagingen en veel redenen om te lachen. Aan de hond hieronder zal het niet liggen!

Labels: ,

maandag, december 08, 2008

Edubloggers: roependen in de woestijn?


Bij Helikon las ik enkele goede posts over de nieuwe plannen van minister Plasterk voor WikiWijs. Daar is al genoeg over gezegd. Wat mij vooral aan het denken zette was het laatste bericht met de titel "What's the point?" Hierin gaat Fons vd Berg vooral in op de Edubloggers en hun impact op het onderwijs. Of eigenlijk het ontbreken van die impact. Mijn duit in het zakje rondom dit probleem wil ik hier delen.
Eerst een klein stukje uit het bericht van Fons:

"Blijkbaar hebben we als edubloggers dus maar een zeer beperkte impact. Edubloggen is preken voor eigen parochie, onze invloedsfeer beperkt zich tot de eigen in crowd van (net)werk en een publiek van enkele honderden lezers. Voor wie en waarom edubloggen we nou eigenlijk helemaal? Ja, ja, natuurlijk, vooral voor onszelf, ontwikkeling, scherpen van geest en pen, reflectieportfolio enzo, maar eigenlijk willen we toch actief bijdragen aan de kwaliteit van de onderwijsinnovatie in Nederland? Of niet? En daar wil je toch ook wat terugzien in de praktijk van de innovaties die onze overheid aan probeert te zwengelen. Maar dat gebeurt dus blijkbaar niet."

Een heel herkenbaar dilemma, dat preken voor eigen parochie, dat weinig impact hebben op beleidsmakers in het land of, erger nog, mensen binnen onze eigen organisatie. Het gevoel van roepende in de woestijn komt bij mij ook regelmatig op. Ik voel me buiten mijn school vaak meer gewaardeerd dan daarbinnen, wat toch wel wat wil zeggen. Kennelijk zijn we met elkaar niet in staat om een goede PR actie neer te zetten. De TeachMeet is een heel goed initiatief, maar opnieuw zullen we daar alleen andere Edubloggers treffen. En ik hoop van harte dat het Meet the Edubloggers initiatief van Willem Karssenberg tijdens de NOT iets oplevert, maar twijfel of de gemiddelde docent zit te wachten op extra leeswerk terwijl hij het toch al zo druk heeft. Wat volgens mij nodig is, is 1 gezicht, 1 stem namens de edubloggers, die de landelijke media haalt, die op scholen langskomt , die het onderwijsmanagement in Nederland eens wakker schudt en die de minister aan zijn jasje kan trekken. Waar vinden we zo iemand?

Maar misschien hechten we wel teveel waarde aan wat we zelf verkondigen. Wij hebben misschien toch niet de waarheid in pacht, hoewel we dat graag geloven en waarin we door onze collega edubloggers ook bevestigd worden. Maar ik kan toch ook geen heil zien in de manier waarop het nu in het onderwijs gaat, of in hoe BON het zou willen. En net als Fons vind ik dat we best een beetje trots mogen zijn op onze innovatie-gezindheid.

Een oplossing heb ik niet, wel de hoop dat er langzaam verbetering zal komen. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. Voorbeeld: 6 jaar geleden hadden we een plan voor een digitaal lab op school opgesteld en nu beginnen enkele mensen eindelijk het nut ervan in te zien. We moeten misschien ook niet de hele tijd voor iedereen uit willen rennen. Geduld is een schone zaak en af en toe pas op de plaats helpt in ieder geval om te relativeren.

Labels: ,

zaterdag, november 15, 2008

Twitterfeed test


Ik Twitter me de laatste maanden een slag in de rondte en daarom leek het me ook wel handig om mijn nieuw geschreven blogposts hier ook meteen met een linkje in Twitter te tonen. Volgens mij heb ik dat nu geregeld via Twitterfeed (bedankt @ricksrommelhok voor de tip). Ik had daarvoor een OpenID nodig die ik al bleek te hebben (vond ik terug in het Dashboard van Blogger). Nu schrijf ik even dit bericht om het te testen. Verder geen spannende dingen dus.

Labels: ,

vrijdag, november 14, 2008

And we're off! Again.


Ruim drie jaar geleden luidde de titel van mijn eerste bericht hier "And we're off!" Hoe zou ik het bericht nu noemen? De sequel, part II, the next generation? Ik heb geen idee, maar ik weet wel dat ik weer wat meer wil gaan bloggen en het voelt als een soort nieuw begin. De laatste maanden heeft het hier een beetje stil gelegen, door allerlei omstandigheden en onduidelijkheden op mijn werk, waardoor de lust om te bloggen me een beetje ontviel. Maar we're back! With a vengeance!

Waar te beginnen om de laatste maanden samen te vatten? Er is zoveel gebeurt waarover ik had kunnen schrijven. Een kleine opsomming dan maar.

Wat heb ik gedaan:
- Ik ben weer projectleider van een Kennisnet streaming media project
- Ik heb 2 ambassadeursdagen bezocht, eentje in Hoorn bij het Clusius en eentje bij Beeld en Geluid. Korte impressie: leerzaam, gezellig, netwerken, experimenteren.
- Ik ben naar PICNIC Young geweest in de Westergasfabriek. Korte impressie: 1 dag was veeeeel te kort.
- Ik heb een presentatie gegeven bij de Hapsnapshots in Den Bosch. Korte impressie: lekker gegeten, leuk publiek, doen we nog een keer!
- Ik heb een nieuwe telefoon aangeschaft, een HTC Touch Diamond. Korte impressie: geweldig!
- Ik heb me geregistreerd als Buzzer. Ga je nog meer van horen hier.
- Ik ben helemaal verslaafd geraakt aan Twitter!
- Ik heb verschillende gadgets via Marktplaats verkocht, en allemaal voor de vraagprijs (had misschien meer moeten vragen?).
- Ik ben voor het eerst bij het Edubloggers diner aanwezig geweest. Korte impressie: een feest! (Zie ook het bericht bij Trendmatcher, waarin weer links naar alle andere impressies).

Nieuwe gadgets die ik heb mogen vasthouden:
- De Flip
- De iPod Touch

Nieuwe interessante techniek en software:
- BoinxTV (lees er alles over bij Helicon)
- Live Mesh (lees er meer over bij Remco vd Ploeg)
- ceTwit (om te twitteren vanaf de Windows Mobile telefoon)
- Gesture based gaming (je pc besturen met gebaren)

Goh, dat is toch wel makkelijk even zo'n opsomming. Ik denk dat ik maar vaker stop met bloggen. :-)

Labels: , , ,

woensdag, oktober 15, 2008

Blog Action Day, gadgets en onderwijs


In het kader van Blog Action Day schrijf ik vandaag iets over het onderwerp armoede. Wereldwijd doen duizenden bloggers mee om dit onderwerp vandaag extra onder de aandacht te brengen.
Bij het zoeken naar een link tussen armoede, gadgets en onderwijs denkt iedereen natuurlijk meteen aan de OLPC, maar daar wil ik het nu even niet over hebben, want dat heb ik al genoeg gedaan. Ook dacht ik nog even terug aan de prachtige en grappige toespraak van Prof. Sugata Mitra tijdens Educa in Berlijn van vorig jaar, waarbij de armste kinderen op het platteland in India leerden omgaan met computers zonder enige vorm van begeleiding. Heel indrukwekkend. Maar ook daar wil ik het niet over hebben.
Wat ik vandaag las was een artikel uit de Guardian met de interessante titel "Gadgets help draw world's poorest into global economy". Toegang tot internet zorgt ervoor dat arme mensen ook mee kunnen doen in de wereld en dit levert financiele en sociale voordelen op. Maar hoe zorg je op een simpele manier voor die toegang op plekken waar geen voorzieningen zijn? In dit artikel worden enkele voorbeelden genoemd. Het mooiste vond ik wel het Text2Teach project. Hierbij worden in de Filipijnen mobiele telefoons gebruikt door docenten om via sms lesstof op te vragen vanuit een centrale database (zie dit filmpje over dit BridgeIT Text2Teach project). Intussen zijn al ruim 120.000 cursisten bereikt en uit onderzoek blijkt dat ze meer leren. Echt een voorbeeld van eenvoudige middelen die veel opleveren.

Labels: , ,

maandag, september 01, 2008

Tikkie terug


De afgelopen weken heb ik bij mezelf een soort blogmoeheid bespeurd waarvan ik niet precies weet wat ik ermee aanmoet. Ik krijg dagelijks een heleboel informatie over me heen en lees graag wat andere mensen in het onderwijs over het gebruik van ICT schrijven, maar zelf hoef ik eigenlijk niet zo nodig meer. Ik heb na de vakantie nog weinig behoefte gevoeld om er weer mee aan de slag te gaan en merk dat ik liever even twitter dan dat ik weer een bericht op mijn blog zet. Er zijn al zoveel anderen die het beter kunnen denk ik dan.

Ook prive is er een en ander gaande in mijn leven. Zo zijn we op zoek naar een nieuw huis in misschien een andere plaats en gaat mijn functie op het ROC dit schooljaar behoorlijk veranderen, waardoor eigenlijk niets meer zeker is. Dat brengt met zich mee dat mijn hoofd er niet naar staat om weer hier iets neer te zetten. Ik ga dan ook de komende maanden een tikkie terug hier. Ik blijf wel iedereen volgen en zal ook blijven reageren op andere blogs, maar verder zal ik me even beperken tot Twitter in de avonduren en het weekend. En wie weet raak ik over een tijdje weer zo geinspireerd dat ik spontaan de blogpen weer ter hand neem. Voor nu wil ik iedereen die me de afgelopen jaren heeft gevolgd bedanken voor alle reacties en lieve woorden en kom ik velen van jullie ongetwijfeld in het land IRL wel weer tegen.

Labels:

vrijdag, augustus 15, 2008

Blog Action Day 2008 komt eraan

Op 15 oktober is het weer Blog Action Day, de dag waarop blogs wereldwijd aandacht besteden aan een vooraf bepaald thema. Dit jaar is dit armoede, waarover op de site intussen meerdere interessante bronnen te raadplegen zijn. Intussen heb ik een plaatje op mijn site gezet en hem aangemeld bij de organisatie. Er doen al vele grote namen mee (op moment van schrijven zijn het 311 blogs) en er is ook een speciaal Twitter kanaal dat je kan volgen. Op 15 oktober zul je hier weer meer over kunnen lezen. Tot die tijd: zegt het voort en meld je eigen blog ook aan!

Labels:

dinsdag, mei 27, 2008

Blogtips van It's Learning

Ik ben deze week bezig met de evaluatie van een pilotproject rondom het portfolio en daarvoor hebben we o.a. gekeken naar It's Learning. Tijdens het opnieuw doornemen van wat Help-items viel mijn oog op het onderwerp "Een goede blog maken" en daarin staat het volgende:

"Wat maakt een blog tot een goede blog?
Als u een blog van topkwaliteit wilt schrijven, moet u de onderstaande punten in acht nemen. Hier volgen enkele aandachtspunten voor het schrijven van een blog die de moeite van het lezen waard is:

Deelname: een goede blog heeft vaste bezoekers. Wanneer bezoekers deelnemers worden die serieuze bijdragen leveren en daarmee de waarde van het oorspronkelijk geplaatste bericht vergroten, hebt u een goede blog.
Inhoud: uiteraard is de inhoud zelf belangrijk. Bedenk een onderwerp voordat u begint te schrijven. Blogonderwerpen kunnen sterk variëren, van politiek tot humor. Het is eenvoudiger een goede blog te schrijven als u een goed verhaal hebt. Kennis van het onderwerp waarover u schrijft is ook belangrijk. U komt er snel genoeg achter als een auteur niet goed weet waarover hij of zij het heeft.
Waarde: een goede blog is waardevol. Het geeft lezers bepaalde inzichten.

Hoe schrijft u een goed blogitem?
Titels:
gebruik duidelijke en beschrijvende titels voor uw berichten. Het eerste wat lezers zien is de titel. Gebruik tussenkopjes als het een lang verhaal wordt.
Links: als u een bepaald standpunt wilt verdedigen, maar iemand anders was u voor, maak dan een link naar de bron. Dit vergroot uw geloofwaardigheid.
Lijsten: veel goed blogitems bevatten lijsten.
Afbeeldingen: iedereen houdt van afbeeldingen. Ook bloglezers.
Video's: het is steeds gewoner geworden om video's op te nemen in blogitems. Sommige blogs zijn zelfs helemaal gebaseerd op video's. Zulke blogs worden soms wel vlogs (videoblogs) genoemd.
Spellingscontrole: zorg dat uw blogitem geen spelfouten bevat. Een blogitem kan inhoudelijk veel goede punten bevatten, maar door slecht taalgebruik worden deze tenietgedaan en krijgt de lezer een slechte algehele indruk.
Lees andere blogs: goede bloggers lezen andere blogs. Door ervaring kunt u zien of een blog goed is of niet. Gebruik deze ervaring bij het schrijven van uw eigen blog.

Rules to live by. Toch leuk dat dit soort tips in de Help van een electronische leeromgeving staan!

Labels:

woensdag, mei 07, 2008

Netvibes pagina openbaar


Sinds kort heb ik aan mijn links ook mijn openbare Netvibes pagina toegevoegd. Mijn Universe, zoals dat in Netvibes termen heet, heeft de tabbladen Start, ICTiO, Gadgetsites, Video en podcasts en Grappig. Mocht je een keer zin hebben om te zien welke feeds ik zoal volg kijk dus dan op mijn Gadgets en Onderwijs Netvibes pagina.

Labels: ,

zondag, april 13, 2008

NYT: bloggen dodelijk?


Via Mobuzz kwam ik een verwijzing tegen naar een artikel in de New York Times dat al aardig wat reacties in de bloggosphere heeft opgeleverd. Volgens het artikel, met de titel "In Web World of 24/7 Stress, Writers Blog Till They Drop, staat onder meer
"...bloggers complain of weight loss or gain, sleep disorders, exhaustion and other maladies born of the nonstop strain of producing for a news and information cycle that is as always-on as the Internet."
Ook zijn er onlangs twee bekende bloggers overleden aan een hartaanval. Dit wordt vervolgens wel een beetje genuanceerd met
"To be sure, there is no official diagnosis of death by blogging, and the premature demise of two people obviously does not qualify as an epidemic. There is also no certainty that the stress of the work contributed to their deaths."
Nou herken ik hier zelf helemaal niets in, maar ik ben dan ook een casual blogger en wordt niet, zoals de bloggers die hier worden bedoeld, betaald voor wat ik schrijf. Ik kan me wel voorstellen dat het niet gezond is om veel te bloggen en dat er stress kan ontstaan als je de eerste wil zijn die met een bepaald bericht komt. Dit is natuurlijk niet een specifiek blogger-probleem. Stress komt overal voor.
Als voorbeeld van een ongezonde blogger wordt de oprichter van Techcrunch, Michael Arrington, gegeven die aangeeft dat hij veel is aangekomen en ook last heeft van een slaapstoornis. "At some point, I’ll have a nervous breakdown and be admitted to the hospital, or something else will happen." Inderdaad een ongezonde situatie en ik heb me eigenlijk nooit gerealiseerd dat de blogwereld ook deze kant heeft. Als je per blogpost wordt betaald moet je onder druk presteren, iets wat niet iedereen even goed aankan.
Een ander voorbeeld in het artikel is Matt Buchanan die voor Gizmodo schrijft. Hij geeft wel aan dat het vermoeiend is, dat hij af en toe weinig eet en soms zelfs achter de pc in slaap valt, maar dat hij evengoed zijn baan erg leuk vindt. Maar hij is wel 22 en hoe lang hij dat blijft volhouden is dan natuurlijk de vraag.
De stressoren die in het artikel genoemd worden bestaan natuurlijk al veel langer, bijvoorbeeld in de handel waar op commissiebasis wordt gewerkt of in de journalistiek waar men een deadline wil halen en constant een scoop zoekt. Daar is nu een nieuwe beroepsgroep bijgekomen. Ik ben in ieder geval blij dat ik het gewoon voor mijn lol doe.

Labels:

dinsdag, april 08, 2008

Index verdwenen

Vandaag gebeurde iets geks. Ik wilde net vol trots mijn weblog aan iemand laten zien, krijg ik een blanco pagina. Ik was ineens mijn index.html pagina van de weblog kwijt. Of beter: hij was er nog wel, maar 0 kb groot, met de datum van vandaag, terwijl ik niks heb gedaan aan mijn blog vandaag. Ik post nu een bericht in de hoop dat de index dan opnieuw gepubliceerd wordt en er weer beeld is als je http://www.gadgetsenonderwijs.nl/ intikt. Het gekke is dat de directe url met index.html erachter wel werkt. Het probleem zou bij Blogger kunnen zitten, maar ook bij mijn host Vevida. Het is de eerste keer dat me dit overkomt.
UPDATE: intussen werkt de gewone url ook weer, in een help-topic bij Blogger kwam ik nog iemand tegen met hetzelfde probleem, maar geen echte oplossing. Ik ga nu wel even nadenken over een goeie backup van mijn blog.

Labels:

dinsdag, maart 25, 2008

Op naar Maastricht!

Ik stap over een paar uur op de bus en vervolgens op een rechtstreekse trein naar Maastricht voor de conferentie Design4All, de onderwijsvernieuwings en IT conferentie van het CvI. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit wat ik dan met mijn blog doe, want ik ga al bloggen op de conferentie weblog en dan is het wel een beetje dubbelop om dat ook nog een keer hier te doen. Ik zag dat Willem ook al besloten had zijn eigen blog even met rust te laten. Toch denk ik ook weer: het staat dan in ieder geval wel op "mijn" plek, en daar heb ik dan de controle over. Ik kijk het daarom even aan, hoe het morgen gaat. Mocht het teveel gedoe zijn, dan publiceer ik alleen op de CvI weblog, dus kijk dan in ieder geval daar.
Ik heb net mijn Eee pc in de koffer gestopt, nou maar hopen dat ik daarop ook het internet aan de praat kan krijgen! Een klein minpuntje vond ik dat het hotel, waar ik overnacht, maar liefst 10 euro per uur (!) vraagt voor het draadloze internet. Voor 24 uur was het trouwens 17 euro (!?), maar evengoed een hoop geld voor iets dat voor mijn gevoel als standaard service geboden zou moeten worden door ieder hotel. Dat het MECC geen draadloze faciliteiten voor de conferentie aanbiedt is mij dan ook een raadsel.

Labels: ,

maandag, maart 17, 2008

Bloggen in Maastricht


Zoals je misschien al op het CVI weblog voor de conferentie Design4All in Maastricht van komende week hebt kunnen lezen ga ik een bijdrage aan dat weblog leveren, samen met collega bloggers uit het MBO. Samen met Willem, Karin, Moniek, Serge en Jef zal ik proberen verslag te doen van de workshops en presentaties die ik bezoek. Aangezien ik toch al van plan was om zaken hier te plaatsen, kan dat ook wel op 2 plekken. Ik zal in ieder geval proberen om zoveel mogelijk zaken te verslaan, als een echte razende reporter.

Labels: ,

woensdag, februari 20, 2008

Dubbel feest!


Vandaag ben ik jarig en hoewel ik me niet al te jofel voel (al een paar dagen een zware verkoudheid onder de leden ) begon mijn dag op 2 manieren erg goed. Allereerst met het cadeautje van mijn vriend: een Wake-up Light van Philips. Kan ik lekker ontspannen van wakker worden met een gesimuleerde zonsopgang en vogelgeluiden. Ik ben trouwens niet de enige die er eentje heeft. Ben benieuwd hoe hij zal bevallen.

Het andere cadeautje is toch wel dat mijn blog op de Longlist van de Dutch Bloggies staat! Dat ik dit nog mag meemaken, ik ben er even stil van.... Dat mijn blog prijkt tussen (in mijn ogen) veel waardiger blogs als die van Pierre Gorissen, Willem Karssenberg en Margreet vd Berg vind ik al een eer op zich! En dat Karin Winters met haar blog van nog geen half jaar oud hier al tussenstaat is ook een enorm knappe prestatie.

Straks nog even aan de koffie met gebak en mijn dag kan niet meer stuk!

Labels: , ,

woensdag, februari 13, 2008

Graag linken

Vandaag kreeg ik een verzoek om op mijn blog een link naar een gadgets webshop te plaatsen. Eigenlijk klonk het meer als een opdracht:
"Graag een linkvermelding van onze pasgereleasde e-shop.
We linken graag terug.
Alvast bedankt."
Dat was alles wat er in het mailtje stond. Tja, als je het zo stelt dan doe ik het natuurlijk niet. En ik ben trouwens helemaal niet van plan om webshops aan nieuwe klanten te helpen. Die moeten ze via andere kanalen maar proberen te vinden. Goeie omgangsvormen in de mail zouden al helpen... (of ben ik nu te licht geraakt?).

Labels: ,

maandag, januari 14, 2008

Flickr en Blogger


Flickr en Blogger
Originally uploaded by Gadgets en Onderwijs

Ik had al gelezen dat het kon, maar wilde het even zelf testen: een foto via mijn mobiel mailen naar Flickr en vervolgens automatisch op mijn weblog laten plaatsen. De waterval is een standaard Windows Mobile plaatje.
In ieder geval: het werkt echt!

Labels: ,

woensdag, november 14, 2007

Mijn weblog nu ook via ROCNieuws


Toen Willem Karssenberg aangaf dat zijn weblog voortaan ook te zien is via ROC Nieuws, kon ik het niet laten om ook mijn weblog aan te melden en ik kreeg al meteen een positieve reactie terug. Dus vanaf vandaag kun je alle berichten die hier staan ook in de rechterbalk van de site http://www.rocnieuws.nl/ lezen, naast die van Willem, Wilfred Rubens en hun eigen Remindo weblog. Over die laatste zal ik nog meer berichten als ik de tijd heb gehad om ernaar te kijken.

Mocht je niet weten wat ROC Nieuws is, hier een korte uitleg uit de mail die ik van ze kreeg:
"ROCnieuws.nl is (...) een niet commercieel initiatief van Stichting Owen en Paragin E-Learning. Via innovatieve technieken verzamelen wij het laatste nieuws van alle ROC's, AOC's en (relevante) overkoepelende organisaties in Nederland en bieden dit vervolgens aan op de website. Het voornaamste doel van ROCnieuws.nl is om een kennis- en inspiratiebron voor docenten in het middelbaar beroepsonderwijs te zijn. Met andere woorden: de bezoeker leert van de ervaringen van andere opleidingen, maar kan anderzijds ook ideeen opdoen en toepassen in zijn of haar dagelijkse praktijk."

Ik had hier bij de marketing afdeling al eens een balletje opgegooid over het ontbreken van een RSS feed op onze site, maar daar is tot op heden nog niks mee gedaan. Gelukkig heeft men bij ROC Nieuws hier iets op gevonden en kan je je eenvoudig abonneren op een RSS feed van je eigen of van andere ROC's en AOC's. Zo blijf je altijd op de hoogte van wat er in het beroepsonderwijs gebeurt.

Labels:

vrijdag, oktober 19, 2007

Blog action day groot succes

Van de organisatoren van Blog Action Day (eerder deze week) kreeg ik een mailtje vol positief nieuws:
"The very first Blog Action Day was an unprecedented success and we've got the final wrap up where the site used to be at http://blogactionday.org/ complete with statistics, sample posts, details of the huge amount of press coverage we had all overthe world, quotes and more. It's a must see. Please feel free to spread the word around asit's great for people to really see what we achieved together.
And if I could just say a huge thank you to every single one ofyou, all 20,603 registered bloggers who took the plunge even ifit meant going off their regularly scheduled programming andstood up to be counted."
Goed om te horen dat zoveel mensen hieraan gehoor hebben gegeven. Wel een beetje slordig dat de plaatjes en de links die maandag nog werkten, dat nu ineens niet meer doen...

Labels:

maandag, oktober 15, 2007

Blog Action Day en Eeko.nl

Bloggers Unite - Blog Action Day
Vandaag is het Blog Action Day en het onderwerp dit jaar is het milieu. Het is de bedoeling dat bloggers wereldwijd aandacht besteden aan het milieu in combinatie met het onderwerp van hun eigen blog. Dus zat ik te denken over gadgets, onderwijs en milieu en kwam vervolgens bij Eeko.nl uit. Ik had al een tijdje een folder van hen liggen en daar kan ik nu mooi eens aandacht aan besteden.


Eeko.nl zamelt lege inktcartridges en mobiele telefoons in en als school kan je dat een leuk extr zakcentje opleveren. Je kunt er echter ook voor kiezen om goede doelen te steunen, zoals Stichting AAP, Artsen Zonder Grenzen of het Wereld Natuur Fonds. Je kunt bij je school een speciale inzamelbak neerzetten waarin lege cartridges en oude mobieltjes kunnen worden gedaan. Eeko verzamelt het weer en verwerkt alles, zodat er een stuk minder chemisch afval op de grote hoop terecht komt. Ook als particulier kun je enveloppen krijgen waarmee je de spullen gewoon op de bus kan doen.
Kijk even naar het filmpje! Er is ook nog een speciale site voor scholen. Onze school doet nog neit mee, maar ik heb wel even wat mensen ingeseind. Ben benieuwd of het wordt opgepakt.

Labels: , ,

vrijdag, oktober 05, 2007

Bloggen tijdens conferenties


Bij Wilfred Rubens kwam ik een aardig stukje tegen over het bloggen tijdens conferenties, een probleem waar ik ook regelmatig mee worstel. Hoe krijg je je tekst binnen niet al te lange tijd op je weblog en hoe zorg je ervoor dat je niets mist? Ik zal er hier verder niets van quoten, dat kun je bij hem wel lezen. Wel handig is nog een document dat hij noemt dat is opgesteld door Bruno Giussani en Ethan Zuckerman met de titel Tips for Conference Bloggers. Ik lees het straks lekker in de trein naar huis even door.

Labels: ,

donderdag, oktober 04, 2007

Live Writer


In de weblog Microsoft in het onderwijs van Remco Ploeg, kwam ik vandaag een bericht tegen over een nieuwe versie van Windows Live Writer. Hij schrijft het volgende:

" Met dit programma kan je onzettend makkelijk posts voor je weblog maken. Het ondersteund ondertussen al heel veel verschillende blogservers:

- Blogger
- Wordpress
- Community Server
- TypePad
- Microsoft Office SharePoint Server 2007
- en nog meer

Maar de meest interessant voor mij, is toch wel SharePoint. Je kan dus nu vanuit Windows Live Writer (net als vanuit Microsoft Word) op je blog binnen SharePoint posts maken vanuit dit programma. Ik vind het een ontzettend makkelijk programma, omdat ik vanuit 1 programma al mijn verschillende blogs kan onderhouden. Het programma werkt ook onzettend makkelijk, zo kan je makkelijk foto's in je post mee versturen (de foto's worden automatisch geupload) en natuurlijk kan je ook video's van SoapBox direct in je posts integreren."

Toen ik er wat verder naar zocht, bleek dat intussen al diverse edu-bloggers ermee werken of gewerkt hebben. Dat heb ik dus ook maar eens gedownload en geinstalleerd. Deze post komt uit het programma (zie de screenshot). Je meldt eenvoudig je weblog aan (in mijn geval van Blogger), met wachtwoord en gebruikersnaam en de gegevens worden opgehaald. Vervolgens tik je je bericht en drukt dan op publiceren. Je kunt oko een bericht eerst als concept opslaan en er later aan verder werken.

Je kunt gewoon tikken, of je kiest voor bewerking van de HTML. Je kunt zaken toevoegen als hyperlinks, afbeeldingen, tabellen, kaarten, tags en video. En als je meerdere weblogs hebt zet je ze gewoon allemaal hier bij elkaar. Ik heb er intussen de weblog van Kennisnet ambassadeurs (= Wordpress), mijn eigen weblog en een weblog die ik bijhoudt op een Sharepoint omgeving van de school in gezet. Je switcht vervolgens tussen de weblogs en zo kun je een bericht ook op meerdere plekken neerzetten.

Ik vind het erg handig, ga er zeker gebruik van blijven maken!

Labels:

maandag, januari 08, 2007

Information overload


Ik heb de kerstvakantie gebruikt om eens helemaal los te komen van al die bakken met informatie die er elke dag weer over me worden uitgestort. Als je niet uitkijkt ben je de hele dag bezig met het verwerken van informatie uit boeken, kranten, tv, internet, blogs, rss-feeds en YouTube filmpjes. Dus weinig nieuws gevolgd, weinig gelezen (behalve een stuk van The World is Flat van Thomas Friedman, wat al behoorlijk wat "food for thought" opleverde) en Oud en Nieuw in Gent gevierd. Ook mijn computer heeft een rustige twee weekjes gehad, alleen af en toe een film gedownload en wat mailtjes verstuurd.
Geen blog bijgehouden ook, en ik voelde me er niet eens schuldig over, want dan ben je verkeerd bezig denk ik. En toen ik vandaag weer aan het werk ging had ik weer nieuwe energie opgedaan om de nieuwe bakken informatie door te spitten, dus de komende tijd valt er weer wat te lezen hier.

Labels: ,

dinsdag, november 14, 2006

Surfdagen: workshop wiki en weblog bij een conferentie


Deze sessie werd gepresenteerd door Eja Kliphuis, Gerard Dümmer en Keith Russell en ging over het gebruik van een weblog en wiki tijdens hun reis naar Educause 2006 in Dallas. Gerard toonde vooral de tools die hij bij de weblog had gebruikt, zoals Google Earth, Flickr, Furl en Dailymotion. De blog was vooral bedoeld om de mensen op het thuisfront op de hoogte te houden van hun ervaringen en interviews en filmpjes met impressies te kunnen plaatsen. Gerard vertelde nog iets over de zaken die hij had geleerd door het bijhouden van de weblog, zoals dat het technisch wel beter is om de blog zelf te hosten.

De wiki werd o.a. door Keith Russell onderhouden en ging meer de dipete in. De deelnemers konden allemaal artikelen plaatsen en aanvullen en zo ontstond een site die de papieren publicatie over Educause dit jaar gaat vervangen. Zeker de moeite waard om daar nog eens verder in te duiken denk ik. Ik zag enkele onderwerpen over bijvoorbeeld Social Software en Gaming die mij wel aanspraken. De wiki is een media-wiki die volgens Russell wel wat beperkt was in het opmaken van tekst en niet erg grafisch georienteerd is, iets wat de volgende keer anders zou moeten.

Uit de ervaringen met de weblog en wiki had men verder geleerd dat men een eigen lay-out voor de blog en wiki zou kunnen maken en dat er waarschijnlijk meer links zouden moeten zijn tussen de wiki en weblog. Ook is van belang dat je kijkt naar wie je publiek is en dat je je vooraf afvraagt of je aan de schrijvers eisen stelt over hun berichten/artikelen. Dit laatste zou ik een belemmering vinden om vrij iets te schrijven, maar als je zoals hier een wiki in plaats van een papieren verslag gaat gebruiken is het misschien wel verstandig om bepaalde richtlijnen te geven.
Het is zeker een goed initiatief om een weblog en/of wiki voor een conferentie te gebruiken. Een wiki is iets dat nog meer moet groeien denk ik, daar hebben nog niet zoveel mensen ervaring mee. Een weblog lijkt inmiddels al bijna een must, getuige de weblog van Veldhoven in april en die van de Surfdagen nu. De presentatie van deze workshop staat trouwens ook al op de weblog, samen met een interview met Willem Karssenberg over de sessie. Leuk!

Labels: ,

zondag, november 12, 2006

Bugs in Blogger of IE7?

Na aan al mijn berichten een labeltje (of 2, 3) te hebben gehangen, wat een aardige klus was, kom ik er nu achter dat de plaatjes uit oudere posts (van voor de migratie naar een ander adres) niet worden getoond in mijn browser (IE7). Het is een bizar probleem, want als ik een bericht edit zie ik het plaatje wel gewoon. Kijk ik daarna nog een keer naar het bericht dan staat het plaatje er ineens ook weer. Erg vreemd allemaal.
In een discussiegroep van Google over plaatjes in Blogger kom ik wel allerlei berichten tegen over problemen met het uploaden van plaatjes, iets waar ik ook al vaker tegenaan was gelopen. Wat onder andere wordt aangeraden is Firefox gebruiken, maar uit andere berichten blijkt dan weer dat dat ook niet altijd werkt. Toch denk ik dat mijn probleem eerder een IE7 probleem is. Ik publiceer niets opnieuw en krijg toch uiteindelijk het plaatje wel weer te zien. Daarvoor klik in in het overzicht van alle berichten eerst op View (zie dan het plaatje niet), daarna op Edit (zie dan het plaatje wel), dan ga ik terug en klik ik weer op View (en zie het plaatje weer wel). Zhiet mij maar lek...
Het blijft een vreemd probleem waar ik zo niet 1,2,3 een oplossing voor weet, maar uiteindelijk zie ik mijn plaatjes wel en hoop dat dat dan ook voor anderen geldt.

Labels:

Overstap naar Blogger beta


Ik ben zojuist overgestapt naar de Blogger beta omgeving, waardoor ik allerlei extra opties heb gekregen. Zo heb je meer mogelijkheden bij het maken van je template (drag and drop bijvoorbeeld), het posten (je kan nu labels aan je bericht hangen, iets wat Web-log.nl al had) en kun je ook een privé blog aanleggen, waarbij je kunt aangeven wie er toegang hebben. Zo kun je Blogger in het onderwijs ook weer beter inzetten voor een klassenblog of een reflectieblog in het kader van een portfolio, omdat niet iedere leerling het ziet zitten dat hij/zij voor de hele wereld zichtbaar iets opschrijft. De inhoud blijft dan afgeschermd voor een beperkte groep.
Ook nieuw is het Dashboard, oftewel wat je ziet als je bent ingelogd op Blogger. Je kunt nu meteen vanuit je Dashboard doorklikken naar het aanmaken van een nieuw bericht, het aanpassen van het template of je weblog bekijken. Meer mogelijkheden dus zonder dat je eerst nog door moet klikken naar je weblog.
Op het gebied van RSS feeds (wat binnen Blogger altijd erg beperkt was) is er toegevoegd dat je nu ook van alleen het commentaar op 1 post of op alle posts een feed kunt maken, dat RSS 2.0 en Atom 1.0 standaarden nu worden ondersteund en dat je kunt aangeven wat er in je feed getoond moet worden (volledige berichten of een deel daarvan). Voor de gevorderde gebruiker erg interessant.
En tenslotte is het publiceren ook sneller geworden, dus geen irritant ronddraaiend icoontje meer waarbij je soms aardig lang moest wachten totdat de 100% bereikt was.
Ik ben tot nu toe zeer tevreden over de nieuwe opties en zal eens kijken hoe ik mijn blog meer ga aanpassen.

Labels:

Toch geen startlog krant

Ik kreeg onderstaand bericht deze week over de startlog krant waar ik al eens eerder iets over blogde. De krant die ze wilden gaan uitgeven komt er toch niet.

"Begin dit jaar hebben we aangekondigd een weblog krant te gaan lanceren. Zoals het er nu naar uitziet zal deze krant helaas niet verschijnen. De belangrijkste reden is dat we de financiering niet rond krijgen.
Er is veel tijd gaan zitten in het kranten avontuur, waardoor we minder aandacht hadden voor de ontwikkeling van de site. Sinds anderhalve maand is de focus weer terug bij startlog.nl; de andere bron van informatie.
Weblogs geven een andere kijk op de wereld. Startlog wil deze 'andere kijk' voor iedereen toegankelijker maken door weblogs duidelijk te rubriceren naar interessegebied en door de laatste rss feeds per weblog én per rubriek helder te presenteren.
We hebben de site een upgrade gegeven; een zoekfunctie is toegevoegd, elke weblog heeft een tussenpagina met de laatste rss feeds en de layout is iets aangepast.
Om de startpagina voor weblogs nog aantrekkelijker te maken voor webloggers én lezers hebben we een aantal diensten ontwikkeld. Hierover zullen we je binnenkort berichten. We hopen dat jullie ons enthousiasme voor Startlog zullen (blijven) delen."

Ik wacht die nieuwe diensten maar even af.

Labels:

woensdag, oktober 11, 2006

Politici op het web


Bij Computer Idee las ik dat er opnieuw een politicus de "populaire" stap richting het web en social software heeft genomen. Na o.a. de weblog van Wouter Bos en de podcast van Piet Hein Donner is Mark Rutte een eigen Hyves pagina begonnen en daarop zal hij iedere dag een filmpje plaatsen waarin hij tijdens het ontbijt vertelt wat hij de dag ervoor allemaal heeft beleefd. Hij is nog maar net begonnen dus er staat dus nog niet zoveel op. De filmpjes zijn eigenlijk gewoon een extra manier om campagne te voeren en hij benut het medium dan ook uitgebreid om partijstandpunten toe te lichten. Hij kijkt wel slaperig in de eerste twee filmpjes, waarschijnlijk geen ochtendmens.... Er zijn wel al veel mensen die zijn vriendje willen zijn, tenminste, hij heeft op moment van schrijven al 2350 mensen onder zijn "vrienden" staan. Zouden die ook allemaal op hem gaan stemmen?

Labels:

donderdag, juni 15, 2006

Radiostilte

Na mijn korte reisje naar Londen heb ik even een paar weken "radiostilte" op mijn weblog gehad. Niet omdat ik ziek was ofzo, maar ik wilde gewoon eens kijken of de behoefte om er iets op te zetten zou blijven. Ik ben nu zo'n driekwart jaar bezig en af en toe voel ik me bijna schuldig als ik niet regelmatig iets schrijf. Dat is natuurlijk onzin, want ik ben zelf de baas. Toch weet ik dat mijn weblog ook door enkele collega's trouw wordt gelezen en dan heb ik zoiets van: ik wil mijn lezers niet teleurstellen.
Ik ben deze weblog in eerste instantie gestart omdat ik geheugensteuntjes voor mezelf wilde vastleggen, maar ook anderen daarvan op de hoogte wilde stellen. Wat heb ik waar gelezen, wat moet ik nog een keer bekijken, waar stond dat ook alweer. Wat ik heb gemerkt is dat het maken van een eenvoudig stukje toch veel meer tijd kost dan ik van tevoren had ingeschat. Ik ben dan misschien ook wel een perfectionist, maar als ik iets schrijf wil ik ook meteen alle links goed hebben en probeer ik een korte uitleg te geven van een onderwerp, iets wat je niet hoeft te doen als je bijvoorbeeld even een link onder je favorieten zet. Langzamerhand is mijn weblog niet meer alleen voor mezelf gebleven, maar verwijs ik er mijn collega's naar als ik iets heb gezien wat ook voor hen interessant kan zijn. En ik plaats mijn verslagen van conferenties als Educa en Veldhoven ook hier, dan hoef ik het niet meer rond te mailen en is het ook voor andere geinteresseerden te vinden.
Ik ga de frequentie van posts hier wel wat aanpassen. Als je het gevoel krijgt dat je iedere week enkele dingen moet plaatsen, dan is het niet meer leuk. Ik wil vooral voor mezelf een opsomming van interessante dingen maken. Als anderen dat ook leuk vinden om te lezen is dat prima, maar dat is niet mijn doel. Ik hoop wel dat er af en toe nog mensen zullen reageren, want ik merk wel dat dat erg stimulerend werkt! Dus als je wilt blijven lezen, prima, maar verwacht de komende tijd geen grote aantallen berichten.

Labels:

donderdag, april 27, 2006

Overzicht weblogs en wiki's

Op de site van Digitale Didactiek staat een duidelijk overzicht van wat nou eigenlijk bedoeld wordt met weblogs en wiki's en er worden meteen de nodige links gegeven naar andere publicaties over dit onderwerp. Ook wordt kort ingegaan op de inzet in het onderwijs. Handig als je even snel aan iemand wilt uitleggen wat het nou eigenlijk is.

Labels: ,

maandag, april 24, 2006

Kleine storing

"Blogger.com will be down on April 24 2006 from 4 pm PDT to 4:45 pm PDT due to planned maintenance. We’re sorry about the one-two unplanned/planned outage punch today, but we need to do some database maintenance. You will still be able to view your blogs during the outage. Be assured that when Blogger.com comes back, it will be shinier and happier than ever."

Ik zag ineens bovenaan het scherm een melding staan die naar bovenstaand stukje linkte. Ik had eerder vandaag wat problemen met het publiceren van berichten met Blogger, maar intussen is dit gelukkig opgelost.

Labels:

RSS feed aangepast

In mijn "oude" weblog had ik een verwijzing gezet naar mijn RSS feeds, die helaas niet correct blijken te zijn. Na een tip van Willem Karssenberg vanmorgen (bedankt!) heb ik de feed in Blogger op het volgende adres gezet:
www.gadgetsenonderwijs.nl/atom.xml. De Feedburner feed heb ik intussen ook daarnaar kunnen laten verwijzen.
Helaas is het me nog niet gelukt om de RSS feed daadwerkelijk daar te publiceren, ik kijk alleen maar tegen een ronddraaiend plaatje aan en de status van gepubliceerde files blijft op 0% steken. Het is schijnbaar erg druk bij Blogger. Ik probeer het later vandaag of morgenochtend nog een keer. Ik heb daarom een oudere versie van het atom.xml bestand even in de juiste map op mijn server gezet, dus die zou wel al moeten werken.

Labels:

zaterdag, april 22, 2006

Grote verhuizing

Ik ben vanochtend begonnen met het verhuizen van alle posts van deze weblog naar mijn nieuwe domein www.gadgetsenonderwijs.nl. Het is wel even een klus, want ik heb nog nergens een eenvoudige manier kunnen vinden om dat te doen. Kopieren en plakken van de HTML lijkt de enige mogelijkheid. De antidatering zorgt er dan voor dat ik alles weer op de oude plek terug kan zetten, maar mijn commentaren ben ik dan helaas wel kwijt. Ik ben nog wel even bezig (ben nu bij november vorig jaar), maar daarna wil ik dus verder publiceren op mijn nieuwe plek. Als het zover is geef ik een seintje.

Labels:

donderdag, april 20, 2006

Nieuwe URL

Ik heb afgelopen weekend de URL www.gadgetsenonderwijs.nl geregistreerd. Ik ben van plan om op korte termijn deze weblog daarheen te verhuizen. Je kunt namelijk achter de schermen in Blogger aangeven of je je blog via ftp wilt publiceren naar een andere domein. Dat betekent dan waarschijnlijk dat deze URL (gadgetsenonderwijs.blogspot.com) niet meer zal werken. Hoe het precies zal gaan weet ik niet, ik heb het nog niet eerder uitgeprobeerd.
Ik ben wel bang dat alle links naar deze pagina's straks niet meer zullen werken, wat natuurlijk erg jammer is, vooral omdat het lezers oplevert en omdat anderen in hun weblogs dan niet werkende links zullen hebben. Wat ik ook zou kunnen doen is dit allemaal laten staan en vervolgens opnieuw te beginnen op mijn eigen domein door een nieuwe weblog in Blogger aan te maken. Dan kan in ieder geval iedereen hier nog terecht en werken de oudere links ook nog. Ik ben er dus nog niet uit. Elk advies is welkom!

Labels:

De eerste post op het nieuwe adres

Om er zeker van te zijn dat dit allemaal gaat werken op het nieuwe adres, zet ik deze eerste post neer.

Labels:

woensdag, april 12, 2006

Weblogs sessie met Pierre en Willem


Ik zit nu nog in de weblogs hands-on workshop van Willem Karssenberg en Pierre Gorissen en heb wat hand en span diensten verricht. Een leuke sessie, met over het algemeen enthousiaste reacties. De meeste mensen zien toch wel dat ze er iets in hun onderwijs mee zouden kunnen.
Willem deelde een foldertje uit van het Drenthe College over wat nou eigenlijk RSS is en hoe je allerlei weblogs kan bijhouden zonder dat je ze allemaal moet bezoeken. Met een webaggregator kun je al je favoriete weblogs eenvoudig volgen. Hij noemt het voorbeeld van www.bloglines.com en www.sharpreader.net.
Nog een aardig voorbeeld uit ROC-land: Het Landstede biedt hun leerlingen de kans om een eigen weblog te beginnen over hun opleiding, meteen een aardige PR-tool
www.elgg.net geeft de mogelijkheid om een weblog te starten dat niet zomaar door iedereen te lezen is, wat door sommige deelnemers hier werd gevraagd. Ander idee is het weblog in te zetten als showcase voor een portfolio. Willem denkt in ieder geval dat er over twee jaar onnoembaar vele weblogs zullen zijn. Het kwartje lijkt gevallen te zijn!
AANVULLING: Op de weblog van de conferentie staat de video opname van de sessie en de powerpoint presentatie.

Labels: ,

Bizzkids


Ben net bij Marc Prensky vandaan gekomen met een tevreden gevoel (zie de live weblog van Pierre en Wilem daarover. Ik zit nu live te bloggen in de presentatie over Bizzkids simulaties, een management game van Bitpresseducatie.
De landelijke competitie loopt gedurende enkele maanden (jan- maart) in rondes. Daaruit komen finales en het bedrijfje met de hoogste winst krijgt een prijs (bijv. Apple iPods).
Na de landelijke variant kwam de vraag naar een eigen omgeving voor een school, genaamd Bizzgames, waarin een school zelf allerlei zaken kan instellen. We gaan nu een ronde spelen via bizzgames.nl en we strijden om een zilverkleurige thermoskan! We moeten een hotdogkar runnen, iets voor klas 1 niveau 3/4. Er zijn in totaal 10 teams. Na een korte uitleg duiken we erin. We moeten beslissingen nemen over marketing, logistiek en financien. Ik snap er helaas nog niet veel van, dit kan ik me beter door een leerling laten uitleggen denk ik. Ik moet nadenken over de prijs van mijn hotdogs, de concurrentie, de inkoop en nog wat van dergelijke zaken waar ik niet zoveel van weet. Handelskennis was mijn slechtste vak op de Havo.
Bij het spel is ook een docentenmodule waarin alles achter de schermen wordt weergegeven. Verder is er ook een oefening te maken over het invullen van de balans. Ook kun je berichten versturen naar de andere teams of als docent naar je cursisten. Na uitloggen verwerkt de docent de gegevens en rolt de winnaar uit de bus. Helaas ben ik tweede geworden, mijn buurvrouw is de gelukkige winnaar!
Prijskaartje: per team (van 3 of 4 lln), kost het voor de landelijke variant (Bizzkidz) €5,- per ll, bij Bizzgames €7,- per ll en daar zitten dan ook werkboekjes bij. Er hoeft niets geinstalleerd te worden.

Labels: , , ,

zaterdag, januari 21, 2006

Trendmatcher.nl

Ik ontmoette vorige week een collega van het Drenthe College, Willem Karssenberg, bij een bijeenkomst voor Grassroots coaches. Hij had mijn weblog gelezen zei hij en dat is natuurlijk altijd leuk om te horen. Aangezien hij zelf ook een weblog bijhoudt vond ik het niet meer dan logisch om daar ook eens een kijkje te gaan nemen. De website heet trendmatcher.nl en Willem beschrijft zichzelf als volgt:
"Als trendwatch-volger probeer ik verbanden te leggen tussen de dingen die ik tegenkom en het gebruik dat we ervan zouden kunnen maken in onze dagelijkse (onderwijs)praktijk. Wat ik interessant vind krijgt hier een plekje."
Dat is natuurlijk vergelijkbaar met wat ik hier ook doe, alleen heb ik niet zo'n mooie term daarvoor gevonden, want trendmatcher is natuurlijk wel een soort eretitel te noemen. Ik was zijn naam al eerder tegengekomen op de weblog van Pierre Gorissen en toevallig werd er ook afgelopen week naar zijn site verwezen in de rss feed op ictnieuws.net waarbij men verwees naar zijn artikel "Je moet er geweest zijn.." over de zin en onzin van beurzen en conferenties. Een leuk verhaal waar ik me volledig bij aansluit. Ook ik krijg vaak de vraag wat zo'n conferentie mij nou oplevert. Voor mij is het altijd een wereld van inspiratie, praten met mensen die willen vernieuwen en de laatste trends volgen. Als ik terug kom van een beurs of conferentie ben ik nog weken bezig om alle spullen die ik heb meegenomen te verwerken (ik heb nog steeds cd-tjes liggen van Educa die ik nog moet zien) en praat ik met zoveel mogelijk collega's over wat ik gezien heb in de hoop dat zij ook weer op nieuwe ideeen worden gebracht.
Op Trendmatcher staan naast het bovengenoemde artikel veel interessante verhalen over allerlei ict en onderwijs zaken en gewoon aardige verhalen over apparaten en ervaringen. Helaas lukt het me niet om zijn feed aan Mobipocket toe te voegen, dus ik zal af en toe even terug moeten komen op de site om de laatste artikelen te lezen.
De volgende conferentie zit er alweer aan te komen, de conferentie over IT en onderwijsvernieuwing in Veldhoven (zie CVIWeb.nl) van 12 en 13 april en daar kom ik als het goed is Willem ook weer tegen, die er een presentatie over weblogs zal houden. Hij gaf aan dat er nog erg weinig mensen uit het MBO bloggen, dus misschien levert die presentatie meer collega bloggers op. Ik ga in ieder geval even bij hem kijken. En de Games goeroe, Marc Prensky (zie mijn vorige post over hem) doet er de keynote dus dat wil ik zeker niet missen!

Labels:

zondag, januari 15, 2006

Startlog begint een weblogkrant


Ik heb me een tijdje terug aangemeld bij Startlog, een startpagina voor weblogs en je vindt de link rechts in het menu.
Nu kreeg ik vorige week een mailtje van ze over hun plan om een heuze weblogkrant uit te gaan geven. Uit het bericht kon ik verder niet zoveel opmaken over hoe het eruit zou moeten zien. Ze vroegen mijn mening over het idee en wilden ook mijn toestemming om artikelen uit mijn blog te publiceren. Daarin heb ik toegestemd. Ik heb ook aangegeven dat ik niet overtuigd ben van het aanslaan van zo'n krant, aangezien je toch als lezer vaak gericht naar blogs zoekt die zich met onderwerpen bezighouden die je aanspreken, maar het samenvoegen van allerlei verschillende soorten artikelen kan ook weer het effect hebben dat je een blog ontdekt die je nog niet kende. Zo zou ik bijvoorbeeld meer lezers kunnen trekken en dat is alleen maar mooi meegenomen denk ik.
Afgelopen donderdag stond er een artikel op nu.nl over dit plan en daarin werden wat meer details genoemd. Zo wil men aanvankelijk beginnen met een oplage van 30.000 stuks op lichtgroen papier. Waar en hoe het verspreid gaat worden is onduidelijk . Men heeft al een dummy gemaakt om te laten zien hoe het wordt en daar zijn ook meteen weer reacties op gekomen van weblogs die niet waren gevraagd om toestemming voor het plaatsen van hun materiaal. Niet zo'n slimme zet. De krant ziet er verder goed uit, kleurendruk met overzichtelijke artikelen over verschillende onderwerpen. Ben benieuwd of dit van de grond gaat komen. Het feit dat er op nu.nl al aandacht aan geschonken is zou wel moeten helpen.

Labels:

dinsdag, december 20, 2005

Cute overload blog


Even iets totaal anders er tussendoor: de Cute Overload weblog, met alleen maar grappige en vertederende plaatjes van vooral jonge dieren waar je gewoon vrolijk van wordt!

Labels: ,

vrijdag, december 09, 2005

Nog een ict in onderwijs blogger

Ik kwam via de startpagina startlog.nl (waar ik me meteen maar even voor heb aangemeld) op de blog van Sybilla Poortman, inter-net-viewer.nl. Vanuit haar achtergrond bij de Fontys Hogescholen blogt zij o.a. over haar ervaringen met en ideeen over het gebruik van social software. Hierover haalt zij een interessant lijstje aan waarin punten staan opgesomd die ervoor zouden kunnen zorgen dat je tijd genoeg hebt om te bloggen. Als je ergens ja op antwoord zou je voldoende tijd moeten hebben. Ik kan bij meerdere vragen ja antwoorden, vandaar dat ik ook de tijd kan vinden voor mijn blog, maar evengoed moet ik zeggen dat het af en toe wel moeite kost om een gaatje te vinden, want ik wil wel bij ieder onderwerp even wat achtergrond informatie opzoeken en de juiste links vinden. Ik probeer wel regelmatig te schrijven, maar soms heb ik zoveel informatie dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik heb nu bijvoorbeeld nog een heleboel leuke dingen liggen van Educa, met name allerlei cd-tjes en folders waar ik nog eens naar moet kijken, maar ik vind eenvoudigweg de tijd niet om er eens goed voor te gaan zitten.

Labels:

zondag, november 27, 2005

Bedank je eerste reageerder

"Thank Your First Commenter Day (bedank je eerste reageerder dag) is een initiatief van de Amerikaanse weblog Citizen of the Month, naar aanleiding van de Amerikaanse feestdag Thanksgiving. Op Thanksgiving wordt herdacht hoe de eerste blanke kolonisten in Amerika de winter doorkwamen met hulp van de plaatselijke bewoners (over wat er nadien gebeurde, wordt niet gesproken)."(bron)

Ik wil hierbij Pierre Gorissen bedanken voor de allereerste reactie op mijn weblog! Ik had iets geschreven over de Edukast en zijn zachte g en daar had hij natuurlijk wel iets op te zeggen. Ik lees zijn blog nog steeds iedere dag.

Labels:

maandag, oktober 31, 2005

Collega blogger icto

Ik heb een blog ontdekt van Margreet van den Berg, die voor een deel dezelfde onderwerpen behandelt als ik hier doe. De site is ook met Blogger gemaakt en ik kwam er o.a. een stukje tegen over een interessante serie lezingen van De Waag. De eerste lezing op 26 oktober jl ging over mediawijsheid, oftewel wat heb je als burger aan kennis van de nieuwe media nodig om je in de veranderende maatschappij staande te kunnen houden.

De beschrijving van deze lezing:
" Wie niet 'mediawijs' is, raakt sneller maatschappelijk buitengesloten. Om optimaal te kunnen functioneren in een van media doordrenkte samenleving is het zaak dat burgers de kennis, de vaardigheden en de mentaliteit hebben om zich gemakkelijk en betekenisvol in die omgeving te bewegen’, schrijft de Raad voor Cultuur in haar advies aan staatssecretaris Medy van der Laan.Als we leven in een multimediale maatschappij, is het dan niet de taak van het onderwijs om kinderen en jongeren voor te bereiden om als volwaardige, mondige burgers te kunnen leven in die maatschappij? Zoals het een basisvoorwaarde was voor de burgerlijke democratie in de twintigste eeuw dat mensen konden lezen en schrijven, zou het nu een basisvoorwaarde moeten zijn dat iedereen kan omgaan met de verschillende soorten media van de wereld waarin hij leeft. Volgens de Belgische filosoof Paul Bottelberghs moet het onderwijs zich openstellen voor multimediale geletterdheid en daarmee zelfs een beweging in gang brengen van een school die enkel gefocust is op het verstandelijk vermogen van de leerling, naar eens school die erop gericht is de totale mens te ontwikkelen en oog heeft voor alle capaciteiten van het individu.
Maar hoe multigeletterd zijn kinderen en jongeren vandaag de dag al? Leren ze niet al voldoende door thuis op de computer te spelen? Hoe zou het onderwijs de omwenteling naar een multimediale aanpak moeten organiseren en hoe verandert daarmee de doelstelling van het onderwijs? Wat zijn voorbeelden van interessante mediaprojecten voor het onderwijs en zijn de (verwachte) resultaten."


Op de site zijn ook live streams van de gegeven lezingen te volgen, dus daar ga ik nog een keertje naar kijken, want ook de komende onderwerpen (creativiteit, sociaal gedrag en innovatie) spreken me erg aan. Wel een geweldige manier om je lezingen toch openbaar te maken, die live streams.

Labels:

vrijdag, oktober 21, 2005

Testblog vanaf mijn qtek

Om te kijken of ik een beetje makkelijk in mijn blog iets kan toevoegen, typ ik nu even iets op de bank op mijn qtek in. Het typen ga ik vanaf morgen meer doen met mijn nieuwe compacte Stowaway bluetooth keyboard van Think Outside.
Helaas zie ik op deze pagina geen mogelijkheden om plaatjes of hyperlinks toe te voegen, het is dus een uitgeklede versie van de Blogger site. Maar tekst is natuurlijk ook het belangrijkste, dus ik kan in Berlijn in ieder geval over mijn ervaringen bloggen.

Labels:

donderdag, oktober 13, 2005

Weblogs die er toe doen

Als je wilt weten welke weblogs nou wel de moeite van het lezen waard zijn zou je op dit overzicht kunnen kijken. Wellicht staat die van mij er over een poosje ook tussen. :-) Ik kwam er deze weblog tegen van Marijke Krabbenbos en haar inleiding sprak me meteen al aan. Die ga ik in ieder geval even toevoegen aan mijn lijstje met weblogs op mij pda.

Labels:

zondag, oktober 09, 2005

Gizmodo ook in het Nederlands


Mijn favoriete weblog, Gizmodo.com is er nu ook in een nederlandse editie. Ik heb meteen de RSS-feed toegevoegd aan Mobipocket. Ik ga de site een poosje vergelijken met de Amerikaanse variant en hoop dat er op de nieuwe site ook weer andere artikelen worden geplaatst. De wel erg speciale humor van de Amerikaanse Gizmodo (ik wist niet dat Amerikanen zo grappig konden zijn, op Friends en Seinfeld na dan) lijkt me moeilijk in het Nederlands te vertalen, ben benieuwd hoe ze dat gaan doen.

Labels: ,

zaterdag, september 24, 2005

Edublogs

Dat ik niet de enige persoon met een onderwijsachtergrond ben die is gaan bloggen was me natuurlijk al wel duidelijk, maar dat er zoveel collega's met een eigen blog te vinden zijn wist ik niet. Ik kwam via de Vives op Edublogs. nl waarop een overzicht staat van alle bloggende onderwijsmensen en dat blijken er dus aardig wat te zijn.
De site geeft de volgende uitleg over Edublogs:

"Edublogs.nl stelt zich voor als een "Community of Practice voor edubloggers"

Wat is dat?
Een Community of Practice (CoP) is een groep mensen, (in organisaties), met een gemeenschappelijk interesse in een onderwerp of probleem, die samenwerken, ideeën uitwisselen, oplossingen bedenken en innoveren. (vrij naar Wikipedia)

Een CoP voor edubloggers
Een groep NL-edubloggers die samenwerken, ideeën uitwisselen, oplossingen bedenken en innoveren, rond ICT in het onderwijs. Een NL-Edublogger is een persoon (of een groep personen) die in het Nederlands een onderwijsgerelateerde weblog bijhoudt.

Dit betekent niet dat er uitsluitend onderwijsgerelateerde onderwerpen aan bod mogen komen, de inschatting of iemand zichzelf een edublogger vindt is een persoonlijke keuze van de weblogger."

Ik ben ook een edublogger heb ik bij deze besloten!

Ik kwam hier onder andere een stuk tegen over Sharepoint, iets waar we bij ons op school ook mee aan de slag gaan en waar binnenkort de eerste ervaringen met klassen zullen worden opgedaan. Op de gevonden pagina wordt geprobeerd Sharepoint met Wiki's te vergelijken, maar dat is natuurlijk appels met peren vergelijken, zoals ook op de pagina al te lezen is.
Ik zal nog eens door de verschillende weblogs die op deze site genoemd worden browsen om te kijken of er nog iets bijzit waar ik wat aan heb. Computers in de klas lijkt me aardig, maar ik zie ook vrij veel blogs over het basisonderwijs en daar heb ik niet zoveel aan. Wel grappig om te lezen als ik echt niks anders te doen heb, maar daar is voorlopig weinig kans op.
Een interessante pagina over het gebruik van Weblogs in het hoger onderwijs kwam ik hier tegen. Ik kan me voorstellen dat het onder studenten zeker kan aanslaan als je ze in het kader van hun opleiding een weblog laat bijhouden. Er zijn ook verschillende edublogs te vinden die worden bijgehouden door afstuderende of promoverende studenten. Voor mijn leerlingen op Niveau 1 in het beroepsonderwijs zie ik niet meteen een toepassing, maar interessant is het wel.

Labels:

dinsdag, augustus 23, 2005

And we're off!

Het was wel erg gemakkelijk om een blog op te zetten en toen ik las over de nieuwe Google plugin voor Word (ik heb hem net even hier gedownload), was er geen reden meer om het niet te doen. Ik ga bloggen!
Ik lees zo vaak iets in andere blogs dat me interesseert dat ik een plek nodig heb om alles te verzamelen. En aangezien ik altijd op zoek ben naar een nieuwe uitdaging, leek me een blog wel een goed idee. En tegenwoordig hoor je er niet meer bij als je er niet eentje hebt.
Goed, waar zal deze blog over gaan? Aangezien ik in het onderwijs werk (ict in onderwijs om precies te zijn) zal ik zaken die ik tegenkom en me bijblijven op dit gebied hier plaatsen. Te denken valt aan handige websites, software of nieuws dat mij in mijn werk aangaat. Verder ben ik gek op gadgets en lees verschillende blogs over dit onderwerp. Ik ben een beetje verslaafd wat gadgets betreft en heb een Smartphone (Orange SPV), een Pocket PC (Ipaq 1915, die eigenlijk niet van mij maar van mijn vriend is), een mp3 speler (iRiver H320, met 20 GB harde schijf die ik ook op mijn werk gebruik) en gebruik nu dagelijks mijn mobiele telefoon annex Pocket PC (Qtek S100) om op de hoogte te blijven van (blog-)nieuws via Avantgo en Mobipocket Reader en om spelletjes mee te spelen. En aangezien er elke week wel weer iets nieuws op de markt kom wat ik graag zou willen hebben, valt er genoeg te bloggen.
Mijn favoriete site over gadgets en nieuwe/ bijzondere techniek is wel Gizmodo, maar ook op Boing Boing, Pocket PC Thoughts, MSMobiles (harkerig Engels en een irritante schrijver, maar wel veel nieuws) of Pocket PC Addict kom ik wel eens aardige dingen tegen. Ik ga iedere week een of meerdere artikelen linken die me zijn opgevallen, al was het alleen maar omdat ze grappig of handig zijn of op een andere manier in mijn hoofd zijn blijven hangen.
Ik weet niet of ik bij de grootste groep bloggers zal horen, de groep die enthousiast een blog begint en er dan na 2 maanden weer mee stopt. Ik hoop het niet, maar aangezien ik nu nog vakantie heb (ik zit in mijn 6e week, onderwijs is zo gek nog niet) heb ik genoeg tijd om eraan te werken. Ik reken erop dat ik in weekenden en op sommige avonden ook wel een gaatje kan vinden om iets te bloggen. Ik heb in ieder geval genoeg tijd om op de hoogte te blijven, want ik lees al het laatste nieuws in de trein en bus van en naar mijn werk. Stof genoeg dus!
Stay tuned....

Labels:


Wikipedia Affiliate Button