Gadgets en onderwijs

woensdag, december 17, 2008

EduExchange 2008: talentrendement van Noordhoff uitgevers


De eerste sessie die ik bezocht vandaag werd gepresenteerd door Judith Kuiperi van Noordhoff uitgevers. Ze gaf aan dat het geen verkooppraatje zou worden, en dat werd het maar een klein beetje. Haar verhaal ging over het traject dat Noordhoff heeft gevolgd (en nog steeds volgt) bij de ontwikkeling van digitale leermiddelen als Elobase. Er worden consortia gevormd rondom een leermiddel en daarbij worden ervaringen uitgewisseld om tot een beter product te komen. E-leermiddelen zouden o.a. interactief moeten zijn, te vermengen met eigen materiaal, doorzoekbaar en een variatie aan werkvormen moeten bevatten. Ook komen scholen nog steeds met het verzoek om het printbaar te maken (willen de cursisten dat, of de docenten?).
De digitale didactiek is nog een punt dat onderontwikkeld is bij de inzet van digitale content. Het wordt nog te vaak ingezet als een soort zoethoudertje ("ga maar achter de computer zitten") terwijl de docent met andere dingen bezig is. Klacht die ook vaak gehoord wordt is dat cursisten alleen nog maar achter de pc zitten tijdens de les. Maar in het verleden werd het boek natuurlijk ook al zo ingezet door docenten die weinig inspirerend omspringen met hun lesmateriaal, dus dat is niks nieuws onder de zon.
Het leukst was nog wel een korte rondleiding door een game die pas is ontwikkeld door Noordhoff bij de Elobase methode voor de Horeca, Restaurant Manager. Hierin neem je als manager van een restaurant allerlei beslissingen over aannemen van personeel en inkoop van producten die leiden tot een bepaalde omzet. Uiteindelijk zie je wat de effecten van je gemaakte keuzes zijn op je restaurant. Een aardig spel, met vrije keuzes, die het spel wisselend beinvloeden.
Een aardig verhaal, maar de titel "Talentrendement: bent u klaar voor de MBO-student van morgen?" heb ik er niet helemaal in kunnen herkennen.

Labels: , ,

zaterdag, april 19, 2008

Swinxs gameconsole voor binnen en buiten



Vandaag werd ik door een e-mail van Blogsupport geattendeerd op een nieuwe speler op de gameconsole markt: de Swinxs. Deze groene console is vooral gericht op actief spelen, de Wii on steroids zou je kunnen zeggen. Hetbericht van Blogsupport vermeldt het volgende:
"Swinxs, een nieuwe spelconsole die speciaal is ontworpen om er buiten met de hele familie en met vriendjes mee te spelen, wordt vandaag - 19 april - gelanceerd in de Bijenkorf in Amsterdam.

De Swinxs bestaat uit vier onderdelen:
Swinxs - de spelconsole voor buiten en binnen, die het spel uitlegt, aanmoedigt, scheidsrechter is en de score bijhoudt;
XS-tags - armbanden met microchips die communiceren met de console. De spelers hebben ieder hun eigen kleur armband die de spellen start en de prestaties bijhoudt;
Games - voor verschillende leeftijden en in allerlei soorten, van verstoppertje tot educatieve quizzen en adventure games;
Swinxs.com - een USB-kabel verbindt de console met de computer. De spelers kunnen daar gratis nieuwe games downloaden, ervaringen uitwisselen en prestaties uploaden.

Directeur Eduard Zanen van Swinxs BV, die eerder verantwoordelijk was voor de succesvolle lancering van de Bugaboo kinderwagen, zegt: “Swinxs daagt kinderen uit: samen buitenspelen wordt weer leuk, Swinxs stimuleert de creativiteit en is ook nog leerzaam. Ik ben ervan overtuigd dat dit actieve speelconcept bij kinderen en ouders zal aanslaan, alleen al om de unieke combinatie van ‘ouderwets’ buiten bewegen en moderne elektronische middelen.”

Swinxs is geschikt voor kinderen vanaf vier jaar en bevat de console, vier XS-tags, een USB-kabel, een adapter met oplaadbare batterij en zes games. De advies verkoopprijs bedraagt 149 euro en hij is volgens de site alleen nog maar bij enkele filialen van de Bijenkorf te koop.

Voor meer informatie zie www.swinxs.com en een eerder persbericht. Op de site zie je ook een fimpje waarin wat kinderen met het apparaat spelen. Wel allemaal in het Engels. Er zijn ook 2 Nederlandstalige games te downloaden, maar daarvan moet het aanbod natuurijk nog wel groeien wil dit aftrek vinden. Het heeft een educatief tintje omdat er door middel van quiz vragen iets geleerd kan worden, maar wat ik er vooral heel goed aan vind is dat kinderen hiermee gestimuleerd worden om fysiek actief te zijn en dat je het apparaat mee naar buten kan nemen (mits het niet regent). Rennen, springen, ronddraaien en wedstrijdjes tegen elkaar. Misschien ook leuk voor de gymles?

Labels: ,

vrijdag, april 11, 2008

Presentaties ROC v Amsterdam

Ik ga vanmiddag in het kader van "gluren bij de buren" op het ROC v Amsterdam 2 presentaties geven. Men organiseert een aantal scholingsdagen rondom ICT in het onderwijs, ICT meesters genaamd en ik was, net als vorig jaar, gevraagd om wat te komen vertellen. Ik zag dat er al meer bekenden van buiten het ROC zullen bijdragen.
Mijn eerste presentatie gaat over Social Software, en dan met name over weblogs en wiki's. De tweede gaat over gaming in het onderwijs, dezelfde presentatie als die ik ook in Maastricht heb gedaan. Voor beide sessies heb ik helaas weinig tijd, waardoor ik gedwongen werd beide presentaties flink in te korten. Ik wil nog wel in de 2e een ronde in Plaza Challenge spelen, iets wat ook in Maastricht goed werd ontvangen.
De Social Software presentatie staat hieronder. Ik heb hem vorig jaar ook al in Amsterdam gedaan, maar heb weer wat nieuwere voorbeelden toegevoegd. Voor beide presentaties houd ik ook een startpagina bij met daarop allerlei relevante links. Ik hoop dat er wat publiek op afkomt!

Labels: , , ,

zaterdag, april 05, 2008

Erepublik update


Er is momenteel in het online spel Erepublik veel gaande. De nieuwe regering van eNederland timmert behoorlijk aan de weg en de aangewezen minister van Media en Recruiting wil graag nieuwe burgers naar het land lokken. Ergens deze maand wordt eindelijk de oorlogmodule actief, dus dan ga ik ons land verdedigen als paratrooper ergens in den vreemde. De volgende links zijn nog interessant als je meer wil weten over het spel:
een filmpje met een tour van Erepublik
de kersverse Erepublik wiki
een nadere uitleg van het ministerie van Media en Recruiting
mijn e-mailadres als je een invite voor het spel wil

Wil je ook een steentje bijdragen aaan dit wereldwijde spel? Stuur mij een mail en je krijgt een invite!

Labels: ,

woensdag, maart 26, 2008

Presentatie Are you game?

In de laatste ronde van vandaag op de CvI conferentie Design4All heb ik mijn presentatie "Are you game? Games in het (handels) onderwijs" gegeven voor een enthousiast publiek van bijna 40 mensen. Intussen staat de presentatie online (de vragen die erin zitten en waarmee men kleine prijzen kon winnen heb ik bij deze dus verklapt). Er is ook nog een startpagina bij de presentatie over gaming in het onderwijs en die staat hier. Klik daar even door naar de subpagina. Bij deze wil ik nog even Bowie Derwort van Game Basics (de makers van Plaza Challenge)bedanken voor zijn bijdrage en de aardige aanbieding die hij de aanwezigen deed. Doe er allemaal je voordeel mee!

Labels: ,

woensdag, maart 05, 2008

Ugame-Ulearn dag 2: ontdekkingen


Het symposium UGame-ULearn van vandaag zit er weer op. De verschillende ochtend en middagsessies vandaag hebben voor mij een aantal leuke ontdekkingen opgeleverd, die ik natuurlijk graag wil delen. Ik zet ze even op een rijtje.

Bij de sessie van Prof. Dr. Wim Veen heb ik enkele leuke sites genoteerd die hij de revue liet passeren, waaronder 43things.com (voor als je iets wilt leren en wil zien wie dat ook wil), livemocha.com (een taal leren in een online community), musicovery.com (muziek ontdekken die aan elkaar verwant is), bookmooch.com (boeken delen met de wereld) en bookcrossing.com waar ik al eens had zitten kijken en waar je boeken, die je ergens achterlaat kunt volgen over de hele wereld, mits mensen dit op deze site aangeven. Op zich allemaal sites die niet zoveel met gaming te maken hebben, behmaar wel met het sociale aspect dat in games een steeds grotere rol gaat spelen. Wim Veen gaf ook nog aan dat de wereld aan het veranderen is van een representatieve naar een participatieve cultuur. Oftewel "power to the user", ook iets dat in veel spellen terugkomt.

Tijdens de 1e middagsessie sprak Jenny Levine van de American Library Association , waarvan je de presentatie binnenkort hier kan vinden, over allerlei bibliotheken die op een of andere manier games aanboden. Ook waren er veel foto's van enthousiaste gamers van allerlei leeftijden, vooral in combinatie met de Wii. In de presentatie zitten ongelofelijk veel urls die ik hier niet ga opsommen. Een interessante was nog de gamesummit site van de Federation of American Scientists, die onderzoek hebben gedaan naar gaming en wat daar voor het onderwijs aan nuttigs in zou kunnen zitten. Weliswaar gericht op de VS, maar de uitkomsten van hun onderzoek zijn zeker ook voor andere landen de moeite van het lezen waard. Daar ga ik in ieder geval nog wat verder induiken.

De dag werd afgesloten door Marinka Copier van de Universiteit Utrecht en de Hogeschool voor de Kunsten daar, die ons eerst een spelletje Rock, Paper, Scissors liet spelen. We kwamen weer helemaal los, en nogmaals werd duidelijk hoe belangrijk dat sociale aspect dan is. Haar verhaal kwam erop neer dat de essentie van een game de regelset is en dat daaromheen eerst een declaratieve laag en dan nog een sociale laag zit. In die laatste laag worden door de spelers vaak ook weer nieuwe regels gemaakt. Ik zie dit bijvoorbeeld gebeuren bij Erepublik, waar mensen in groepen op forums zaken rondom het spel afspreken en zelf regels voor landen opstellen (ik heb trouwens nog steeds invites voor het spel!). Belangrijk bij het ontwerpen van een serious game is dan dat je uitgaat van je regelset en dat je daarin stopt wat je wilt aanleren. Een zelfde soort verhaal als gisteren tijdens de workshop serious game design. Een leuke link die Copier nog noemde was die van de weblog van Old Grandma Hardcore, over een dame op leeftijd die alle soorten spellen op alle soorten consoles in recordtempo weet te spelen en er ook reviews voor doet bij MTV. Erg grappig!
En dan was er nog de bescheiden beursvloer met enkele aardige stands. Zo ontdekte ik een nieuw ondernemersspel, Enterprise, van Games Factory Online, waarvoor ze nog pilotscholen zoeken. De prijzen ervan vond ik wel hoog, varierend van een licentie (per deelnemer) tussen 25 en 45 euro per schooljaar. Eerst maar eens naar de demo kijken. Ook heb ik nog een leuk klein boekje (Gaming for Dummies) van The Game Syndicate meegenomen en meteen wat extra exemplaren gevraagd voor bij mijn presentatie in Maastricht.
En nu zit de conferentie er weer op. Al met al heb ik weer leuke nieuwe zaken ontdekt, weer meer stof tot nadenken gekregen en een aantal aardige quotes voor mijn eigen presentatie opgedaan. Alleen jammer dat ik nou nog steeds Margreet vd Berg niet heb ontmoet.

Labels: , ,

Ugame-Ulearn dag 2, ochtendprogramma


De ochtend van de symposium dag van Ugame-Ulearn begon met een ontvangst door enkele Star Wars figuren. Darth Vader, Luke Skywalker en nog wat anderen waar ik de naam niet van weet leidden iedereen uiteindelijk naar het auditorium voor het ochtendprogramma. We zagen eerst een filmpje over oma Mimi van 100 jaar, die bijna computer verslaafd is, aldus haar dochter van 78.

2 gamejournalisten, Boris van de Ven (van TMF Game Kings) en Jan Meijroos, vertelden kort iets over hun ervaringen in de gamewereld en introduceerden vervolgens Michiel Verheijdt, senior product manager bij Ubisoft. Hij vertelde meer over het bedrijf, de ontwikkelingen op gaming gebied en hij lichtte met name het succesvolle spel Assassin's Creed toe. Aardig, maar een beetje te lang vond ik. Wel mooi om te zien wat dan zo'n "next-gen" game zo bijzonder maakt. Elementen die een game next-gen bevat zijn een grote vrijheid van de speler, de emoties (emersive gameplay), hd beeldkwaliteit en gebruiksgemak (pick up and play). De insteek van de game industrie is volgens Verheijdt niet meer om de beste graphics te maken, maar het overbrengen van emoties. De speler moet ondergedompeld worden in een virtuele wereld. Hij voorspelde tenslotte nog een tijd waarin gaming gemeengoed zal zijn en waar voor iedere doelgroep wel iets te vinden zal zijn. De tijd van nerdy jongens die op zolderkamertjes gamen is voorbij.
Een aardig begin, straks meer over de parallelsessie van Wim Veen.

Labels: ,

dinsdag, maart 04, 2008

Workshop Serious Game Design

Vanmiddag volgde ik een workshop van UGame-ULearn, waar ik gisteren al over berichtte. We zijn de hele middag erg praktisch bezig geweest. Niet dat we een heel spel hebben ontworpen, maar we konden wel onze fantasie de vrije loop laten door het maken van 4 opdrachten waarbij we steeds worksheets moesten invullen.
De workshop was vooral gericht op de drie elementen waarmee je rekening moet houden als je een serious game wilt maken: 
- het game (fun) element
- het pedagogische/educatieve doel
- relatie met de realiteit
Het bleek bijzonder lastig een game te verzinnen die alle drie de elementen in evenwicht in zich had. Een serious game heeft al gauw de neiging te saai te worden, of juist teveel fun te bevatten zodat het leerelement vergeten wordt. Ook kan het zo ver van de werkelijkheid komen af te staan dat er eigenlijk niets van het geleerde in de dagelijkse realiteit wordt toegepast nadat de game is gespeeld. 
Een interessante aanpak vond ik dat we eigenlijk bijna geen theorie kregen voorgeschoteld, maar dat we al doende dit ons eigen gingen maken. Een leuk begin van deze 2daagse. Morgen weer meer!

Labels: ,

maandag, maart 03, 2008

Ugame- Ulearn


Morgen en overmorgen bezoek ik een workshop en symposium bij de TU in Delft, met de titel UGame- ULearn. Ik hoop daar interessante zaken te horen rondom gaming in het onderwijs. Ook verwacht ik weer wat meer informatie te verzamelen voor mijn presentatie in Maastricht die ook over gaming in het onderwijs zal gaan. Ik zal proberen er de komende dagen hier verslag van te doen.
Morgen start ik in de middag met een workshop Serious Game Design door Casper Harteveld en Rens vd Bergh, beide van het Kennisinstituut Deltares, dat ik nog niet kende. Dat is ook niet zo vreemd, want "Het instituut richt zich op toegepast onderzoek voor water en ondergrond in deltagebieden en zal zowel bedrijven als overheden in binnen- en buitenland adviseren." Niet een gebied waar ik me veel mee bezighou dus. Maar daarbij zetten ze ook serious games in, dus dan wordt het toch interessant. Morgen (hopelijk) meer!

Labels: ,

woensdag, februari 13, 2008

Presenteren in Maastricht


Ook mijn geestelijke voorbereidingen zijn gestart voor de workshop over Gaming in het onderwijs die ik in Maastricht ga geven. Ik werd vorige week gevraagd om de presentatie eerst voor een deel van het management van de school te doen, in de hoop dat ook zij enthousiast raken over dit onderwerp.
Ik ben van plan om de deelnemers een ronde te laten draaien in het spel Plaza Challenge van Gamebasics en van dat bedrijf is ook iemand in Maastricht erbij. Wat wel heel aardig was is dat ik een spelomgeving met 10 demoaccounts van hen heb gekregen, normaal betaal je daarvoor. En ook voor de aparte presentatie voor ons management hebben ze me credits gegeven om het op te zetten. Fantastisch!
Als verder voorbereiding lees ik momenteel het boek "Everything bad is good for you" van Steven Johnson, iets wat al een tijdje op mijn lijstje stond. Het boek is zeer de moeite waard als je geinteresseerd bent in gaming, de opkomst van tv, film en internet en wat dat met de mensheid doet. Johnson stelt dat, hoewel er meestal het tegenovergestelde wordt beweerd, de "pop culture" ons slimmer maakt. Interessant is ook nog een clip uit een Nederlandse documentaire over gaming (If books came after games) waarin hij vertelt hoe de wereld gereageerd zou kunnen hebben als games er eerder waren geweest dan boeken. Niet dat hij tegen boeken is, integendeel, maar van games kan je toch ook zaken leren. Wat dat allemaal is moet je maar in Maastricht gaan beluisteren!

Labels: , ,

maandag, december 24, 2007

Erepublik groeit nog steeds


Zoals het een goed sociaal netwerk betaamt, groeit Erepublik gestaag door. Het leek er even op of het door hackers zou worden vernield, maar de admins hebben er een stokje voor gestoken en alles lijkt weer onder controle. Intussen zijn bijna 9000 mensen wereldwijd in dit netwerk gestapt, met wisselend succes, want in Nederland zijn intussen ook alweer 15 burgers "overleden". Als je namelijk niet dagelijks inlogt, eten koopt en werkt, red je het niet langer dan ongeveer een maand.

Het online spel is nu een ruime maand oud en is in Nederland ook ontdekt door de online community van Fok!. Daardoor zijn er de laatste dagen ineens veel inwoners bijgekomen (huidige stand is 68) en zal er dus meer gebeuren. Op dezelfde manier zijn ook landen als Zweden en Pakistan enorm gegroeid en zo zorgt 1 sociaal netwerk in een land er weer voor dat een ander ook groeit.
Op het forum van Erepublik wordt internationaal veel gediscussieerd over economische principes en probeert men het spel leuker te maken door suggesties aan de admins te doen die soms worden opgevolgd. Ook verzinnen spelers hele creatieve oplossingen binnen de grenzen van het spel om de economie van hun land te stimuleren. Zo is het spel dus volop in ontwikkeling, wat natuurlijk bij een beta hoort.
Wil je een invite om mee te bouwen, mail me dan op gadgetsenonderwijs@gmail.com.

Labels: ,

zaterdag, december 08, 2007

Het einde van Erepublik nu al in zicht?


Nog geen drie weken geleden werd Erepublik gestart, een beta van een online spel waarin je als wereldburger kon handelen, vechten en vriendschappen kon sluiten. Een interessant experiment, dat een kans biedt aan iedereen om zijn eigen land en de rest van de wereld vorm te geven. Maar helaas is er zo langzaamaan niet veel eer meer te behalen. De afgelopen 2 dagen lag de server eruit, omdat bleek dat allerlei mensen met scripts zich geld konden toeeigenen. De admins probeerden met man en macht om de zaken recht te breien maar ook vandaag zijn er weer vreemde transacties, waardoor al verschillende spelers een "permanent ban" hebben gekregen.

1 land dat ineens sterk opkwam is Pakistan, en andere spelers vroegen zich dan ook af of dit allemaal wel eerlijk was gedaan. Een van hen heeft intussen een forum gevonden waar spelers (buiten de Erepublik site om) allerlei afspraken maken om zo het spel naar hun hand te zetten. Vanochtend was er bijvoorbeeld ineens een groot bedrag uit de nationale geldvoorraad van Nederland verdwenen. Ik kan me voorstellen dat de bouwers van het spel intussen met hun handen in het haar zitten en nog eens goed naar de beveiliging moeten kijken. Zolang er in deze beta nog zoveel "foul play" mogelijk is, lijkt het me geen goed idee om hier ook met leerlingen mee aan de gang te gaan.

Labels:

woensdag, november 28, 2007

Luctor et emergo in Erepublik


Al enige dagen neem ik elke dag even een kijkje op Erepublik, waar ik al eerder iets over had geschreven. Iedere dag koop ik wat te eten (anders ga ik dood), train ik voor het leger en probeer ik een werknemer te ronselen voor mijn bedrijf. Ik ben lid van de enige politieke partij, de DEPP (Dutch Erepublik Party Party) en lees het laatste nieuws in de inmiddels 5 Nederlandse kranten waar ik op geabonneerd ben en die door andere burgers worden gevuld. Heel leuk is om te zien dat mensen gaan nadenken over concurrentie op de markt, kritisch reageren op krantenartikelen en van hun politiek leiders ook echt leiderschap vragen. Een interessante omgeving voor opleidingen die zich bezig houden met ondernemerschap, maar ook politiek en staatinrichting.
Langzaam worstelt de Nederlandse economie binnen Erepublik zich naar boven, want met een inwonersaantal van slechts 14 mensen is het heel moeilijk om je hoofd boven water te houden. Mijn oproep hier heeft wel enkele actieve nieuwe burgers opgeleverd, maar het zou goed zijn als er meer mensen betrokken raken. Vooral het oosten en noorden van het land zijn zwaar ondervertegenwoordigd en met een sterk Duitsland dat misschien binnenkort wel de oorlog wil verklaren (ja, de geschiedenis herhaalt zich hier virtueel) is het wel nodig dat we meer mensen werven. Daarom nogmaals mijn oproep: wil je in Erepublik meedoen, burger worden van Nederland, met de kans om je eigen wereldwijde zaak te beginnen, te onderhandelen, mensen te ontmoeten van over de hele wereld en misschien wel minister president te worden, stuur me een mailtje op gadgetsenonderwijs@gmail.com. We hebben nog enkele uitnodigingen over.

Labels: ,

woensdag, november 21, 2007

Erepublik


Sinds gisteren ben ik burger van Erepublik, waar ik via een uitzending van Mobuzz terecht kwam. De bedenker van de site, Alexis Bonte, werd geinterviewd over zijn verschillende sites, voornamelijk social networking en dating sites. Hij kondigde in dat interview ook Erepublik aan als iets heel nieuws, een soort Civilisation en Risk, met elementen van Google maps en social networking. Dat intrigeerde me natuurlijk en ik heb meteen een verzoek ingediend voor een account, want het is nog in beta.

Deze week kreeg ik het volgende bericht:
"Congratulations, Annet Smith! Following your request, you have been selected to become one of the first citizens in Erepublik beta. As a user on Erepublik.com, you'll have the opportunity to be part of the biggest online historical experiment.You can start here by creating your Erepublik beta account. Once you register, you will become an Erepublik citizen and you will benefit from all the features.You will have the chance to give the world a new start and to transform your country by developing its economy, creating a democratic political climate and encouraging a military activity to defend or conquer other countries.You are one of the lucky ones. We have been extremely selective with people who register in Erepublik.com and hope you will really enjoy your experience inside. Your opinion is important. As this is the beta version of Erepublik, we inform you that you might find some mistakes on the site, but we are constantly improving and adding new functionality to the Erepublik.com metaverse. Please let us know what we should improve to make your experience even better (...). We thank you for your interest!"

Gisteren is de site gelanceerd en ben ik burger geworden in Nederland. Samen met nog slechts 3 anderen (waaronder mijn vriend), dus er moeten nog heel wat mensen bijkomen om het echt interessant te maken. Daarom een oproepje: lijkt het je wat om in Erepublik mee te bouwen aan een nieuw Nederland, te handelen, vechten, mailen, politiek te bedrijven, een krant te beginnen, kopen en verkopen met mensen van over de hele wereld, stuur mij dan een e-mailtje naar gadgetsenonderwijs@gmail.com. Je kunt dan vervolgens zelf ook weer 5 mensen uitnodigen. De eerste 20 inwoners van Nederland krijgen wat extra geld om te starten, dus grijp je kans! We hebben in totaal nog 9 uitnodigingen over, dus wie het eerst komt...

Labels: ,

zondag, november 11, 2007

Zin in een spelletje?


Afgelopen week was ik door Kennisnet gevraagd om mee te denken in een brainstormsessie over een "gaming assessment tool". Ik had vorig jaar deelgenomen aan het project MBO Gaming, vandaar de uitnodiging. Wat ik me erbij moest voorstellen wist ik niet, maar games in het onderwijs en ook gadgets interesseren me enorm en daarom wilde ik er wel bij zijn.

Arno vd Hulst, consultant van Cap Gemini, leidde de sessie waarbij we in groepjes moesten nadenken over een nieuw speeltje voor op de Kennisnet site. Veel mag ik er nog niet over verklappen, maar het idee is wel heel leuk. Als je eenmaal met het nieuwe tooltje hebt gespeeld, weet je meteen of je ook iets met games in je lessen zou willen/ kunnen. De komende weken gaat er hard aan gewerkt worden om de tool af te maken en dan wordt hij begin volgend jaar gelanceerd. Ik wacht in spanning af!

Labels: , ,

vrijdag, oktober 19, 2007

Open Classroom conferentie in Stockholm


A.s. dinsdag mag ik via Kennisnet op reis naar Stockholm, om daar de conferentie Real Learning in Virtual Worlds mee te maken. De conferentie heeft als subtitel: Teacher Professional Development and the Role of Mentors and Avatars in Schooling 21C en wordt georganiseerd door EDEN, het European Distance en E-Learning Network.
De programmalijnen zijn zeer de moeite waard! Er zijn er 3:






Ik weet niet waar ik het eerste en laatste naar toe moet. Zinsnedes als "What ICT related content should be brought into teacher education to equip new teachers with the digital competence needed?" en "New technologies (usage of social software, mobile media)" doen mij al watertanden! Ook de keynotes lijken me zeer de moeite waard, vooral die van Stephen Heppell en Richard Gatarski beloven onderhoudend te worden.

Dinsdagmiddag vertrekken we met een groepje van 8 uit Nederland en enkelen daarvan geven ook een presentatie (Workshop sessie 4) over de Verbonden met ICT regeling van Kennisnet en enkele onderdelen daarvan die vorig jaar succesvol waren, zoals het gaming project en de inzet van Second Life bij Helicon. Op zaterdagavond zijn we dan pas weer terug, dus we hebben ook nog wat tijd om mooi Stockholm te verkennen.
Ik heb de Blogging tips voor conferenties opgevolgd en alvast wat documenten voorbereid die ik gemakkelijk kan aanvullen en zal proberen met mijn Digimemo aantekeningen te maken. 's Avonds hoop ik die dan op mijn laptop te verwerken en meteen online te zetten. Ben benieuwd of het allemaal zal werken, want hoe het internet in het hotel geregeld is, is nog onduidelijk. Ik ga in ieder geval genieten!

Labels: , , , ,

vrijdag, augustus 31, 2007

Presentatie Gaming en simulatie in het onderwijs

Ik geef volgende week een workshop over gaming en simulatie in het onderwijs op de ambassadeursdag van Kennisnet. Ik heb de presentatie alvast op Slideshare gepubliceerd en daarvan hier de primeur. Voor iedereen die hem wil gebruiken, download hem vanaf de Slideshare site.

Labels: , ,

vrijdag, februari 16, 2007

Project Gaming en Simulatie


Gisteren heb ik de eerste masterclass bezocht voor het project Gaming en simulatie van Kennisnet ICT op School waaraan ons ROC meedoet. Het was een interessante en vrij levendige bijeenkomst met vertegenwoordigers van 4 ROC's, mensen van Kennisnet en alles werd geleid door Arno van der Hulst van Cap Gemini. Hij kon veel vertellen over de geschiedenis van gaming en er passeerden verschillende voorbeelden de revue die ook in een educatieve context zeker kunnen worden ingezet. Toch was de discussie over wat nou een educatieve game eigenlijk is een lastige. Eigenlijk zou je iedere game wel in het onderwijs kunnen inzetten, maar daarbij geldt dan wel dat je er een duidelijk educatief doel voor moet hebben en dat er waarschijnlijk nog veel extra materiaal moet worden gemaakt om een game nuttig in te zetten.

Op de site waar alle projectgegevens te vinden zijn staat o.a. dit:

"Doel van het project is het uittesten van games en simulaties in de praktijk. De concrete toepassing zal moeten leiden tot een verbeterd inzicht in het effect van games en simulaties ten behoeve van het behalen van bepaalde competenties. "
Best een lastige denk ik, want hoe ga je meten wat een cursist nou leert van een game en hoe zet je het in in je curriculum? En hoe moet je het als docent begeleiden om er een nuttige aanvulling op je lesstof van te maken? Ik ga dit de komende maanden met mijn collega's onderzoeken en hoop ook meteen enkele interessante games te vinden voor het handelsonderwijs. Ik kende al Plaza Challenge (waar tegenwoordig ook een docentenmodule inzit) en Bizzkids, maar er zijn er vast nog wel meer. We gaan volgende week 2 games selecteren en die in verschillende klassen laten spelen. Wordt vervolgd dus.

Labels: , ,

zondag, april 23, 2006

Cyber-school spel van ICT op school


In Podcast 20 van ICT op School.net werd verslag gedaan van een bijeenkomst waarbij deelnemers het spel Cyber-school speelden. Het is een gratis kaartspel wat bijvoorbeeld in teamverband kan worden gespeeld om mensen te laten nadenken over de inzet van ICT op hun school.
Hoewel ICT op School zich meer richt op BO en VO lijkt me dit ook zeker een nuttig hulpmiddel voor andere schooltypes. Op de website van het spel is het volgende te lezen:

"Speel het spel met je collega’s en ontdek op een ontspannen manier hoe jullie denken over ict. Ontdek samen de vele mogelijkheden van ict in de klas. In het spel gaat het om samenwerking, initiatief nemen, innovatief denken, strategisch inzetten van ict en nog veel meer. Welke leuke ideeën zouden er bij jou op school naar boven komen bij het spelen van dit spel? Probeer het uit en kijk eens wat (het gebruik van) ict jou en de school zou kunnen opleveren. Misschien kom je erachter dat ict al heel wat heeft opgeleverd en dat je nog meer ict-stappen kunt maken."

Je kunt de handleiding (PDF) en de ict-kaarten die je voor het spel nodig hebt op de website in pdf-formaat downloaden en meteen uitprinten. Het hele spel kun je ook kosteloos bestellen via een mailtje (zie hier). Ik heb hem meteen maar even aangevraagd.

Labels: ,

10 miljoen voor gameonderzoek

De overheid heeft 10 miljoen uitgetrokken om onderzoek te doen naar games. Dit geld gaat naar het Center for Advanced Learning and Simulation in Utrecht.
Op SURFnet staat verder te lezen:
"In het onderzoeksprogramma Game Research for Training and Entertainment (GATE), waarvoor het geld bedoeld is, werken de faculteiten Informatica en Letteren van de Universiteit Utrecht samen met de Hogeschool van de Kunsten, onderzoeksorganisatie TNO en de universiteiten van Delft en Twente.
Verder verleent de overheidsorganisatie ICTRegie actieve ondersteuning. ICTRegie wil de innovatiekracht van de Nederlandse economie vergroten door de ICT-infrastructuur te verbeteren en bedrijven meer met kennisinstellingen te laten samenwerken. "

Een ander nieuwsbericht hierover vermeldt nog dat gaming een sterke groeier is in de creatieve sector, die wordt gezien als een van de sleutelgebieden van de Nederlandse economie. Onder gaming verstaat men dan ook bijvoorbeeld simulaties voor het onderwijs.

Goed om te weten dat de overheid ook bereid is geld in (het onderzoek naar) games te steken. Hopelijk levert het voor de toekomst nieuwe inzichten en producten op.

Labels: , ,

zaterdag, april 15, 2006

Wim Veen in Veldhoven


Net als in Berlijn bij de Educa conferentie, presenteerde Wim Veen zijn verhaal over de Homo Zappiens ook in Veldhoven, als afsluiting van de conferentie. Voor mij een bekend verhaal waarover ik hier al meer heb geschreven. Hij had wat nieuwe plaatjes, maar ook nu weer was er de student die even liet zien hoe hij zijn conditie op pijl hield met een interactief spelletje dat eenvoudig met een camera en een beeldbuis werkte. En natuurlijk de uitgebreide aandacht voor World of Warcraft, een spel op internet dat intussen al miljoenen spelers over de hele wereld kent.
Net als bij Marc Prensky bekruipt me ook bij het verhaal van Wim Veen de gedachte dat ik op school nog relatief weinig met de Homo Zappiens te maken heb, maar ze zitten er denk ik wel aan te komen, hoewel het meer op niveau 3 en 4 zal zijn dan op niveau 1 waar ik nu lesgeef. Ik hou ze in de gaten en verheug me op hun komst!

Labels: , ,

Marc Prensky in Veldhoven



De openings keynote van de conferentie in Veldhoven werd verzorgd door Marc Prensky, voor de lezers van dit weblog wel bekend. Ik lees op dit moment zijn laatste boek, Don't bother me Mom, I'm learning" en daarover volgt nog meer als ik het uit heb.
Willem en Pierre hebben in hun live weblog van de conferentie de hele presentatie van Prensky als mp3 online gezet, inclusief zijn uitgebreide Powerpoint presentatie, dus daar ga ik niet al te veel meer over zeggen. Wel vind ik de boodschap van Prensky een goeie (hij staat hier in een stukje mp3 van 2 minuten samengevat), maar met de kanttekening erbij dat het wel erg Amerikaans en erg zwart-wit gesteld is. Ik heb in mijn klas op niveau 1 toch echt maar weinig cursisten zitten die ik het stempel Digital Native kan opplakken. Ik ben vaak beter bekend met zaken die hen volgens Prensky bezighouden, zoals games, allerlei apparatuur en e-mail (hoewel dat natuurlijk voor hen een ouderwets middel is, aldus Prensky) en sommigen van hen hebben nog maar een aantal jaren de beschikking over een pc. Toch zie ik ook veel zaken die hij beschrijft in de praktijk, zoals hun constante virtuele contacten (altijd online willen zijn met MSN), het multi-tasking (meerdere dingen tegelijk kunnen doen), de manier waarop ze informatie tot zich nemen (kris kras en niet lineair, korte spanningsboog, veel aan elkaar vragen) en ik ben dan ook continue op zoek naar dat Engagement waar hij zo vaak over praat. Hoe pak je ze nou? Een uitdaging die ik graag oppak!

Labels: , ,

woensdag, april 12, 2006

Bizzkids


Ben net bij Marc Prensky vandaan gekomen met een tevreden gevoel (zie de live weblog van Pierre en Wilem daarover. Ik zit nu live te bloggen in de presentatie over Bizzkids simulaties, een management game van Bitpresseducatie.
De landelijke competitie loopt gedurende enkele maanden (jan- maart) in rondes. Daaruit komen finales en het bedrijfje met de hoogste winst krijgt een prijs (bijv. Apple iPods).
Na de landelijke variant kwam de vraag naar een eigen omgeving voor een school, genaamd Bizzgames, waarin een school zelf allerlei zaken kan instellen. We gaan nu een ronde spelen via bizzgames.nl en we strijden om een zilverkleurige thermoskan! We moeten een hotdogkar runnen, iets voor klas 1 niveau 3/4. Er zijn in totaal 10 teams. Na een korte uitleg duiken we erin. We moeten beslissingen nemen over marketing, logistiek en financien. Ik snap er helaas nog niet veel van, dit kan ik me beter door een leerling laten uitleggen denk ik. Ik moet nadenken over de prijs van mijn hotdogs, de concurrentie, de inkoop en nog wat van dergelijke zaken waar ik niet zoveel van weet. Handelskennis was mijn slechtste vak op de Havo.
Bij het spel is ook een docentenmodule waarin alles achter de schermen wordt weergegeven. Verder is er ook een oefening te maken over het invullen van de balans. Ook kun je berichten versturen naar de andere teams of als docent naar je cursisten. Na uitloggen verwerkt de docent de gegevens en rolt de winnaar uit de bus. Helaas ben ik tweede geworden, mijn buurvrouw is de gelukkige winnaar!
Prijskaartje: per team (van 3 of 4 lln), kost het voor de landelijke variant (Bizzkidz) €5,- per ll, bij Bizzgames €7,- per ll en daar zitten dan ook werkboekjes bij. Er hoeft niets geinstalleerd te worden.

Labels: , , ,

donderdag, maart 23, 2006

Wealth Island Game uit China erg populair


In de laatste nieuwsbrief van E-learning plaza stond een artikel met de titel "Online Intelligence Learning Game een succes in China" waarin wordt verteld over het spel Wealth Island Game dat in korte tijd in China al meer dan 3,5 miljoen gebruikers heeft getrokken. Op de Yahoo site staat meer te lezen over dit fenomeen, dat gericht is op 6-18 jarigen. Het spel werkt volgens een vraag-antwoord principe en er zijn nog verschillende kleine mini-games in verweven. Allerlei onderwerpen komen erin aan bod (technologie, sport, aardrijkskunde, literatuur, computers) zodat er van alles geleerd kan worden. Het is eigenlijk een soort elektronische encyclopedie waarin mensen al spelend doorheen lezen (en leren!).
Helaas is de website van het spel in het Chinees en kan ik het zelf niet uitproberen, maar als er al zoveel mensen staan ingeschreven moet het wel de moeite waard zijn!

Labels: ,

Onderzoek naar gaming op Brunel University


Onder de titel "How gaming is all work and no play" stond er een interessant stukje in de laatste nieuwsbrief van e-learning plaza. Op de Brunel University is een 3 jarig onderzoek afgesloten naar de impact van computergames op de ontwikkeling van jongeren. Daaruit blijkt dat jongeren net zoveel tijd besteden aan het spelen van games als aan hun huiswerk. Volgens de onderzoekers is dit echter niet zorgwekkend, maar steken de jongeren er van alles van op.
In het bericht hierover op de BBC site is te lezen dat de spelers het spel deels zien als werk, waarbij er zaken moeten worden gedaan om geld te verdienen, waarmee vervolgens weer leuke dingen gedaan kunnen worden. Aan de andere kant is er dan de ontspanning, waarbij genoten kan worden van de verdiende spullen. Ook is de keuze van een eigen Avatar soms heel verrassend. Meisjes kiezen voor een man als avatar of andersom en verschillen tussen geslacht of huidskleur zijn minder belangrijk dan in de echte wereld.
Het artikel op de BBC site is erg de moeite waard om eens te bestuderen, het toont maar weer eens aan dat de zwart-wit gedachte dat alle games slecht zijn of gewelddadig, dat het tijdsverspiling is en dat je er niets van leert tegenwoordig helemaal niet meer op gaat.

Labels: ,

donderdag, maart 09, 2006

Dark-future.org


Een spel waar ik net een cursist even mee bezig zag gaat over het kopen en verkopen van aandelen via Dark-future.org. Ik heb hem meteen even wat laten uitleggen, want ik ben tenslotte een digital immigrant. (volgens Marc Prensky)
Je registreert je, en kunt met $50.000,- virtuele dollars meteen aan de slag. Je belegt in bepaalde aandelen die je zelf kiest op basis van de koerswisselingen en moet vervolgens in de gaten houden hoe ze ervoor staan, wat best verslavend kan worden als het een beetje goed gaat. Mijn niveau 1 leerling had al vrij snel in de gaten hoe het principe van kopen en verkopen werkt en had intussen al zoveel geld bij elkaar verzameld dat hij een klasgenoot ook een opstartkapitaal van enkele miljoenen kon geven. Ik verbaasde me erover dat dit iets is dat ze aanspreekt, maar zo zie je maar weer dat het spelelement ze toch boeit en ze zich daardoor ook willen verdiepen in de materie.

Labels: ,

donderdag, maart 02, 2006

Steeds meer games in de les in Amerika

E-learning plaza verwijst naar een artikel waarin wordt aangegeven dat steeds meer scholen in de Verenigde Staten gebruik maken van games in de lessen.
"Een groeiend aantal scholen in de Verenigde Staten neemt games op in het lespakket. Volgens game-ontwikkelaars maakt maar liefst 10 procent van de 2500 schooldistricten die Amerika telt, gebruik van games. Vijf jaar geleden was dit een te verwaarlozen aantal.
In Europa lijkt deze nieuwe vorm van lesgeven ook aan populariteit te winnen. Volgens een enquête onder Britse leraren, gebruikt een derde van hen games als ondersteunend lesmateriaal in de klas. 59 procent van de ondervraagden overweegt om ze te gebruiken."
Dit is nou wat Prensky ook propageert in zijn nieuwste boek, maak in je lessen gebruik van wat jongeren kennen en leuk vinden.
Het artikel waarnaar verwezen wordt staat hier en daarin wordt weer verwezen naar een artikel in Business Week, waarvoor je je (gratis) moet registreren. Daarin valt o.a. te lezen dat er bij de gymles bijvoorbeeld gebruik wordt gemaakt van het programma "Dance, Dance Revolution" en dat "Civilization" voor de geschiedenislessen wordt ingezet.

Labels: ,

dinsdag, februari 28, 2006

Don't bother me Mom- I'm learning!


Afgelopen week viel het nieuwe boek van Marc Prensky in de bus. Erg vroeg, want volgens de website waar ik hem besteld had zou het boek pas in maart uitkomen. Leuke verrassing dus.
In zijn inleiding geeft Prensky kort weer waar het boek over gaat:
" Computer and video games aren't as bad as you think they are- in fact, there's good reason to believe that they do a tremendous amount of good."
Een omstreden overtuiging, blijkt wel, want het boek is, voordat het bij Paragon House is uitgegeven, door meer dan 30 uitgeverijen afgewezen omdat ze de boodschap te lastig vonden en Marc Prensky geen wetenschappelijke achtergrond heeft.
Ik moet nog aan het boek beginnen, maar verheug me nu al op hoofdstukken met titels als "Games are NOT the enemy", "The rise of the digital native" (een term die veel door Prensky wordt gebruikt om de "jeugd van tegenwoordig" te omschrijven en "How parents, teachers, and all adults can get in the game!".
Jammer dat ie net aan het eind van mijn voorjaarsvakantie binnenkwam, anders was hij nu al uit geweest.

Labels: , ,

woensdag, december 14, 2005

Plazachallenge ondernemersspel


Vandaag werd ik door een leerling attent gemaakt op een heel interessant spel waarbij de ondernemersgeest wordt aangeboord: plazachallenge. Dit online spel is gemaakt door Dialogues, en zij zeggen het volgende over zichzelf:
"Dialogues (een initiatief ABN AMRO) wil ondernemend gedrag stimuleren. Dialogues moedigt aan tot ondernemen in de ruimste zin van het woord. We willen inspireren, zelf, en met en door onze medestanders. We willen aanzetten tot ‘dialogeren’: letterlijke en figuurlijke ontmoetingen en gedachtewisselingen tussen iedereen die wil ondernemen; vandaar DIALOGUES."

Op de plazachallenge site is een filmpje te bekijken wat meteen laat zien wat er allemaal te doen is op de site. Ik heb me intussen aangemeld voor het spel waarbij het erom gaat dat je een succesvol ondernemer wordt door winkels te runnen en zoveel mogelijk winst te maken. Je sluit je aan bij een al bestaande "plaza" (verzameling winkels in een bepaalde plaats in Nederland) of je start zelf een nieuwe plaza, maar dan zul je eerst punten moeten verdienen door mensen aan te sporen om zich aan te melden bij de site. Dan kan de fun beginnen. Je begint een winkel, je koopt en verkoopt, je neemt personeel aan, je denkt na over marketing, huisvesting en uitbreiding, kortom, mijn leerlingen detailhandel zullen hier heel veel van kunnen leren! Ik wil kijken welke mogelijkheden er zijn om dit met een klas te doen, een aantal leerlingen is al een plaza gestart.
Interessante mogelijkheden in het spel zijn ook nog de communicatiemogelijkheden. Je kunt namelijk contact leggen met andere ondernemers via de website. Ook is er een forum om met elkaar van gedachte te wisselen. Verder zag ik er nog een scherm waarbij je je eigen profiel kunt invullen, maar waar meteen ook een test te maken valt die je sterke en zwakke punten naar boven haalt. Alles bij elkaar is het een erg interessant spel, waar ik met mijn klas eens mee ga stoeien.

Labels: , ,

zondag, december 11, 2005

Educa, nog meer over games in het onderwijs

Tijdens de sessie over Gaming in het onderwijs, waarover ik al eerder blogde, kwamen er nog 3 interessante sprekers voorbij:

Klaus Dieter Thoben: Universiteit Bremen, training through gaming.

Spiko project, http://www.spiko.org/
Deze organisatie probeert voor bedrijven simulatietools te maken volgens een vaste opbouw. Moeilijk om 1 simulatie tool te maken die breed toepasbaar is. Ieder bedrijf heeft andere wensen. Voorop in hun simulaties staat niet winnen, maar leren samenwerken.

Vaste structuur van de gemaakte games:
Scenario > cases > phases > stages.
Nog meer informatie:
Www.prime-time.eu (vanaf 1 januari 2006)

Ed Fennema, improve learning with online games, u&i learning

Dit was een inspirerend verhaal over de huidige stand van zaken rondom games. De presentator was ook lekker op dreef en had hier en daar leuke terzijdes.
Zijn verhaal ging over games en het feit dat deze voor het onderwijs nog een nieuw onontgonnen gebied zijn.
De presentator verwijst naar Mike Yacci en zijn typeringen van soorten games.
Volgens Yacci zijn er intrinsieke en extrinsieke games op 3 verschillende gebieden: Educational, training en thinking.

Waarom werken edugames volgens de presentator?:
- Winnen versus voortgang
- plezier draagt bij aan prestatie
- spelen = leren
- verschillende niveaus
- adaptieve structuur
- creativiteit
- interactief
- realistisch

U&I learning heeft een template gemaakt voor een spel, vele toepassingen zijn dan mogelijk.
Meer informatie: www.uni-learning.com

Prof Christino Carbonell, the e-mazing race and other games, Universiteit van Manilla

Deze man maakte er een leuke show van en presenteerde het spel (de e-mazing race) zoals hij het ook aal zijn collega's had gepresenteerd, als een echte showhost. Enkele genoemde punten: Online learning moet vooral draaien om de drie E’s (enjoyment, engagement en enthusiasm). Dus: games.
Puzzlemaker is men bijvoorbeeld gaan gebruiken.
E-mazing race: een spelvorm die is gebruikt om personeel van de universiteit iets te leren over online learning.

Men heeft gebruik gemaakt van Blackboard. Opdrachten zijn in 3 stukken ingedeeld, prijzen als iemand iets het eerst af heeft. Insturen via bb, gebruik discussion board, snelle reacties van de begeleidende docenten zijn nodig.
Slotuitspraak: “Education is not filling a bucket, but lighting a fire”. (Yates)

Tor Ivar Eikas (Noorwegen): Gamebased dynamic simulations

Simulaties van technische systemen.
Marc Prensky spreekt van digital natives vs digital immigrants. De huidige jeugd bestaat uit digital natives, de oudere generatie zijn de digital immigrants.

Het verhaal van deze presentator staat verder hier.
Hierin zijn ook plaatjes te zien van simulaties die ontwikkeld zijn. Dit zijn vooral eenvoudige manipulatie spelletjes waardoor een technisch principe wordt uitgelegd.

Labels: , ,

donderdag, december 08, 2005

Marc Prensky


Helaas was ik niet op de Surf dagen dit jaar, maar ik heb intussen wel kunnen luisteren naar de keynote die Marc Prensky daar gaf over de manier waarop jongeren met informatie omgaan. De keynote was opgenomen en is hier in mp3 formaat te beluisteren. Dat geldt trouwens ook voor de lezing van Wim Veen (zie mijn eerdere post over de Homo Zappiens) die erna kwam. 2 interessante verhalen.
Op de website van Marc Prensky en ook tijdens Educa in Berlijn was er sprake van een nieuw boek van zijn hand met de leuke titel: "Don't bother me Mom-- I'm learning" waarin hij ingaat op het feit dat het spelen van games jongeren kan voorbereiden op een succesvolle toekomst in de 21e eeuw. Zijn eigen samenvatting van het nog te verschijnen boek luidt:
""Don't Bother Me, Mom -- I'm Learning” : How Computer and Video Games Are Preparing Your Kids For Twenty-first Century Success -- and How You Can Help! by Marc Prensky (Paragon House 2006) presents the case – profoundly counter-cultural but true nevertheless – that video and computer game playing, within limits, is actually very beneficial to today's “Digital Native” kids, who are using them to prepare themselves for life in the 21st century. The reason kids are so attracted to these games, Prensky says, is that they are learning about important “future” things, from collaboration, to prudent risk taking, to strategy formulation and execution, to complex moral and ethical decisions. Prensky’s arguments are backed up by university PhD’s studying not just game violence, but games in their totality, as well as studies of gamers who have become successful corporate workers, entrepreneurs, leaders, doctors, lawyers, scientists and other professionals.
Because most adults (including the critics) can’t play the modern complex games themselves (and discount the opinions of the kids who do play them) they rely on secondhand sources of information, most of whom are sadly misinformed about both the putative harm and the true benefits of game-playing. This book is the antidote to those misinformed, bombastic sources. Full of common sense and practical information, it provides parents with a large number of techniques approaches they can use – both over time and right away – to improve both their understanding of games and their relationships with their kids."
Het boek is nu te reserveren, dus dat zal ik dan maar even doen, want dit lijkt me wel leuk om te lezen. Hoewel ik zelf geen ouder ben, denk ik dat er ook voor mensen die in het onderwijs met deze doelgroep werken veel interessants in staat. Het boek kost $19.95 (plus nog eens $9.00 verzendkosten, helaas) bij Paragon House en verschijnt in maart 2006. Nog even een paar maandjes geduld dus. Als ik het heb gelezen zal ik erover bloggen.

Labels: , ,

woensdag, december 07, 2005

BBC onderzoek naar gamers

In mijn speurtocht langs allerlei interessante links die ik bij Educa ben tegengekomen kwam ik deze verwijzing tegen naar een project dat de BBC heeft uitgevoerd om de rol die spellen in het leven van mensen spelen te onderzoeken. De link vond ik via een community pagina rondom gaming waar ik nog eens meer zal rondkijken.
Uit het project (getiteld State of Play) blijkt o.a. dat 60% van de Britten tussen 6 en 65 spellen speelt. In de leeftijdgroep van 6-10 spelen ze zelfs allemaal. De gemiddelde leeftijd is 28, wat hoger is dan je zou verwachten en 48% is vrouw. De populairste spellen zijn puzzelspellen, iets waar ik ook het meest van hou. En teslotte hebben gamers ook vaker digitale tv en downloaden ze bijvoorbeeld films van internet, dus hun mediagebruik is anders dan bij niet-gamers.
Al met al een interessant onderzoek wat maar weer eens aantoont dat we spelvormen de school moeten zien in te krijgen, want als iemand zoveel tijd aan games wil besteden in zijn vrije tijd, moet dat ook op school kunnen door onderwijscontent in een spelvorm te gieten. En dan leren ze er ook nog eens van!

Labels:

zondag, december 04, 2005

Nog meer Educa goodies


Ik heb veel te veel leuke en inspirerende zaken gezien en gehoord tijdens Educa in Berlijn de afgelopen dagen om het hier allemaal kwijt te kunnen, maar naar een paar leuke initiatieven wil ik hier nog even verwijzen.
Tijdens een sessie over het gebruik van Games in het onderwijs (iets waar ik veel potentie in zie, maar nog onvoldoende voorbeelden van had gezien) waren er enkele leuke zaken te zien voor voortgezet en hoger onderwijs. Zo presenteerde Aaldrik Sillius samen met Jos vd Werf van de Universiteit van Groningen een prachtige simulatie (Gimmics) die gebruikt wordt bij de apothekersopleiding. Het is een soort spel waarbij studenten een apotheek moeten runnen en te maken krijgen met allerlei zaken die ze normaal ook moeten oplossen, zoals recepten verwerken, leveranciers benaderen en problemen bij patienten oplossen. Meer over hun simulatie en hun ideeen staat hier.
Een ander leuk initiatief tijdens deze Games-lezing (die overigens bomvol was) kwam uit Hongarije van Daniel Molnar. Hij beschreef een project met de naam Professor X (pdf), waarbij leerlingen in het voortgezet onderwijs in de rol van een geheim agent kropen en aan de hand van een wekelijks filmpje een puzzel moesten oplossen om tot een profiel van een persoon te komen. Ze werkten samen door zaken op te slaan in Wiki's, iets waar ik ook nog eens wat mee wil doen in mijn lessen. Hij noemde in dit verband Tikiwiki, waar ik nog nooit van gehoord had, maar wat een prima tool lijkt te zijn om het samenwerkend leren te bevorderen. Een ander project dat hij beschreef was Filmez (pdf), een project voor 14-19 jarigen die filmverhalen moesten insturen via sms, om vervolgens een verhaal te schrijven, stukjes film te bewerken, een filmteam samen te stellen, een trailer te maken en deze tenslotte te presenteren voor een professionele jury.
In een volgende post zal ik proberen nog enkele interessante sessies te beschrijven.

Labels: , ,

zondag, november 27, 2005

Tots 'n Togs clothing shop simulator


Dit spelletje moest ik wel even zien aangezien ik in de detailhandel richting lesgeef en ik altijd op zoek ben naar aardige ict-toepassingen die ook nog eens leuk zijn. Dit spel komt van Handy Entertainment en is er voor de pocket pc en palm en ik heb net de trial versie geinstalleerd. Normaal hou ik niet zo van sims, maar de reviews die ik las waren dusdanig lovend dat ik wel even wilde kijken wat het is. De screenshots zien er in ieder geval grappig uit, maar wel erg klein allemaal. Je kan met 100 soorten kledingstukken en accessoires spelen, je hebt te maken met voorraadbeheer, maar ook met winkeldieven en zelfs motten die je het leven zuur maken. Klanten staan echt in de rij voor de kassa en je moet nadenken over je personeel, de inrichting van je winkel en je marketing. Kortom, precies wat mijn leerlingen allemaal moeten leren. Nu ga ik er eerst eens een poosje mee spelen...
UPDATE: Na een poosje ermee gepield te hebben moet ik zeggen dat het wel aardig is, maar toch lastiger dan ik dacht. Mijn virtuele winkel is na 5 van de 7 dagen die ik in de demo kreeg al zo goed als falliet. Ik moet toch eens meer letten op de tutorial hints. En als ik nou een cheat had om wat meer geld te krijgen....

Labels: ,

Games, het kinderspel voorbij

Op de website van Beeld en Geluid staat een virtuele tentoonstelling met de titel Games: het kinderspel voorbij. Je kunt er doorheen klikken en krijgt aan de hand van tekst, plaatjes en videofragmenten de geschiedenis van games te zien. Er zijn onderdelen te vinden met de titels Tijdperk, Evolutie, Effect, Beleving, Toepassing en Kennislounge (de laatste is een kennisquiz). Erg leuk opgezet, je kiest zelf wat je wilt lezen of bekijken. Zo is er een filmpje met korte fragmenten door de jaren heen waarbij in verschillende programma's op tv aandacht wordt besteed aan het feit dat gewelddadige spelletjes ook weleens gewelddadige jongeren zouden kunnen kweken. Ook interessant is de nieuwe trend waarbij volwassenen games maken met een politieke boodschap. Verder staat er onder het onderwerp Tijdperk een boeiend verhaal over "de jeugd van tegenwoordig", de screenagers, de homo zappiens of hoe je ze ook maar wilt noemen. De manier waarop de huidige tiener met informatie omgaat is heel interessant en mede door de invloed van games gevormd. Onder het onderdeel Toepassing vertelt iemand (Gonzalo Frasca) hierover en laat een voorbeeld zien van een game die naar aanleiding van 11 september is gemaakt. En dan is er natuurlijk ook nog de recent gestarte Community van Kennisnet: Games2learn.nl, waaruit ook blijkt dat de ontwikkeling van Games niet stilstaat en ook zijn toepassingen in het onderwijs vindt. Kortom een boeiend onderwerp, waar ik ook op de Educa in Berlijn volgende week meer over hoop te horen.

Labels:

vrijdag, november 11, 2005

Educatieve games

In de nieuwste Vives las ik een artikel van Margreet vd Berg (waar ik al eerder over blogde) over educatieve games. Aangezien ik altijd probeer om mijn lessen op te leuken met af en toe een spelletje (bijv. iets dat ik in Hot Potatoes heb gemaakt), heb ik meteen haar archief met spellen eens doorgekeken op leuke zaken.
Ik kwam een spel tegen van het JOB dat speciaal voor MBO-cursisten geschreven is en ze spelenderwijs hun rechten en plichten leert. Ik heb er meteen maar even naar gelinkt in de studentenomgeving in Blackboard. Er staan vooral spellen op voor het basisonderwijs en voortgezet onderwijs, maar daarvan is vast ook wel wat voor onze niveau 1/2 leerlingen te gebruiken. Rekenspelletjes of taalspelletjes bijvoorbeeld. Ik ga in ieder geval eens een aantal uitproberen.

Labels: ,

maandag, september 26, 2005

Slyder voor Pocket PC


Ik heb weer een leuk spelletje ontdekt waar ik even verslaafd aan ben, maar dat zal over enkele weken wel weer door een ander spelletje worden vervangen. Het spel heet Slyder en het is een puzzelspel waarbij je een balletje door een doolhof moet leiden naar het volgende level. Er zitten allerlei andere wezentjes in die je kunnen helpen of het leven zuur maken. Ik hou niet zo van spelletjes waar een tijdlimiet in zit of waarin je moet vechten, maar puzzelen ligt me wel en elke keer als ik weer een level heb opgelost (ik zit ergens rond de 70 nu) is er weer een gevoel van overwinning. Ik heb er al weer vele uurtjes aan besteed en het verveelt nog niet.

Labels: ,

dinsdag, september 06, 2005

Een computerspel als huiswerk

Ik las dit interessante stukje op de ICT Nieuws blog over een school in Engeland maar men een project is gestart om te kijken wat computerspelletjes kunnen bijdragen aan het leren van kinderen.
Quote: "In Engeland wordt een onderzoek op een drietal scholen uitgevoerd om te bekijken hoe computer-spellen kunnen bijdragen aan het leerproces. Speluitgever Electronic Arts (EA) gaat samen met NESTA Futurelab een proef doen met computerspellen onder scholieren. Vier Engelse scholen doen mee. Kosten: 300.000 pond. De gekozen spellen moeten de ontwikkelen van eigenschappen zoals het oplossen van puzzels, vastberadenheid en samenwerking stimuleren."
Nesta Futurelab heeft een indrukwekkend portfolio op hun website staan, daar moet ik nog eens verder in neuzen... Aangezien ik zelf veel spelletjes heb gespeeld (vooral adventures) kan ik em voorstellen dat dit een leuke invalshoek kan zijn als het om leren gaat. Ik heb voor mijn engelse lessen ook wat woordoefeningen gemaakt in Hot Potatoes die een spelelement bevatten en dat slaat altijd goed aan. Het is alleen moeilijk meetbaar in hoeverre leerlingen er ook echt iets van opsteken.

Labels: ,

maandag, augustus 29, 2005

Sudoku rules!


Na een dagje lesvoorbereiding heb ik mijn Pocket pc even weer opgepakt om een potje Sudoku te spelen. Sinds kort ben ik lichtelijk verslaafd aan dit puzzelspel en vorige week kwam ik een versie voor Pocket pc tegen in een nieuwsbrief van Clickgamer. Ik heb eerst de trial gedownload, maar kwam er al gauw achter dat ik het wel een erg leuk spelletje vind, dus heb ik net even de registratie-code gekocht (kostte nog geen 10 euro). Zo heb ik nu de beschikking over ongeveer 3 miljoen versies, dus ik kan nog even vooruit. Hoe lang ik verslaafd blijf, weet ik niet. Ik val toch ook nog regelmatig terug op mijn vertrouwde patience (Gamebox Solitaire van PDA Mill) of Mah Jong (Gamebox Asia van PDA Mill) op de Pocket PC. Maar voorlopig: Sudoku Rules!

Labels:


Wikipedia Affiliate Button