Gadgets en onderwijs

woensdag, juni 11, 2008

Videoproject af, maar nu verder!


Vandaag heb ik samen met mijn collega Bernadet Sprenkeling de slotbijeenkomst van het streaming media project 2007 (tranche 1B) van Kennisnet bijgewoond in Utrecht. Van alle deelnemende scholen waren er vertegenwoordigers die hun project presenteerden. Stuk voor stuk waren er herkenbare verhalen over weerbarstige techniek (of dienst ICT), streaming servers die zijn ingevoerd (zo is er een LeijTube, een ZadTube, een KW1CTube en binnenkort ook een NovaTuba, lekker origineel die namen), grote tijdsinvesteringen, maar vooral ook veel enthousiaste reacties, mooi en soms grappig beeldmateriaal, veel ervaringen die zijn opgedaan en de smaak naar meer.
Dat laatste is natuurlijk het lastigste van alles, want als je met een project bezig bent en je hebt daarvoor afspraken gemaakt, geld gekregen, spullen aangeschaft en mensen ingezet, dan gaat het wel, maar als dat ophoudt en de druk van de ketel gaat moet je natuurlijk wel kijken naar een vervolg. Heel belangrijk daarbij is dat je de mensen met de ervaring vasthoudt en opnieuw probeert in te zetten om deze ervaring te delen met anderen in je organisatie. Ook valt er veel te winnen door je cursisten in te zetten, die hebben tenslotte allemaal een mobiel met camera tegenwoordig. En de kwaliteit hoeft niet perfect te zijn om een boodschap met video over te brengen. En het is vooral heel belangrijk dat je je successen binnen je organisatie goed laat zien, dan krijg je steeds meer vraag en een breed draagvlak.
Terugkijkend op ons project zijn we als projectleiders heel tevreden met de prestatie die geleverd is. Alle deelnemende medewerkers zijn trots op wat er is bereikt en er zijn steeds meer managers en docenten van het nut van de inzet van video in het CGL overtuigd. "Dit is de toekomst" was iets dat we tijdens een eerder gehouden masterclass ook te horen kregen. En dat denk ik ook. Beelden zeggen vaak meer dan woorden, je legt makkelijker iets uit, geeft makkelijker een voorbeeld of toont makkelijker aan dat je iets kan met een filmpje. En op de techniek en bandbreedte hoeft het tegenwoordig niet meer stuk te lopen als iedereen zich daarvoor inzet. Gelukkig is er dan ook voor volgend jaar binnen ons ROC alweer van alles gepland om mee door te gaan.
Ik heb enkele foto's gemaakt en laten maken met mijn nieuwe camera, maar die zijn niet echt geweldig geworden, helaas. Ik heb ook geen idee hoe ik rooie ogen moet weghalen met The Gimp en heb nu geen zin om dat allemaal uit te zoeken, dus maar 2 plaatjes hierbij. We zijn trouwens de hele dag ook gekiekt door Kennisnet (voor in de Indruk) en van elke deelnemende school is iemand geinterviewd. Alles zal te vinden zijn op de projectsite. En binnenkort kun je op dit blog wat meer lezen over Google Earth en Google Maps, want iedereen kreeg het boek "Reis om de wereld in 80 klikken" van Marc Buma mee!

Labels: ,

woensdag, mei 21, 2008

Dreaming of Streaming

Vorige week heb ik samen met mijn collega Bernadet Sprenkeling een masterclass streaming video op ons ROC verzorgd. We hadden enkele presentaties rondom streaming video en andere web 2.0 toepassingen en zijn vervolgens ingezoomd op ons lopende Kennisnet project, wat bijna afgerond is (daarover in juni meer).
De presentatie die ik heb gemaakt is voor een groot deel gebaseerd op de presentatie Hapsnapshots van Willem Karssenberg, die hij gaf voor een masterclass voor de Kennisnet projectleden. De basis hiervan was goed, maar ik vond het hoofd van Willem erg prominent in alle screenshots aanwezig, dus heb ik mijn hoofd er overal in geplakt. Daarover had ik al eerder bericht en Willem had zijn reactie ook al gegeven. Hieronder zie je het eindresultaat. Ik heb de presentatie de titel Dreaming of Streaming meegegeven en natuurlijk kan iedereen die dat wil er in het onderwijs gebruik van maken.

Labels: , ,

zaterdag, mei 17, 2008

Petten, mediawijsheid en ambassadeurs

Gisteren was er weer en ambassadeursdag van Kennisnet, dit keer op de Leijgraaf in Oss. Intussen hebben al enkele collega's hierover geblogd (hier en hier) en foto's gepubliceerd, dus kan ik volstaan met enkele linkjes en dingen die mij bij zijn gebleven.

Allereerst was het voor mij een trip met hindernissen, wat begon met de bus die een andere route bleek te rijden en dus niet kwam opdagen, maar wat niet bij de halte stond aangegeven. Vervolgens was er een opeenstapeling van treinen die ik net misliep en vertragingen tot wel 20 minuten. Ik kwam binnen tijdens het verhaal van Bob Hofman, waarin we opnieuw aan de slag gingen met rode, blauwe en gele petten. Wat ik daarvan heb genoteerd is bijvoorbeeld: Wanneer je komt aankloppen met een regeling, een project o.i.d. geeft men op scholen vaak aan dat ze hun opleiding eerst op orde willen hebben, voordat ze aan vernieuwing willen beginnen. Waar ze aan voorbijgaan is dat vernieuwen en veranderen een manier is om je school op orde te krijgen. Zo wordt er nu steeds geroepen dat men het te druk heeft met de invoering van CGO om ook nog te beginnen met ICT implementatie, terwijl die twee zaken in mijn beleving hand in hand gaan. Het management zou daarom meer bevlogen moeten raken, eens een rode pet op moeten zetten. Ik denk dat we Bob Hofman eens op ons ROC zouden moeten uitnodigen.

Het verhaal van Jan van Stormbroek over mediawijsheid was herkenbaar. Ook wij hebben intussen een scholing hierover in ons pakket opgenomen en daar valt, zowel bij docenten als bij cursisten, nog heel wat winst te behalen. Een aantal leuke filmpjes werden getoond. Eentje die ik miste was What the H@ck van ROC Midden Nederland, waar ik al eens eerder over blogde. Nieuw over dit onderwerp was voor mij de site Mediawijsheidkaart (waarover bij Willem meer) en de mooie Mediawijzer die we van Kennisnet meekregen. Daar heeft men trouwens ook een aparte site ontwikkeld rondom dit thema.

Heel interessant vond ik dan nog de besluitenversneller Spilter, die men bij de Leijgraaf aan het testen is en waarin wij ook even mochten rondkijken. Op de Spilter site wordt trouwens ook gesproken van een onderzoeks-, strategie- of communicatieversneller. We werden afgelopen week in de inventarisatiefase gevraagd online enkele vragen te beantwoorden rondom het ambassadeurschap en de resultaten daarvan gaan we vervolgens nog indelen (categorisatiefase) en prioriteren (prioriteitsfase), om tenslotte tot een besluit te komen (besluitfase). Ik vond het een interessant pakket, met verschillende mogelijkheden voor bijvoorbeeld het aangeven van prioriteiten en het ordenen van zaken en je kan er bijvoorbeeld ook anoniem in werken, zodat men eerlijke antwoorden kan geven op lastige vraagstukken.

Het was weer een leerzame dag, maar gisteravond lag ik wel behoorlijk afgeknoedeld voor de tv. Al die informatie die je weer moet verwerken, de tips van de collega's, de links die je weer kunt gaan naslaan, het is veel. Maar wel leuk!

Labels: ,

dinsdag, april 22, 2008

Amassadeurs, B2YF, games en identity management


Vandaag was ik bij het Zadkine uitgenodigd om voor de Kennisnet ambassadeurs van groep 2 enkele praatjes te houden. De groep is nog vrij klein, wat als voordeel heeft dat je mensen beter bereikt en dat men goed op elkaar kan reageren. Ik ga geen uitgebreid verslag doen, maar enkele punten waren wel het vermelden waard.
Roger Zandvliet vertelde een verhaal over het project Back 2 Your Future, een initiatief van Zadkine om de nog steeds grote groep uitvallers een mogelijkheid te bieden om erachter te komen wat ze willen en ze uiteindelijk (na een traject van 12 weken) in het gunstigste geval weer op een weg naar onderwijs of werk te zetten. Zie vooral de website over deze interessante manier van werken, waarbij fun erg belangrijk is om deze doelgroep binnen te houden. Workshops rap, outdoor activiteiten en game based learning zijn daar voorbeelden van. Uit de eerste resutaten blijkt dat er zo'n 60% van de deelnemers ook inderdaad weer voor een opleiding of baan kiest. Een initiatief dat wellicht ook voor andere ROC's interessant kan zijn, met name voor grote steden denk ik.
Een item dat op veel ROC's speelt is het identity management en Raymond Kerkhof beschreef hoe men hiermee op het Zadkine omgaat. Goed was om te zien dat er ook aan de cursisten werd gedacht, vooral als ze hun wachtwoord vergeten. Op iedere locatie was er een speciale "password manager" aangesteld die cursisten een nieuw wachtwoord kon geven. Op het Westerschelde heeft men zelfs een aparte helpdesk voor cursisten, bemand door ICT academie cursisten. Ook een heel goed idee.
Verder hebben we ook kort stilgestaan bij het verzamelen van gegevens over de beschikbare software binnen een ROC. Er zijn natuurlijk applicaties (zoals van Altiris/ Symantec) waarmee je inzichtelijk kan maken welke software er precies geinstalleerd is en waar, maar wat dan ook belangrijk is is dat je als docent of manager bijvoorbeeld kan opzoeken waaarvoor het pakket bedoeld is (vakgebied bijvoorbeeld, of niveau), wie de contactpersoon ervoor is, wie het applicatiebeheer doet, welke licentie ervoor is afgesloten, wat de voorwarden daarvan zijn en op welke naam die staat. We hebben in het verleden wel eens geprobeerd op ons ROC een dergelijke software datbase van de grond te krijgen, maar daarvoor werd te weinig input geleverd en was informatie moeilijk op te hoesten. Ook bij de andere ROC's had eigenlijk niemand daar al een oplossing voor gevonden.
Een leerzaam dagje weer, met veel gemotiveerde mensen en interessante discussies! Het plaatje was voor mij nieuw (maar dat kan aan mij liggen).

Labels: ,

maandag, april 21, 2008

Ambassadeurs inspireren

Morgen ben ik door Kennisnet uitgenodigd op het Zadkine in Rotterdam om de 2e groep Ambassadeurs een kort verhaaltje te vertellen over mijn werkzaamheden, om hen wellicht op nieuwe ideeen te brengen. Een heel leuke, maar ook lastige opgave. Ook ga ik nog mijn Gaming presentatie een keer dunnetjes overdoen. Ik heb de presentatie voor het eerste deel hieronder geplaatst. En hopelijk zitten er dan morgen enkele mensen bij die hem dan al gezien hebben!

Labels: ,

woensdag, januari 30, 2008

Tussenstand streaming media project


Om verslag uit te brengen van ons Streaming Media project, waren de deelnemende scholen in tranche 1b uitgenodigd bij Beeld en Geluid in Hilversum. De bijeenkomst werd gecombineerd met die van het expertnetwerk, waar ook deelnemers aan de vorige tranche in zitten. Nadat iedereen had verteld hoe het ervoor stond kregen we achtereenvolgens informatie over de mogelijkheden voor scholen bij Beeld en Geluid, Teleblik, Entree en de rechtenkwesties waar je mee te maken krijgt op het moment dat je met audio en video aan de slag wil.
Opvallendst bij de verhalen van andere ROC's vond ik dat iedereen bezig is met het inrichten van een eigen streaming server of er al eentje heeft. Steeds meer wordt in het onderwijs gebruik gemaakt van beeldmateriaal en als je dit wilt opslaan is een eigen server in ieder geval van jezelf en kun je zelf bepalen wie erbij mogen en wat erop komt. Ik was dan ook erg jaloers op die scholen waar ze dat goed begrepen en geregeld hebben.
Het verhaal over Teleblik en Entree was niet nieuw, maar wel goed om te horen dat het streven is om de koppeling tussen een school- en Entree account deze zomer rond te hebben. Goeie tip bij Teleblik vond ik nog dat je het ook kan inzetten als inspiratiebron voor de makers van films op je school. Ligt misschien voor de hand, maar zo had ik het nog niet bekeken.
Het interessantst was wel de uitleg rondom auteursrechten van juriste Olga Meijer. Duidelijk werd maar weer eens dat je als maker van audio/visueel materiaal heel goed op zaken als portretrecht en bijv. rechten op muziek moet letten. Wil je een stukje top 40 muziek gebruiken dan zijn er 4 instanties die je daarvoor moet betalen: Buma/ Stemra voor auteursrecht op de compositie, Stemra apart voor de samenvoeging van beeld met geluid, de NVPI voor naburig recht van platenmaatschappijen en de SENA voor het naburig recht van de uitvoerend kunstenaar. En het is een fabeltje dat je nog wel maximaal 30 seconden mag gebruiken. Er zijn geen uitzonderingen! Er is nog wel de onderwijsexceptie: wil je materiaal gebruiken ter toelichting van je onderwijs dan kan de belanghebbende/maker dat niet verbieden, maar moet je nog wel steeds voor dat gebruik betalen. Een hele lastige kwestie die wij hopen op te lossen door veel gebruik te maken van de standaard muziek die bij de Magix videosoftware wordt geleverd. Maar ik kan me voorstellen dat dit de gemiddelde cursist niet echt zal boeien en dat is toch je doelgroep. Er werd dan ook geopperd dat het goed zou zijn wanneer het onderwijs als groep afspraken zou kunnen maken met de muziekwereld, zoals dit ook bij uitgevers is gedaan rondom kopieren van boeken. Een afkoopsom zou veel problemen wegnemen en zou in ieder geval het creatieve proces op scholen bevorderen. 
De vragen die het verhaal opriep waren legio en heel divers en gaven maar weer aan dat door de komst van het internet ineens veel mensen naar oplossingen zoeken rondom auteursrecht. In dit kader werd ook nog Creative Commons genoemd, waar al op veel andere blogs (zie 1 of 2) over geschreven is.

Labels: ,

maandag, januari 14, 2008

Cursus Web 2.0 met 23 dingen


Ik ben wat aan het rondneuzen in de Wiki van Kennisnet met de titel Cursus Web 2.0 met 23 dingen. Ik had er al vaker naar willen kijken, maar de tijd ontbrak eenvoudig. Nu heb ik een verzoek gehad om voor de Indruk er iets over te vertellen, dus heb ik een aanleiding om er eens in te duiken.

Pierre Gorissen had het origineel van de Public Library of Charlotte & Mecklenburg County gevonden, Willem Karssenberg heeft er al eerder over geschreven, maar intussen is de cursus aardig uitgebreid en daarom opnieuw een berichtje waard, vind ik. De cursus geeft in 23 stappen (dingen) een praktisch overzicht van allerlei veelgebruikte Web 2.0 tools zoals bijvoorbeeld Blogger, Flickr, Del.icio.us, RSS en podcasts. Steeds wordt een ding gestart met een podcast waarin een uitleg wordt voorgelezen en daarna staan er handige links en uitleg op de wikipagina. Ik heb intussen al enkele kleine wijzigingen aangebracht, want het leuke is natuurlijk dat je zelf kan bijdragen aan deze cursus.

Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen die je in de cursus zou kunnen stoppen (23 is ook een beetje een raar aantal), maar als je als beginnend ict-vaardig docent hierin gaat starten, heb je er wel een hele kluif aan. De opzet is dat je er van begin tot eind doorheen loopt, maar in deze tijd van vraaggestuurd onderwijs lijkt het me beter als je als docent begint vanuit een leervraag en daar het passende ding bij krijgt voorgeschoteld. Een soortgelijk idee zit ook achter de website Broodkruimels in het digitale bos van de School voor de Toekomst. Wat wil je in je lespraktijk doen, welke tool kies je en hoe werkt dat dan?

Alles bij elkaar is het een mooi overzicht van veelgebruikte Web 2.0 tools die je in het onderwijs prima kan inzetten. het heeft er in ieder geval voor gezorgd dat ik mijn Flickr account weer nieuw leven in wil blazen, zoals je in mijn vorige bericht kan zien.

Labels: , ,

woensdag, december 19, 2007

GRASSROOTS NOODKREET


Al enkele weken is er behoorlijke onrust onder de Grassroots coaches, omdat het voortbestaan van deze regeling voor het MBO op de tocht staat. De regeling is erop gericht docenten een stap te laten zetten op ICT gebied waarvoor een kleine beloning twv €400,- wordt gegeven. De scholen financieren de helft, Kennisnet doet de rest. Er werd een tijd lang vaag gesproken over "koppelen aan het ambassadeursprogramma", vervolgens leek het erop dat er helemaal geen regeling meer zou komen en nu ligt er een bod dat ook niet hoopgevend is, namelijk een vergoeding van €250,- per project en, wat veel erger is, het wegvallen van de landelijke coordinator. Deze regelt o.a. de administratieve afhandeling, organiseert bijeenkomsten van alle coaches, bewaakt de voortgang en onderhoudt de landelijke Grassroots site. Als je dat weghaalt wordt het voor inidividuele coaches wel erg lastig om ermee door te gaan.

Is het dan ineens zo dat er in het MBO geen behoefte meer is aan deze regeling? NEE! Ik spreek nog bijna wekelijks mensen die een leuk projectidee hebben of anderen die al eens iets hebben gedaan en die daardoor weer op nieuwe ideeen voor hun onderwijs zijn gekomen. De beloning die ze krijgen (vaak een digitale (video)camera) wordt ook weer ingezet voor het onderwijs en zo wordt de investering dubbel en dwars terugverdiend. De formule is nog absoluut niet achterhaald (wat wordt beweerd door ROC i-partners), en hoewel er door voorlopers intussen groter wordt ingezet in de regeling Verbonden met ICT, zijn er (in ieder geval op ons ROC) nog heel veel collega's die nog nooit een Powerpoint presentatie hebben gemaakt of die voor het eerst een weblog of onze portal site ontdekken als ICT hulpmiddel. En de mensen die eerder hebben meegedaan aan een Grassroots project, zie je nu geinteresseerd raken in de grotere projecten, waar ze een jaar geleden nog niet aan durfden denken. Ik ben dan ook erg blij dat ik ze net dat extra zetje kan geven om eens iets met ICT te gaan doen en die beloning en mijn begeleiding helpen hen over de streep. Niet iedereen ziet het zitten om een uitgebreid projectplan te moeten schrijven en een groot project op te zetten. Juist het kleinschalige en het persoonlijke van Grassroots is de kracht!

Daarom mijn oproep aan Kennisnet: behoud deze regeling en de landelijke coordinator (!) en zet niet alleen in op grootschalige projecten! Want wie het kleine niet eert....

Labels: ,

woensdag, december 12, 2007

YouTube en Viddler


Tijdens een overleg van het projectteam voor Streaming Media van Kennisnet waar we hier op school aan werken is vanochtend gesproken over waar we onze gemaakte filmpjes moeten plaatsen. Een voorwaarde van het project is namelijk dat we de filmpjes die we maken op een openbare plek neerzetten. Welliswaar zijn er plannen voor een streaming media server voor de hele school, maar zolang die er niet is moeten we een andere plek hebben, anders zal het project niet worden goedgekeurd. Het lag voor de hand om daarvoor de meest bekende en meest gebruikte site te nemen, YouTube. Onze cursisten kennen die, we kunnen voor de school 1 pagina maken met daarop al onze filmpjes en zorgen er zo voor dat we als school goed te voorschijn komen als iemand zoekt naar materiaal van de school op YouTube. Helaas was de naam van de school al wel in gebruik, dus er is contact gezocht met degene die die had geregistreerd in de hoop dat deze hem wil afstaan. Daarom is voorlopig eerst een andere naam gekozen.
Toch heeft YouTube ook zijn beperkingen, met name als het gaat om de grootte van de filmbestanden die je kan uploaden (100 MB). Dat betekent dat de kwaliteit van je films achteruitgaat, omdat je de bestanden kleiner moet maken. Daarom is ervoor gekozen om ook nog een andere filmsite te gebruiken, namelijk Viddler. Deze, misschien wat minder bekende site, biedt de mogelijkheid om filmpjes tot 500 MB te uploaden en daardoor blijft de kwaliteit beter. De YouTube omgeving voor de school is hier te vinden, die op Viddler hier. Op moment van schrijven staat er nog niks op en moet er nog een en ander aan het uiterlijk gedaan worden, maar dat gaat waarschijnlijk snel veranderen.

Labels: , ,

donderdag, november 29, 2007

Workshop streaming media op school

Hier een kort filmpje dat we tijdens onze workshop streaming media van Kennisnet hier op school hebben geupload. We hebben het even snel gefilmd met een JVC camera, en zonder het MOD bestand verder te bewerken meteen op YouTube gezet. Onder de film staat de presentatie die Peter Wessel hierover gaf.

Labels: ,

dinsdag, oktober 30, 2007

Eindverslag Stockholm

Ik heb vandaag een moment gevonden om mijn eindverslag van de EDEN conferentie van vorige week in Stockholm te maken. Het scheelt toch wel dat ik een Digimemo bij me had, want ik hoefde alleen nog de overzetfoutjes te verbeteren en wat foto's toe te voegen. Lastig is wel dat je zaken die in het Engels worden gezegd ook eerst in het Engels opschrijft en dat kent de software dan weer niet. Grappig was bijvoorbeeld de vertaling van het woord "broadcaster" naar broodrooster.
Ik wil enkele hoogtepunten op een rijtje zetten, met de relevante links:

Keynote van Stephen Heppell: leuk waren bij deze presentatie de plaatjes van nieuwe fysieke leeromgevingen, waarvan er op Heppells site ook meerdere te vinden zijn, zoals een soort honingraat model uit Thailand.

Keynote Richard Gatarski: de meest opvallende en prikkelende uitspraak van de conferentie was wel, dat scholen overbodig zullen worden. De precieze uitspraak luidde: "For the post modern generation, the modern structure of education (schools) is aimless, if not redundant". Dat is natuurlijk wel vloeken in de kerk! Verder sprak hij vooral vanuit het oogpunt van marketing en hoe je als organisatie meer op je klant zou moeten inspelen. Een videoregistratie van de presentatie en meer info vind je hier.

Brainhoney.com: een van de weinige praktische sessies was van Clint Rogers over de nieuw ontwikkelde site Brainhoney.com. Dit is een nieuwe web 2.0 toepassing waarbij je lesmateriaal kunt plaatsen en arrangeren, wat vervolgens door anderen kan worden aangepast en opnieuw gepubliceerd. Er ontstaan zo hele lessen, die ook gerankt worden. Je kunt je eigen materiaal uploaden en toevoegen aan bestaande lessen (bijv. plaatjes, video, audio, enz.). Output is altijd Flash. Je kunt ook games maken, maar dit is nog in ontwikkeling, bijv. memory. Erg makkelijk te gebruiken (trefwoorden: easy, free, personal, social). Er wordt nog gewerkt aan andere bestandsformaten die kunnen worden toegevoegd.



Tiger Leap Foundation: In Estland pakt men de scholing van docenten op ICT gebied wel heel voortvarend aan. De Tiger Leap Foundation heeft daar al sinds 1997 een aantal programmalijnen van trainingen uitgezet die hun vruchten beginnen af te werpen. Men leidt intussen zo'n 3000 docenten per jaar op en men leert ze werken met allerlei ict toepassingen.

BECTA rapport "Emerging Technologies for Learning": in een sessie van EENet (European Experts' Network for Education and Technologies) werd zijdelings verwezen naar een interessant rapport van BECTA (British Educational Communications and Technology Agency) dat ik zeker ga doornemen. Dit pas verschenen rapport (hier te donwloaden) geeft een overzicht van de nieuwe ontwikkelingen in het onderwijs op ict gebied.

En dan waren er nog wat voorbeelden van universiteiten en hogescholen waar men aan de slag was gegaan met Second Life in het onderwijs, maar mijn indruk was dat dit nog erg in de kinderschoenen staat en er waren dan ook weinig conclusies en veel vragen.
Van de keynote presentaties zou nog het materiaal en video via de EDEN website beschikbaar komen, maar er staat alleen nog maar een link bij Gatarski. Mijn complete eindverslag staat hier, voor wie echt alles wil weten.

Labels: , , ,

woensdag, oktober 24, 2007

Stockholm, eerste indrukken


Sinds gisteren zit ik in Stockholm voor de Open Classroom conferentie "Real Learning in Virtual Worlds" van EDEN. Zie ook mijn eerdere post hierover. Het hotel biedt gratis (!) Wifi aan (dat doen ze ook niet allemaal) en sinds vanavond heb ik dat eindelijk aan de praat op mijn laptop (Ardjan bedankt!). We hebben de stad vandaag wat kunnen verkennen tijdens een boottochtje en het weer zit tot nu toe heel aardig mee. Het koninklijk paleis lag er prachtig bij in de middag (zie het plaatje).
We zijn pas om 5 uur gestart met de eerste keynotes. Wel een beetje laat, zeker als je al een hele dag hebt gelopen en indrukken hebt opgedaan, om nog maar te zwijgen van alle geanimeerde gesprekken die er gevoerd zijn met de rest van het 8- koppige gezelschap uit Nederland. De opening van de conferentie was daarom (vooral bij de eerste sprekers) een bezoeking, maar Stephen Heppell en Richard Gatarski hadden daarna een goed verhaal. Beide heren hadden een duidelijke boodschap die erop neerkwam dat het onderwijs aan het begin staat van een totale verandering, dat leren ook prima zonder scholen kan, dat scholen moeten leren ook naar hun cursisten te luisteren en dat boeken minder belangrijk gaan worden. Verder hierover in een later stadium meer, want ik wil vanavond op tijd naar bed om morgen fit de hele dag mee te maken... De avond werd afgesloten in een middeleeuws restaurant waar grote kruiken bier en mead werden rondgedeeld, dus ik ben wel even toe aan wat nachtrust. Morgen hoop ik nog ergens tijd over te houden om wat meer op de inhoud in te gaan!

Labels: , , ,

vrijdag, oktober 19, 2007

Open Classroom conferentie in Stockholm


A.s. dinsdag mag ik via Kennisnet op reis naar Stockholm, om daar de conferentie Real Learning in Virtual Worlds mee te maken. De conferentie heeft als subtitel: Teacher Professional Development and the Role of Mentors and Avatars in Schooling 21C en wordt georganiseerd door EDEN, het European Distance en E-Learning Network.
De programmalijnen zijn zeer de moeite waard! Er zijn er 3:






Ik weet niet waar ik het eerste en laatste naar toe moet. Zinsnedes als "What ICT related content should be brought into teacher education to equip new teachers with the digital competence needed?" en "New technologies (usage of social software, mobile media)" doen mij al watertanden! Ook de keynotes lijken me zeer de moeite waard, vooral die van Stephen Heppell en Richard Gatarski beloven onderhoudend te worden.

Dinsdagmiddag vertrekken we met een groepje van 8 uit Nederland en enkelen daarvan geven ook een presentatie (Workshop sessie 4) over de Verbonden met ICT regeling van Kennisnet en enkele onderdelen daarvan die vorig jaar succesvol waren, zoals het gaming project en de inzet van Second Life bij Helicon. Op zaterdagavond zijn we dan pas weer terug, dus we hebben ook nog wat tijd om mooi Stockholm te verkennen.
Ik heb de Blogging tips voor conferenties opgevolgd en alvast wat documenten voorbereid die ik gemakkelijk kan aanvullen en zal proberen met mijn Digimemo aantekeningen te maken. 's Avonds hoop ik die dan op mijn laptop te verwerken en meteen online te zetten. Ben benieuwd of het allemaal zal werken, want hoe het internet in het hotel geregeld is, is nog onduidelijk. Ik ga in ieder geval genieten!

Labels: , , , ,

donderdag, oktober 11, 2007

Masterclass Streaming Media



Gisteren was de eerste Masterclass in het kader van het Streaming Media project van Kennisnet, waar ons ROC aan meedoet. Master was Willem Karssenberg, inmiddels bij iedereen die een beetje op de hoogte wil blijven van ict in het onderwijs ook wel bekend als Trendmatcher.
Zijn presentatie had de titel “Aanschouwelijk vaardigheidsonderwijs” en Willem toonde de truc met de 2 kurken (zie zijn filmpje hiervan).
Zijn pleidooi: maak zoveel mogelijk opnames van leersituaties of (nog beter) laat ze maken door je cursisten.
Streamen kan bijvoorbeeld via: Ustream.tv, Kyte.tv, Operator11.com. Daarna moet je wel delen, bekend maken dat je een filmpje online hebt gezet. Voor jongeren is de kwaliteit minder belangrijk dan de inhoud. Zie bijvoorbeeld de vele Jumpstyle fiilmpjes op YouTube. Het ziet er niet uit, maar ze leren er wel van!
Nog wat handige sites en tips werden genoemd:
- In Viddler kun je tijdens het afspelen van een filmpje opmerkingen op de tijdlijn plaatsen die vervolgens weer te zien zijn bij het afspelen. Google video geeft ruimte voor video’s van meer dan 100 IMB (via een speciale desktop uploader).
- Voor betere kwaliteit kies je voor Viddler en Blip.tv. Daar heb je veel invloed op wie het mag zien, en wie commentaar mag geven. Bij Viddler mag je filmpjes tot 500MB plaatsen.
- Met pocket pc telefoon is ook streaming video mogelijk door middel van Pocketcaster. Manycam is te gebruiken voor streamen beelden van meerdere camera’s. Invoegen media fragmenten of een beeld van de desktop is ook mogelijk zodat je een complete uitzending kan maken.

Helaas werkte de techniek niet helemaal mee toen we als opdracht met de webcam onszelf moesten filmen en dit vervolgens bij YouTube moesten plaatsen. Toch was iedereen enthousiast, vooral toen men de naam van de eigen school (of de concurrent!) als zoekterm in YouTube intikte. Wat er dan te voorschijn komt is niet altijd wat je wil zien. Daarom was de boodschap ook: zet er goed materiaal op, zodat deze bovenaan komen te staan in de zoekresultaten. We hebben ook nog enkele links van aardige filmpjes naar Willem gemaild en deze bekeken we na het eten (bijvoorbeeld Da Vinci College Vraag van de dag, het eerste filmpje dat in het kader van dit project is gemaakt!).

Willem vertelde tenslotte nog over de ervaringen binnen het Drenthe College met het project van vorig jaar. Het verhaal was herkenbaar en de problemen waar men tegenaanliep ook, zoals een dienst ICT die niet wil meewerken (iets wat wij hopen op te lossen door hen in het projectteam op te nemen), ingewikkelde bestelprocedures, te weinig brandbreedte en tijdgebrek.

Naderhand wisselden de overige deelnemers nog wat zaken met elkaar uit. Opmerkelijk is daarbij de keuze van het Zadkine om een eigen database aan te leggen met eigen server. Ook de metadatering wordt daarbij niet vergeten. Zoals Willem ook aangaf, een ambitieus plan!
Er wordt nogmaals betreurd dat de Videoportal van Kennisnet gaat verdwijnen, althans de voorkant daarvan. Hij blijft nog tot 1 december beschikbaar, dus tot die tijd kunnen projectdeelnemers er ook hun materiaal nog gewoon plaatsen, want het blijft wel beschikbaar. Momenteel werkt Kennisnet aan een platform om materiaal te ontsluiten, waarover we nog meer zullen horen in de toekomst.

Op de terugweg hoorde ik van mijn reisgenoten veel lovende woorden. Men was duidelijk enthousiast geworden en dat geldt ook zeker voor de mensen van de andere deelnemende scholen. En nu aan de slag!

Alle handige links op een rijtje:
http://mbostudio.kennisnet.nl/
http://mcstreaming.wordpress.com/
http://www.trendmatcher.nl/
http://www.internetvoorhetonderwijs.nl/
Aanschouwelijk vaardigheidsonderwijs (presentatie)
filmpje met de 2 kurken
Berkeley universiteit plaatste al 300 uur aan video op Youtube
http://www.ustream.tv/
http://www.kyte.tv/
http://www.youtube.com/
http://www.viddler.com/
http://www.operator11.com/
http://www.blip.tv/
http://video.google.com/
Pocketcaster
Manycam
Da Vinci college Vraag van de dag

Labels: , ,

woensdag, september 26, 2007

Filmpje!



In het kader van het Streaming Media project van Kennisnet waar we dit schooljaar aan mee doen met drie opleidingsteams zijn we de laatste weken hard bezig om te komen tot een wensenlijstje voor hardware en software. Een derde deel van het totale budget mag daaraan worden besteed en dan wordt je natuurlijk wel hebberig! Er is van alles nodig om een goede werkplek voor het maken van video voor de les mogelijk te maken.


Allereerst is daar een goeie pc, met veel geheugen, een snelle processor, veel harde schijf ruimte, een goeie grafische kaart, een tv-kaart en een groot (22") beeldscherm. Daar gaat de helft van je budget... Onze ICT afdeling is momenteel aan het uitzoeken wat dat moet kosten.
De software die we gaan gebruiken is Magix Video Deluxe 2008, waarvan ik al met de foto-variant aardig wat ervaring heb opgedaan bij mijn China foto's. Er wordt binnen de school ook wel gebruik gemaakt van Pinnacle, maar deze software is toch net iets toegankelijker en levert al hele mooie resultaten op.


Daarnaast moeten er camera's worden aangeschaft. De discussie over wat voor soort opslagmedium je dan moet gebruiken heeft erin geresulteerd dat we met twee verschillende soorten gaan werken, namelijk eentje met een harde schijf (de JVC GZMG275) en eentje met bandjes (de Panasonic NV-GS320). De eerste is vooral gekozen omdat er al zo'n camera was met extra accu's en ander toebehoren en dan wil je toch hetzelfde erbij, de laatste is gekozen omdat volgens de plaatselijke fotozaak de kwaliteit daarvan beter is. Opslaan op een harde schijf brengt bovendien het probleem met zich mee dat je er alles eerst af moet halen als een ander ermee op pad wil.


Tenslotte wil je natuurlijk ook nog de nodige statieven en microfoons. Daarbij is voor de statieven de keuze gevallen op een combinatie van een Velbon klemstatief met een aparte dolly erbij, waardoor je met de camera kan rijden over een vlak oppervlak. Erg handig voor in de klas. Ook komen er nog enkele 1-been statieven bij, zodat je welliswaar uit de hand kan filmen, maar het apparaat tussendoor ook even neer kan zetten voor een rustiger beeld. De microfoons zijn van het type Rode NT3, met bijbehorend snoer en apart microfoonstatief.

Om je video op te slaan wordt er nu ook nog gekeken naar externe harde schijven, maar wanneer je ze vanaf een externe schijf wilt gaan bewerken loopt dat via een usb-kabel toch niet lekker. Meer schrijfruimte op een server is dan een optie. Ook heb je een plek nodig waar je je films kan plaatsen, een streaming media server. Dit laatste is iets dat niet meer uit het projectgeld gefinancierd kan worden, dus daar moet op hoger niveau naar gekeken worden. Aangezien Kennisnet de voorkant van de Videoportal op 1 november uit de lucht haalt (heel erg jammer....), zoeken we naar een alternatief. Misschien moeten we wel een eigen voorkant maken, die bijvoorbeeld in onze Sharepoint omgeving kan draaien. En zo is er nog heel wat uitzoekwerk te doen voordat je je films ook echt kunt laten zien.

Binnenkort gaat de bestelling voor de hardware de deur uit. Nu maar hopen dat iedereen er makkelijk mee kan werken en dat de apparatuur ook levert wat het belooft. Wordt vervolgd!

Labels: , , ,

vrijdag, augustus 31, 2007

Presentatie Gaming en simulatie in het onderwijs

Ik geef volgende week een workshop over gaming en simulatie in het onderwijs op de ambassadeursdag van Kennisnet. Ik heb de presentatie alvast op Slideshare gepubliceerd en daarvan hier de primeur. Voor iedereen die hem wil gebruiken, download hem vanaf de Slideshare site.

Labels: , ,

zaterdag, juni 30, 2007

Bootje varen, theetje drinken


Als afsluiting van het project gaming en simulatie in het MBO van Kennisnet zijn we afgelopen woensdag wezen varen. Niet echt, maar in de simulator van de STC-Group, en dan niet zomaar een simulator, nee, de grootste die ze hadden. De Full Mission Brug Simulator om precies te zijn. We stonden in een ronde ruimte van zo'n 30 meter doorsnee en daar middenin stond een klein bouwsel waarin een brug van een groot schip was nagebouwd. Als je daar stond en uit het raam keek was het net of je echt op zee of in Rotterdam rondvoer, want op de wanden rondom wordt een landschap geprojecteerd vanuit camera's die bovenop het gebouwtje staan (zie 2e foto).
Deze simulator, en nog een aantal kleinere die ook in het gebouw te vinden zijn, worden onder meer ingezet voor het scheepvaart onderwijs. Daarnaast worden ze ook gehuurd door (internationale) rederijen die er hun personeel mee trainen en opleiden. Een heel goeie manier om de werkelijkheid na te bootsen heb ik gemerkt, vooral toen de 8-meter-hoge golven werden aangezet.
In een eerste ronde kregen we als team op de brug de opdracht door de Erasumusbrug te varen en bij een tweede ronde kreeg een ander team de opdracht een groot cruiseschip in Kaapstad aan te meren. In beide gevallen ging er (helaas?) niet veel mis, we bereikten het doel en je had bijna het idee dat een grote boot besturen heel makkelijk is! Maar de praktijk is natuurlijk wel even anders, want we hadden nu wel alles mee (en volgens mij werden we stiekem achter de schermen ook een beetje geholpen). Toch vond ik de ervaring zeer de moeite waard en het werd me zeker duidelijk dat dit soort simulatoren een zeer waardevolle aanwinst voor het onderwijs zijn.
Na het varen hadden we nog een goed diner in het mooie Hotel New York waarbij nog even de puntjes op de i werden gezet wat betreft het project. Er is een eerste stap gezet om een competentiematrix te vullen voor enkele spellen die gespeeld zijn en de hoop is dat dit op termijn een goed beeld zal geven voor een docent die erover denkt een spel in zijn lessen in te gaan zetten. Volgend schooljaar zal het project een vervolg krijgen en hopelijk zijn wij er dan ook weer bij. De ervaringen met het gespeelde spel (Plaza Challenge) zijn goed, maar er moet nog aardig wat gebeuren om het ook een goede plek in het curriculum te geven.
Kijk verder voor alle foto's van John Hanswijk en Frans Thijssen en info over deze laatste bijeenkomst hier.

Labels: , ,

donderdag, juni 21, 2007

Kennisnetnieuws van Novum


Na wat hulp van Willem Karssenberg (bedankt!) heb ik, net als hij, in mijn weblog een kleine Flashplayer opgenomen die dagelijks het laatste onderwijsnieuws van Kennisnet afspeelt. Als ambassadeur wil ik dat toch een beetje promoten. Het was eigenlijk vrij eenvoudig, tenminste, als je kant en klaar de code krijgt gemaild en die in je template plakt. Het enige dat even moest gebeuren was een flashplayer downloaden (de dewplayer.swf die ik vond op een franstalige site) en die op mijn eigen site zetten, zodat deze wordt aangeroepen als iemand het nieuws wil afspelen. Ik heb hem in het rechtermenu bij de linkjes gezet, als list-item. Elke werkdag is er vanaf 16.00 uur een nieuw bulletin van Novum.

Labels: ,

donderdag, juni 07, 2007

Repository en ambassadeursdag


De afgelopen week was ik bij twee gelegenheden waar min of meer hetzelfde verhaal werd verteld, dus dan kun je het net zo goed even samenvatten in 1 bericht.

De eerste dag was de bijeenkomst van afgelopen vrijdag bij Kennisnet in Zoetermeer over de onderwijs repository. Het project waarin wordt gekeken naar de mogelijkheden van deze repository (= een vergaarbak van gemetadateerde content, die vervolgens via de Edurep Demonstrator en Lorenet teruggevonden kan worden) loopt sinds enkele weken en wordt ook alweer snel afgesloten. De eerste ervaringen werden vrijdag gedeeld en daar kwam o.a. uit dat de dienst zeker een nuttige is, dat metadateren eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is, dat er technisch nog wel wat hobbels te nemen zijn en dat de looptijd voor het project veel te kort is. Gelukkig wordt daar iets aan gedaan, de deelnemers kunnen nog tot eind 2007 rekenen op ondersteuning bij het testen van de repository.

Ik heb een inlogcode via het ROC v Amsterdam zodat ik kan testen hoe ik de Grassroots projecten van ons ROC in de repository kwijt kan. Dat ging allemaal vrij eenvoudig. Je geeft aan waar het bestand staat en vult daarbij allerlei velden in die aangeven wat voor soort bestand het is en voor wie het bedoeld is. Een lastig veld bij deze metadatering was de laatste, competenties, want daarin kon je niet kiezen en moest je zelf iets invullen. De verschillende bestandstypes leverden ook problemen op. Een zip-bestand werd niet als zodanig herkend als je het wilde bekijken en dat gold in de Internet Explorer ook voor een WMV-bestand. In Firefox waren er minder problemen bij het Repository gedeelte, maar bij het vervolgens zoeken en vinden via Edurep en Lorenet kwamen dezelfde problemen terug.
In het middaggedeelte werd het contentketenspel "gespeeld" (je kan het eigenlijk geen spel noemen) en dat was voor mij de tweede keer, maar het blijft goed om geconfronteerd te worden met de keuzes waar je als management voor staat als je vanuit een bepaald principe je onderwijs wilt inrichten. Ga je al je content laten arrangeren door uitgevers of laat je het aan je docenten of zelfs cursisten over? Aan ieder principe hangen consequenties. Wat heb je technisch nodig, welke mensen horen daarbij, wat voor competenties moeten die mensen hebben en hoe ga je je content aanbieden en vindbaar maken? Het "spel" is een goed instrument om bewustwording bij de deelnemers op gang te brengen, maar alleen hiermee ben je er natuurlijk niet. Is het plaatje compleet, dan zul je de volgende stap moeten zetten en alles in een ict beleidsplan moeten opnemen.
Conclusie voor mij die dag was dat de repository zeker een nuttige dienst is om te zorgen voor goed gemetadateerde content die voor het onderwijs interessant is en die vervolgens ook nog eens simpel terug te vinden is. Wel moet er technisch nog aardig gesleuteld worden voordat je dit aan de gemiddelde docent kunt voorleggen.

De tweede bijeenkomst waarin opnieuw content en de educatieve contentketen centraal stonden was die van de ambassadeurs van Kennisnet, gisteren op het AOC Oost in Doetinchem.
Willem Karssenberg heeft er al aardig wat over gezegd waar ik me helemaal in kan vinden, dus ik zal niet in herhaling vervallen. Het contentketenspel heb ik deze keer maar even overgeslagen, na twee keer weet je dat wel. De discussie die je hiermee oproept is trouwens wel boeiend en je merkt dat op veel AOC's/ROC's dezelfde zaken spelen rondom het publiceren en delen van content. Niet iedereen staat vooraan om zijn spullen openbaar te maken, want er is of veel werk in gestoken en daar wil men iets voor terug zien, of men denkt dat het misschien niet goed genoeg is.
Terugkijkend op deze dag was het in ieder geval weer goed om met zoveel inspirerende mensen bij elkaar te zitten, maar wat meer zelf doen was ook wel leuk geweest. Hoewel de discussies en presentaties boeiend waren, hebben we maar heel even achter een pc gezeten om wat te stoeien met de ContentCorner (waarover later meer), maar verder was het vooral veel luisteren en dat is toch wel vermoeiend (zeker als je al om kwart voor zes bent opgestaan om op tijd in Doetinchem aanwezig te zijn!). Het bloemetje en het goede gesprek in de auto terug doen me wel met een goed gevoel aan deze dag terugdenken. Ik kijk uit naar 6 september wanneer we bij Karin Winters op ROC Midden Nederland te gast zijn!

Labels: ,

woensdag, april 04, 2007

Ambassadeur voor Kennisnet


Het VO had ze al wat langer, maar nu zijn ze ook in het MBO actief: Ik mag me sinds vandaag ambassadeur voor Kennisnet noemen. Om dit te kunnen doen heb ik een uitbreiding van mijn uren gekregen en ben ik ook gestopt met lesgeven. Aan de ene kant wel goed omdat ik dan veel meer tijd kan besteden aan ict in het onderwijs, aan de andere kant een beetje wennen, want ik denk wel dat ik het contact met leerlingen op den duur ga missen. Maar de komende tijd ga ik me exclusief storten op het verspreiden van kennis rondom ict in het onderwijs, wat dus nu ook het ambassadeursschap inhoudt.

Vandaag was de landelijke aftrap voor de ambassadeurs van ROC's en AOC's in de vorm van een bijeenkomst in Utrecht op een nevenvestiging van Hogeschool Domstad. Met zo'n 20 vertegenwoordigers (waaronder opvallend veel mannen) zaten we in een zaaltje en werden we de hele dag voorgelicht over alles wat Kennisnet te bieden heeft. Magda Bruin en Leo Bakker hielden een praatje en ook Willem Karssenberg was van de partij om een voorbeeld te geven van hoe hij het ambassadeursschap binnen het Drenthe College wil vormgeven. De site die hij heeft gemaakt geeft meteen goede aanknopingspunten voor de andere aanwezigen.

Veel aandacht was er voor syndicatie, bij Kennisnet al heel behoorlijk uitgewerkt op syndicatie.kennisnet.nl (die het trouwens op moment van schrijven niet deed). In je Elo, portal of website kun je allerlei "blokken" uit de Kennisnetdoos plaatsen, zoals een boxje voor Davindi (de zoekmachine, waar ik niet zo enthousiast over ben trouwens), de websitemaker, webquestmaker en de beroepenbeeldbank. Een handig overzicht van alle mogelijke syndicatie"blokken" voor het MBO is hier te vinden. RSS is natuurlijk ook erg handig om het meest recente nieuws voor verschillende onderwijsgebieden op deze manier binnen je eigen school een plek te geven. Binnen ons ROC werken we met een Sharepoint portal waarin ook een RSS webpart bestaat. Deze kan iedereen met RSS feeds naar keuze vullen. Helaas, en dat werd ook vanmiddag geconstateerd, weten heel veel docenten nog niet van het bestaan van RSS en ook bij cursisten wordt er weinig mee gedaan. Er valt dus nog veel te winnen op dit gebied en daar gaan de ambassadeurs een steentje aan bijdragen.

Een punt van aandacht voor Kennisnet is toch wel hun site. Dit werd door meerdere aanwezigen vandaag ook opgemerkt. Ik zoek me altijd rot en kom eigenlijk alleen maar op de juiste plek uit als ik ga googelen. In het eigen Davindi is niet de eigen site te doorzoeken. Er wordt wel naar gekeken hoe e.e.a. te verbeteren valt, want de site begint een beetje uit zijn voegen te groeien. Ik hoop dat er in de toekomst een wat gebruiksvriendelijker site zal komen.

Tijdens het middagdeel hebben we nog wat zitten mindmappen met het handige gratis programma Freemind. We hebben op een rijtje gezet hoe we invulling wilden gaan geven aan het ambassadeursschap. Jan van Stormbroek hield aan het einde van de dag nog een verhaal over de verschillende workshops en trainingen die Kennisnet verzorgt en gelukkig is dat nog wel te vinden op de site. Handig daarbij zijn de lesbrieven die er ook te downloaden zijn. Ik zal ze zeker gaan gebruiken als ik binnen mijn ROC een voorlichting of workshop ga geven.
Een leuk cadeautje wat we nog meekregen was een usb-stick met daarom een portable versie van Skype (om via internet te bellen) en Pamela (om die gesprekken mee op te nemen). Ga ik zeker iets mee doen en is, zo vertelden Willem, ook goed in te zetten voor het oefenen van telefoongesprekken op school. Je kunt de zaak opnemen, als mp3 ergens uploaden en naderhand evalueren. Voor het talenonderwijs ook erg interessant dus.
De ambassadeurs moeten nog een plek krijgen op de Kennisnetsite, dus dat wachten we dan maar even af. We komen per jaar 6 keer bij elkaar en ik hoop dat de uitwisseling vruchtbaar zal zijn. Onderwerpen als Web 2.0, contentketen, streaming media en informatievaardigheden zouden als thema's kunnen worden opgepakt en hopelijk levert dit weer veel nieuwe kennis en inspiratie op. Vandaag was in ieder geval een goed begin!


Labels: ,

vrijdag, februari 16, 2007

Project Gaming en Simulatie


Gisteren heb ik de eerste masterclass bezocht voor het project Gaming en simulatie van Kennisnet ICT op School waaraan ons ROC meedoet. Het was een interessante en vrij levendige bijeenkomst met vertegenwoordigers van 4 ROC's, mensen van Kennisnet en alles werd geleid door Arno van der Hulst van Cap Gemini. Hij kon veel vertellen over de geschiedenis van gaming en er passeerden verschillende voorbeelden de revue die ook in een educatieve context zeker kunnen worden ingezet. Toch was de discussie over wat nou een educatieve game eigenlijk is een lastige. Eigenlijk zou je iedere game wel in het onderwijs kunnen inzetten, maar daarbij geldt dan wel dat je er een duidelijk educatief doel voor moet hebben en dat er waarschijnlijk nog veel extra materiaal moet worden gemaakt om een game nuttig in te zetten.

Op de site waar alle projectgegevens te vinden zijn staat o.a. dit:

"Doel van het project is het uittesten van games en simulaties in de praktijk. De concrete toepassing zal moeten leiden tot een verbeterd inzicht in het effect van games en simulaties ten behoeve van het behalen van bepaalde competenties. "
Best een lastige denk ik, want hoe ga je meten wat een cursist nou leert van een game en hoe zet je het in in je curriculum? En hoe moet je het als docent begeleiden om er een nuttige aanvulling op je lesstof van te maken? Ik ga dit de komende maanden met mijn collega's onderzoeken en hoop ook meteen enkele interessante games te vinden voor het handelsonderwijs. Ik kende al Plaza Challenge (waar tegenwoordig ook een docentenmodule inzit) en Bizzkids, maar er zijn er vast nog wel meer. We gaan volgende week 2 games selecteren en die in verschillende klassen laten spelen. Wordt vervolgd dus.

Labels: , ,

zaterdag, april 15, 2006

Nieuw Nieuw Nieuw van Kennisnet

Op de conferentie in Veldhoven verzorgde Hans Pronk van Kennisnet samen met mijn collega Bernadet Sprenkeling een presentatie waarin even in vogelvlucht de nieuwe mogelijkheden zoals podcasting, games, weblogs, wiki's en video werden doorgenomen. Hoe zet je ze in in je onderwijs, wat is er allemaal mogelijk? Kennisnet is bezig om voor verschillende van deze zaken projecten op te zetten, zoals de videoportaal. Ook noemde hij nog Teleblik.nl, de site waar videomateriaal van de publieke omroepen en Teleac zal worden aangeboden. Pierre Gorissen heeft voor de weblog van de conferentie een opname gemaakt die hier te beluisteren is. Helaas is daarbij alleen Hans Pronk te horen en niet mijn collega, die een verhaal over de ervaringen met de videoportal van Kennisnet had, wat het verhaal van Hans Pronk waarbij het lijkt alsof alles mogelijk is wat heeft afgezwakt. De ervaringen op ons ROC met de videoportal en onze eigen technische mogelijkheden is namelijk niet zo rooskleurig als hij het voorstelde in deze presentatie. Nog even een link naar een interessant stuk van Pierre Gorissen over social software tot slot.

Labels: , ,


Wikipedia Affiliate Button