Gadgets en onderwijs

vrijdag, december 12, 2008

Sites blokkeren op school

Vanochtend las ik het nieuwste bericht ("plaatvervangende schaamte en excuses") van Trendmatcher Willem Karssenberg, die berichtte dat er op het Drenthe College wel een heel nare beslissing was genomen, namelijk het blokkeren van Hyves en YouTube op de hele school. Intussen heeft WIllem via Twitter aangegeven dat er toch nog even langer over deze beslissing nagedacht gaat worden, dus wellicht komt het toch nog tot een goed overleg hierover. Want dit is een kwestie die op veel scholen speelt.

Gelukkig hoort mijn ROC hier niet bij. Een medewerker uit ons ICT team heeft mij vorig jaar nog gezegd dat ze alles in principe open zetten en dat de vraag vanuit het onderwijs leidend is voor hun werkzaamheden. Een verlicht standpunt! En zo zou het op alle scholen moeten zijn, vind ik. Er is wel goed overleg nodig, docenten moeten wel geschoold worden in het omgaan met dergelijke media in hun lessen (mediawijsheid), maar iets blokkeren is geen oplossing, of je zou als school al heel veel problemen met je bandbreedte moeten krijgen. En ook dan is overleg altijd nodig, communiceren met elkaar. Als onderwijs aangeven wat je nodig hebt, als ICT dienst aangeven wat mogelijk is en daarin samen je weg bepalen.

De reacties op het bericht van Willem zeggen genoeg over hoe men er in (Edu)bloggersland over denkt. Ik hoop van harte dat vele scholen het bericht ook zullen lezen en de dialoog aangaan over deze problematiek!

Labels: ,

zondag, december 07, 2008

Wisdom of crowds in Twitter


Gisteren werd voor mij maar weer eens bewezen hoe handig het kan zijn om te twitteren. Vaak wordt er een beetje lacherig op gereageerd als ik anderen probeer uit te leggen wat het is."Oh, je zit te chatten dus" is dan een van de reacties en het wordt daarmee een beetje afgedaan. Maar nu heb ik een goed voorbeeld van hoe ik er profijt van heb gehad.
Zoals bekend heb ik vorige week een nieuwe Medion Akoya E1210 netbook gekocht. Alles liep goed, alleen de wifi kaart gaf problemen. De verbinding viel om de haverklap weg en was heel onvoorspelbaar. Ik had al wat zitten googelen en kwam nog een verhaal op een blog tegen waar ik helemaal niet blij van werd. Ook had ik al nieuwe drivers gedownload en geïnstalleerd, maar niks hielp. Ik zag de bui al hangen dat ik bij de winkel langs moest. Ik had voor de zekerheid een screencast gemaakt met Jing (een geweldig gratis tooltje trouwens!) en had deze op de gratis webruimte die erbij zat geplaatst. Dit even op Twitter gemeld en enkele uren later kwam er ineens een reactie van Ictcafe (Harry Dubois) met een suggestie om het kanaal in de router aan te passen. Even in de router software duiken, kanaal aangepast en, hey presto, probleem opgelost!
En op deze manier valt er veel vaker iets te halen of te brengen via Twitter. Links naar interessante artikelen, Juffrouw Jannie die koffie brengt, vragen van anderen die je kan beantwoorden, discussies over onderwijs en ict, de goedemorgenman die je altijd een goedemorgen wenst, het volgen van conferenties op afstand en de afgelopen week een hoog gehalte vragen om rijmwoorden. Zin en onzin door elkaar, en dat maakt Twitter ook zo leuk. Ik heb op mijn netbook een Firefox plugin (Twitterfox) en op mijn WM mobiel heb ik CeTwit gezet, zodat ik altijd even kan kijken wat er gaande is of iets kan melden. Twitter je mee?

Labels: ,

donderdag, augustus 21, 2008

23 dingen lied

Ik kreeg een enthousiaste mail van Conchita (bedankt!) over een filmpje dat Han had ontdekt met de titel 23 Dingen. Dit verwijst niet naar de welbekende 23 dingen Wiki die Kennisnet heeft opgezet, want ook in de bibliotheken is men daar erg mee bezig en heeft men een aparte site voor de cursus die volgens Edwin Mijnsbergen intussen al door honderden bibliothecarissen wordt gevolgd. Er is zelfs al een Na-23-dingen-wiki gestart. Getuige dit lied heeft men Web 2.0 helemaal omarmt! De ondertiteling op Dotsub is nog niet helemaal af, maar het is vrij goed te volgen. Alleen jammer dat de presentatie op het digitale bord waar de dames voor staan niet echt te zien is. Wanneer komt er een docentenkoor dat iets dergelijks produceert? Ik wil wel meezingen!

Labels: ,

donderdag, juni 12, 2008

We Think animatie

Via Drapes Takes kwam ik onderstaande animatiefilm tegen waarin het sociale aspect van het internet en het feit dat we zaken kunnen delen met elkaar nader wordt belicht. De 20e eeuw was de eeuw van de massaproductie van consumptiegoederen, de 21e eeuw zal de eeuw worden van innovatie door de massa, door het delen van ideeen. Mensen worden hiertoe aangetrokken, niet om rijk te worden, maar om erkenning te krijgen voor hun werk, aldus de makers van dit filmpje. Nog een rake uitspraak: "In the past you were what you owned, now you are what you share". Het filmpje gaat ook niet voorbij aan de zaken die moeten worden opgelost, zoals privacy of copyright. Zeker de moeite van het bekijken waard! Meer is ook te vinden op de Charles Leadbeater site.

Labels:

woensdag, mei 21, 2008

Dreaming of Streaming

Vorige week heb ik samen met mijn collega Bernadet Sprenkeling een masterclass streaming video op ons ROC verzorgd. We hadden enkele presentaties rondom streaming video en andere web 2.0 toepassingen en zijn vervolgens ingezoomd op ons lopende Kennisnet project, wat bijna afgerond is (daarover in juni meer).
De presentatie die ik heb gemaakt is voor een groot deel gebaseerd op de presentatie Hapsnapshots van Willem Karssenberg, die hij gaf voor een masterclass voor de Kennisnet projectleden. De basis hiervan was goed, maar ik vond het hoofd van Willem erg prominent in alle screenshots aanwezig, dus heb ik mijn hoofd er overal in geplakt. Daarover had ik al eerder bericht en Willem had zijn reactie ook al gegeven. Hieronder zie je het eindresultaat. Ik heb de presentatie de titel Dreaming of Streaming meegegeven en natuurlijk kan iedereen die dat wil er in het onderwijs gebruik van maken.

Labels: , ,

dinsdag, mei 20, 2008

Mobypicture test

Voor wie zich afvroeg waar die vorige post nou weer op sloeg, dat is een testje met Mobypicture, waar ik me gisteren geregistreerd heb. Was een tip van Karin en je kan daarmee op zowel Twitter als bijvoorbeeld een fotosite of je blog direct een foto vanaf je mobiele telefoon plaatsen. Ik had even zitten zoeken gisteren naar de beste manier om dat te doen. De mms functie werkt niet bij mijn abonnement, dus ik heb eerst de e-mail van Gmail op mijn telefoon geinstalleerd en dan kun je vanuit het fotoprogramma kiezen om het te verzenden naar een e-mailadres dat ik van Mobypicture heb gekregen. Ik keek natuurlijk meteen online of de foto er stond gisteren, maar helaas. Ik dacht dan ook dat het mislukt was, maar ineens vanmiddag zag ik de foto eerst als een linkje in Twitter en vervolgens ook (tot 2x toe) op mijn blog staan. Wel erg laat, als je graag actuele foto's wilt plaatsen, dus of ik dit vaker ga gebruiken weet ik nog niet. De foto is bij eerste plaatsing helaas ook erg groot, waardoor hij over het menu rechts heen gaat. Iets wat je pas achteraf in het bericht kan aanpassen.

Labels:

onderweg

Stap zo op de bus, daarna trein naar Den Bosch.
Image posted by MobyPicture.com

- Posted using MobyPicture.com

Labels:

zaterdag, mei 17, 2008

Tweet tweet!

Het heeft niks te maken met het thema van de volgende boekenweek (= tjielp, tjielp) en ook niet met de Roadrunner (= Beep Beep) maar met Twitter. Ik heb vanmiddag ook maar een Twitter account aangemaakt en ben aan het twitteren geslagen. Meteen had ik al de eerste reacties binnen van Willem Karssenberg en Wilfred Rubens, dus die zitten op deze regenachtige zaterdagmiddag ook achter de pc. Ik zat in eerste instantie met mijn eeepc op schoot, en het twitteren was daarop geen probleem. Ook berichtjes via mijn mobiel versturen verliep vlekkeloos en de Firefox add ons (TwitterFox en TwitterBar) die ik nog installeerde liepen als een zonnetje.
Vervolgens wilde ik even wat bloggen op de eeepc, maar toen ik een foto online wilde bewerken (eerst in Flauntr en toen in Picnik) bleken beide sites toch niet goed te werken in Firefox. Bij Picnik knalde de brwoser er zelfs helemaal een aantal keren uit toen ik een foto wilde uploaden. Dus op de pc in mijn werkkamer boven heb ik vervolgens maar even Thwirl geinstalleerd, om vooral geen enkele Tweet te hoeven missen.
Of ik het veel ga gebruiken weet ik nog niet. Lijkt me wel leuk voor tijdens conferenties oid, maar ik weet niet of het me zoveel interesseerd wat anderen in hun vrije tijd allemaal uitspoken. En wat ik zelf doe is misschien ook helemaal niet zo spannend, dus ik kijk het even een paar weken aan. Tweet!

Labels: ,

woensdag, mei 07, 2008

Netvibes pagina openbaar


Sinds kort heb ik aan mijn links ook mijn openbare Netvibes pagina toegevoegd. Mijn Universe, zoals dat in Netvibes termen heet, heeft de tabbladen Start, ICTiO, Gadgetsites, Video en podcasts en Grappig. Mocht je een keer zin hebben om te zien welke feeds ik zoal volg kijk dus dan op mijn Gadgets en Onderwijs Netvibes pagina.

Labels: ,

Webcam experimenten



Ik heb enkele uurtjes van deze vakantie gebruikt om te experimenteren met mijn nieuwste gadget, namelijk een Creative Live! Vista IM webcam. Hij was lekker goedkoop (nog geen twee tientjes) en verder maakt het me niet zoveel uit wat de kwaliteit van het beeld is, dus dit was een goede keuze. Ik ben bezig een presentatie uit te werken voor een masterclass streaming video die ik volgende week voor het management ga geven. Als basis heb ik daarvoor een presentatie van Willem Karssenberg gebruikt (met zijn toestemming natuurlijk), maar aangezien in alle screenshots Willems hoofd te zien is, wilde ik daar toch iets anders van maken (sorry Willem!)


Installatie onder Vista was geen probleem en al snel was ik bezig met mijn eigen hoofd vastleggen op allerlei video sites. Ik heb onder meer gewerkt met YouTube (de Quick Capture optie), Kyte.tv, Ustream.tv (wat ik slechts gedeeltelijk aan de praat heb gekregen), Pocketcaster.com (waarbij mijn telefoon steeds vastliep, maar uiteindelijk het filmpje wel geupload was), Hellodeo, Gabmail en Tokbox. Vooral de laatste 3 gaven snel resultaat, namelijk een berichtje opgenomen met de webcam en de link weer verzonden naar een ander. Zo kan je heel eenvoudig een persoonlijke boodschap voor iemand achterlaten. Ik zou me ook kunnen voorstellen dat een cursist dit gebruikt om bijvoorbeeld aan zijn docent zijn laatste spreekvaardigheidsoefening te sturen.

Ik heb ervoor gekozen om mij probeersels allemaal prive te laten, dus verwacht geen links naar gemaakte filmpjes. Het ging me ook niet zozeer om de inhoud, meer om de werkwijze van de diverse sites. Ik ben erg onder de indruk van de toegankelijkheid van de bezochte sites. Ik heb nu maar een kleine selectie bekeken, maar dat geeft al meer dan genoeg stof tot discussie tijdens de masterclass denk ik.

Labels: , ,

dinsdag, mei 06, 2008

Geweldige ontdekking: Flauntr!


Ik kwam in het BBC programma Click (moet ik toch eens op letten wanneer dat wordt uitgezonden) een prachtige site tegen die ik nog niet kende, namelijk Flauntr.com. Op deze site kun je van alles met je foto's doen, teveel om op te noemen eigenlijk. Met 1 klik op de knop kun je er allerlei grappige effecten aan toevoegen, of overlays zoals tijdschrift covers, tekst, kleurstellingen en ga zo maar door. Je kunt je foto's ophalen van je pc, maar ook online van bijvoorbeeld Flickr of Picasa. Vervolgens kun je ze op allerlei manieren delen, bijvoorbeeld via je weblog of fotosite. Het is echt een prachtige en intuitieve fotobewerkingssite en helemaal web 2.0! Zie hieronder mijn 1e creatie, een kwestie van foto laden, klikken op een overlay naar keuze, opslaan en delen. Zo sta ik ook eens op een voorpagina.

Labels:

vrijdag, april 11, 2008

Presentaties ROC v Amsterdam

Ik ga vanmiddag in het kader van "gluren bij de buren" op het ROC v Amsterdam 2 presentaties geven. Men organiseert een aantal scholingsdagen rondom ICT in het onderwijs, ICT meesters genaamd en ik was, net als vorig jaar, gevraagd om wat te komen vertellen. Ik zag dat er al meer bekenden van buiten het ROC zullen bijdragen.
Mijn eerste presentatie gaat over Social Software, en dan met name over weblogs en wiki's. De tweede gaat over gaming in het onderwijs, dezelfde presentatie als die ik ook in Maastricht heb gedaan. Voor beide sessies heb ik helaas weinig tijd, waardoor ik gedwongen werd beide presentaties flink in te korten. Ik wil nog wel in de 2e een ronde in Plaza Challenge spelen, iets wat ook in Maastricht goed werd ontvangen.
De Social Software presentatie staat hieronder. Ik heb hem vorig jaar ook al in Amsterdam gedaan, maar heb weer wat nieuwere voorbeelden toegevoegd. Voor beide presentaties houd ik ook een startpagina bij met daarop allerlei relevante links. Ik hoop dat er wat publiek op afkomt!

Labels: , , ,

zaterdag, april 05, 2008

Erepublik update


Er is momenteel in het online spel Erepublik veel gaande. De nieuwe regering van eNederland timmert behoorlijk aan de weg en de aangewezen minister van Media en Recruiting wil graag nieuwe burgers naar het land lokken. Ergens deze maand wordt eindelijk de oorlogmodule actief, dus dan ga ik ons land verdedigen als paratrooper ergens in den vreemde. De volgende links zijn nog interessant als je meer wil weten over het spel:
een filmpje met een tour van Erepublik
de kersverse Erepublik wiki
een nadere uitleg van het ministerie van Media en Recruiting
mijn e-mailadres als je een invite voor het spel wil

Wil je ook een steentje bijdragen aaan dit wereldwijde spel? Stuur mij een mail en je krijgt een invite!

Labels: ,

donderdag, maart 13, 2008

Podcasts zoeken


Ik kreeg vandaag een vraag van een collega die ik niet meteen kon beantwoorden, dus ik gooi hem maar even in de groep hier. Ze heeft een iPod met een docking station erbij waarmee ze in de klas geluidsfragmenten tijdens de lessen Engels laat horen. Nou wilde ze van mij weten of er een manier is om eenvoudig podcasts te zoeken op de lengte van de fragmenten, want ze wil korte soundbites (tussen 3-5 minuten) over verschillende onderwerpen. Heeft er iemand een idee of, hoe en waar podcasts op die manier te doorzoeken zijn?

Labels: ,

woensdag, maart 05, 2008

Ugame-Ulearn dag 2: ontdekkingen


Het symposium UGame-ULearn van vandaag zit er weer op. De verschillende ochtend en middagsessies vandaag hebben voor mij een aantal leuke ontdekkingen opgeleverd, die ik natuurlijk graag wil delen. Ik zet ze even op een rijtje.

Bij de sessie van Prof. Dr. Wim Veen heb ik enkele leuke sites genoteerd die hij de revue liet passeren, waaronder 43things.com (voor als je iets wilt leren en wil zien wie dat ook wil), livemocha.com (een taal leren in een online community), musicovery.com (muziek ontdekken die aan elkaar verwant is), bookmooch.com (boeken delen met de wereld) en bookcrossing.com waar ik al eens had zitten kijken en waar je boeken, die je ergens achterlaat kunt volgen over de hele wereld, mits mensen dit op deze site aangeven. Op zich allemaal sites die niet zoveel met gaming te maken hebben, behmaar wel met het sociale aspect dat in games een steeds grotere rol gaat spelen. Wim Veen gaf ook nog aan dat de wereld aan het veranderen is van een representatieve naar een participatieve cultuur. Oftewel "power to the user", ook iets dat in veel spellen terugkomt.

Tijdens de 1e middagsessie sprak Jenny Levine van de American Library Association , waarvan je de presentatie binnenkort hier kan vinden, over allerlei bibliotheken die op een of andere manier games aanboden. Ook waren er veel foto's van enthousiaste gamers van allerlei leeftijden, vooral in combinatie met de Wii. In de presentatie zitten ongelofelijk veel urls die ik hier niet ga opsommen. Een interessante was nog de gamesummit site van de Federation of American Scientists, die onderzoek hebben gedaan naar gaming en wat daar voor het onderwijs aan nuttigs in zou kunnen zitten. Weliswaar gericht op de VS, maar de uitkomsten van hun onderzoek zijn zeker ook voor andere landen de moeite van het lezen waard. Daar ga ik in ieder geval nog wat verder induiken.

De dag werd afgesloten door Marinka Copier van de Universiteit Utrecht en de Hogeschool voor de Kunsten daar, die ons eerst een spelletje Rock, Paper, Scissors liet spelen. We kwamen weer helemaal los, en nogmaals werd duidelijk hoe belangrijk dat sociale aspect dan is. Haar verhaal kwam erop neer dat de essentie van een game de regelset is en dat daaromheen eerst een declaratieve laag en dan nog een sociale laag zit. In die laatste laag worden door de spelers vaak ook weer nieuwe regels gemaakt. Ik zie dit bijvoorbeeld gebeuren bij Erepublik, waar mensen in groepen op forums zaken rondom het spel afspreken en zelf regels voor landen opstellen (ik heb trouwens nog steeds invites voor het spel!). Belangrijk bij het ontwerpen van een serious game is dan dat je uitgaat van je regelset en dat je daarin stopt wat je wilt aanleren. Een zelfde soort verhaal als gisteren tijdens de workshop serious game design. Een leuke link die Copier nog noemde was die van de weblog van Old Grandma Hardcore, over een dame op leeftijd die alle soorten spellen op alle soorten consoles in recordtempo weet te spelen en er ook reviews voor doet bij MTV. Erg grappig!
En dan was er nog de bescheiden beursvloer met enkele aardige stands. Zo ontdekte ik een nieuw ondernemersspel, Enterprise, van Games Factory Online, waarvoor ze nog pilotscholen zoeken. De prijzen ervan vond ik wel hoog, varierend van een licentie (per deelnemer) tussen 25 en 45 euro per schooljaar. Eerst maar eens naar de demo kijken. Ook heb ik nog een leuk klein boekje (Gaming for Dummies) van The Game Syndicate meegenomen en meteen wat extra exemplaren gevraagd voor bij mijn presentatie in Maastricht.
En nu zit de conferentie er weer op. Al met al heb ik weer leuke nieuwe zaken ontdekt, weer meer stof tot nadenken gekregen en een aantal aardige quotes voor mijn eigen presentatie opgedaan. Alleen jammer dat ik nou nog steeds Margreet vd Berg niet heb ontmoet.

Labels: , ,

vrijdag, januari 25, 2008

Back to School Chalkboard Message Generator


Ik krijg maar geen genoeg van de Generator Weblog, waar ik nu de Back to School Chalkboard Message Generator tegenkwam. Zie hier het resultaat.

Labels: ,

dinsdag, januari 15, 2008

Generatoren galore!

Via de Kennisnet cursus Web 2.0 met 23 dingen waar ik gisteren over blogde, kwam ik op de Generator weblog terecht waarop een enorme hoeveelheid aan online generatoren te vinden is. Geweldig, maar opnieuw te weinig tijd om er lang in rond te kijken. Ik heb er zomaar eentje gekozen, de Ticker Factory , en even snel een voorbeeldje hieronder gezet. Je kan er allerlei tellertjes maken waarvan je vervolgens de code weer op je website plakt. Zoals je ziet is het op moment van schrijven nog 2 maanden, 1 week en 4 dagen tot de CVI conferentie in Maastricht!



Labels:

maandag, januari 14, 2008

Cursus Web 2.0 met 23 dingen


Ik ben wat aan het rondneuzen in de Wiki van Kennisnet met de titel Cursus Web 2.0 met 23 dingen. Ik had er al vaker naar willen kijken, maar de tijd ontbrak eenvoudig. Nu heb ik een verzoek gehad om voor de Indruk er iets over te vertellen, dus heb ik een aanleiding om er eens in te duiken.

Pierre Gorissen had het origineel van de Public Library of Charlotte & Mecklenburg County gevonden, Willem Karssenberg heeft er al eerder over geschreven, maar intussen is de cursus aardig uitgebreid en daarom opnieuw een berichtje waard, vind ik. De cursus geeft in 23 stappen (dingen) een praktisch overzicht van allerlei veelgebruikte Web 2.0 tools zoals bijvoorbeeld Blogger, Flickr, Del.icio.us, RSS en podcasts. Steeds wordt een ding gestart met een podcast waarin een uitleg wordt voorgelezen en daarna staan er handige links en uitleg op de wikipagina. Ik heb intussen al enkele kleine wijzigingen aangebracht, want het leuke is natuurlijk dat je zelf kan bijdragen aan deze cursus.

Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen die je in de cursus zou kunnen stoppen (23 is ook een beetje een raar aantal), maar als je als beginnend ict-vaardig docent hierin gaat starten, heb je er wel een hele kluif aan. De opzet is dat je er van begin tot eind doorheen loopt, maar in deze tijd van vraaggestuurd onderwijs lijkt het me beter als je als docent begint vanuit een leervraag en daar het passende ding bij krijgt voorgeschoteld. Een soortgelijk idee zit ook achter de website Broodkruimels in het digitale bos van de School voor de Toekomst. Wat wil je in je lespraktijk doen, welke tool kies je en hoe werkt dat dan?

Alles bij elkaar is het een mooi overzicht van veelgebruikte Web 2.0 tools die je in het onderwijs prima kan inzetten. het heeft er in ieder geval voor gezorgd dat ik mijn Flickr account weer nieuw leven in wil blazen, zoals je in mijn vorige bericht kan zien.

Labels: , ,

Flickr en Blogger


Flickr en Blogger
Originally uploaded by Gadgets en Onderwijs

Ik had al gelezen dat het kon, maar wilde het even zelf testen: een foto via mijn mobiel mailen naar Flickr en vervolgens automatisch op mijn weblog laten plaatsen. De waterval is een standaard Windows Mobile plaatje.
In ieder geval: het werkt echt!

Labels: ,

maandag, december 24, 2007

Erepublik groeit nog steeds


Zoals het een goed sociaal netwerk betaamt, groeit Erepublik gestaag door. Het leek er even op of het door hackers zou worden vernield, maar de admins hebben er een stokje voor gestoken en alles lijkt weer onder controle. Intussen zijn bijna 9000 mensen wereldwijd in dit netwerk gestapt, met wisselend succes, want in Nederland zijn intussen ook alweer 15 burgers "overleden". Als je namelijk niet dagelijks inlogt, eten koopt en werkt, red je het niet langer dan ongeveer een maand.

Het online spel is nu een ruime maand oud en is in Nederland ook ontdekt door de online community van Fok!. Daardoor zijn er de laatste dagen ineens veel inwoners bijgekomen (huidige stand is 68) en zal er dus meer gebeuren. Op dezelfde manier zijn ook landen als Zweden en Pakistan enorm gegroeid en zo zorgt 1 sociaal netwerk in een land er weer voor dat een ander ook groeit.
Op het forum van Erepublik wordt internationaal veel gediscussieerd over economische principes en probeert men het spel leuker te maken door suggesties aan de admins te doen die soms worden opgevolgd. Ook verzinnen spelers hele creatieve oplossingen binnen de grenzen van het spel om de economie van hun land te stimuleren. Zo is het spel dus volop in ontwikkeling, wat natuurlijk bij een beta hoort.
Wil je een invite om mee te bouwen, mail me dan op gadgetsenonderwijs@gmail.com.

Labels: ,

donderdag, december 13, 2007

Web 2.0 lijstjes


Af en toe surf je wat en dan kom je ineens wat tegen dat erg handig lijkt, zoals vandaag een lijst met een heleboel Web 2.0 toepassingen, geordend in categorieen. Hij is helaas wel al uit maart vorig jaar, maar er zitten toch een hele hoop sites in die nog steeds goed zijn. Een verwijzing in dat bericht bracht me weer op de site All Things Web 2.0, die ik ook nog niet kende, maar ook deze lijkt niet recenter te zijn dan oktober vorig jaar. En dan was er ook nog een blogpost uit mei vorig jaar waarin alle lijstjes weer in een lijstje stonden! Maar als ik die aanklikte leken die ook al weer verouderd. Mocht er daarom iemand nog een meer recente lijst met Web 2.0 toepassingen kennen, dan hou ik me aanbevolen! En wanneer ik al die links nou moet gaan bekijken weet ik nog niet. Het is te veel!!

Labels:

woensdag, december 12, 2007

YouTube en Viddler


Tijdens een overleg van het projectteam voor Streaming Media van Kennisnet waar we hier op school aan werken is vanochtend gesproken over waar we onze gemaakte filmpjes moeten plaatsen. Een voorwaarde van het project is namelijk dat we de filmpjes die we maken op een openbare plek neerzetten. Welliswaar zijn er plannen voor een streaming media server voor de hele school, maar zolang die er niet is moeten we een andere plek hebben, anders zal het project niet worden goedgekeurd. Het lag voor de hand om daarvoor de meest bekende en meest gebruikte site te nemen, YouTube. Onze cursisten kennen die, we kunnen voor de school 1 pagina maken met daarop al onze filmpjes en zorgen er zo voor dat we als school goed te voorschijn komen als iemand zoekt naar materiaal van de school op YouTube. Helaas was de naam van de school al wel in gebruik, dus er is contact gezocht met degene die die had geregistreerd in de hoop dat deze hem wil afstaan. Daarom is voorlopig eerst een andere naam gekozen.
Toch heeft YouTube ook zijn beperkingen, met name als het gaat om de grootte van de filmbestanden die je kan uploaden (100 MB). Dat betekent dat de kwaliteit van je films achteruitgaat, omdat je de bestanden kleiner moet maken. Daarom is ervoor gekozen om ook nog een andere filmsite te gebruiken, namelijk Viddler. Deze, misschien wat minder bekende site, biedt de mogelijkheid om filmpjes tot 500 MB te uploaden en daardoor blijft de kwaliteit beter. De YouTube omgeving voor de school is hier te vinden, die op Viddler hier. Op moment van schrijven staat er nog niks op en moet er nog een en ander aan het uiterlijk gedaan worden, maar dat gaat waarschijnlijk snel veranderen.

Labels: , ,

dinsdag, december 04, 2007

Live vanaf Eduexchange 2


In sessie 2 gaat het vooral over web 2.0 toepassingen. Michael van Wetering van Kennisnet houdt een verhaal met de titel "een platform wint altijd! The Long Tail in Onderwijs".
Hij spreekt over de "wisdom of crowds" (James Surowiecki) en geeft als voorbeeld De.licio.us (tagclouds).
Ook noemt hij Pareto's Principle, de 80/20 regel meets the long tail.
Voorbeeld: Amazon. Concurrenten kunnen ook verkopen via hun site, zo verbreden ze hun eigen platform, omdat ook niche boekhandels aansluiten. Zie ook het artikel "The Long Tail: why the future of Business is selling less of more"van Chris Anderson uit Wired magazine. De lange staart is de grote hoeveelheid materiaal dat gericht is op niche markten en niet in de standaard winkel te vinden zal zijn, omdat het niet genoeg verkocht wordt. Via sites als Amazon wordt dit toch beschikbaar voor een breed publiek en zorgt zo voor veel omzet. Dit principe is ook toepasbaar voor het onderwijs, leermiddelen afstemmen op de wensen van de leerling, dus de "Long Tail" invullen. Voorwaarden: plaats en tijd onafhankelijk, vindbaar maken en lage distributiekosten.
Open standaarden, interfaces en remixability zijn dan nodig. Voorbeeld: mashups als Google maps en iGoogle. Prosumers maken daarbij gebruik van platforms die volgens standaarden worden aangeboden en creeren weer hun eigen toepassingen. Ander voorbeeld: http://www.treinvizier.nl/, een mashup van Google maps en de NS dienstregeling.
De wereld die Hans Appel vanochtend schetste (van studenten die samenwerken, mashups gebruiken, delen) is alleen maar mogelijk omdat de platforms zoals Google die biedt werken met standaarden.
De "opvolger" van Teleblik, het onderwijs media platform wordt tenslotte nog besproken, waarin ook open (sru/srw)standaarden worden gebruikt.
Conclusie: platforms bieden services en moeten onderling kunnen "praten" (interoperability).

Labels: ,

donderdag, november 29, 2007

Workshop streaming media op school

Hier een kort filmpje dat we tijdens onze workshop streaming media van Kennisnet hier op school hebben geupload. We hebben het even snel gefilmd met een JVC camera, en zonder het MOD bestand verder te bewerken meteen op YouTube gezet. Onder de film staat de presentatie die Peter Wessel hierover gaf.

Labels: ,

woensdag, november 28, 2007

Eindverslag Stockholm, deel 2


Van de studiereis naar Stockholm, die ik afgelopen maand samen met enkele collega's van andere ROC's en Kennisnet heb mogen maken, is nu een eindverslag door Leo Bakker op de Livelink omgeving van Groen Kennisnet geplaatst. Ga naar de Groene Plaza en klik daar rechts op Studiereis Stockholm om het complete eindverslag en enkele andere documenten te bekijken. Aan te raden is bovendien een presentatie die Terry Anderson daar liet zien over het gebruiken van social software in het onderwijs. De link verwijst welliswaar naar een andere presentatie (die van Stockholm blijkt ineens onvindbaar te zijn), maar die geeft wel goed weer wat zijn boodschap is. Hij bespreekt verschillende vormen van samenwerking via social software die voor het onderwijs ingezet zouden kunnen worden en gebruikt daar aardige plaatjes (zie hiernaast) en voorbeelden bij.

Labels: ,

Luctor et emergo in Erepublik


Al enige dagen neem ik elke dag even een kijkje op Erepublik, waar ik al eerder iets over had geschreven. Iedere dag koop ik wat te eten (anders ga ik dood), train ik voor het leger en probeer ik een werknemer te ronselen voor mijn bedrijf. Ik ben lid van de enige politieke partij, de DEPP (Dutch Erepublik Party Party) en lees het laatste nieuws in de inmiddels 5 Nederlandse kranten waar ik op geabonneerd ben en die door andere burgers worden gevuld. Heel leuk is om te zien dat mensen gaan nadenken over concurrentie op de markt, kritisch reageren op krantenartikelen en van hun politiek leiders ook echt leiderschap vragen. Een interessante omgeving voor opleidingen die zich bezig houden met ondernemerschap, maar ook politiek en staatinrichting.
Langzaam worstelt de Nederlandse economie binnen Erepublik zich naar boven, want met een inwonersaantal van slechts 14 mensen is het heel moeilijk om je hoofd boven water te houden. Mijn oproep hier heeft wel enkele actieve nieuwe burgers opgeleverd, maar het zou goed zijn als er meer mensen betrokken raken. Vooral het oosten en noorden van het land zijn zwaar ondervertegenwoordigd en met een sterk Duitsland dat misschien binnenkort wel de oorlog wil verklaren (ja, de geschiedenis herhaalt zich hier virtueel) is het wel nodig dat we meer mensen werven. Daarom nogmaals mijn oproep: wil je in Erepublik meedoen, burger worden van Nederland, met de kans om je eigen wereldwijde zaak te beginnen, te onderhandelen, mensen te ontmoeten van over de hele wereld en misschien wel minister president te worden, stuur me een mailtje op gadgetsenonderwijs@gmail.com. We hebben nog enkele uitnodigingen over.

Labels: ,

woensdag, november 21, 2007

Erepublik


Sinds gisteren ben ik burger van Erepublik, waar ik via een uitzending van Mobuzz terecht kwam. De bedenker van de site, Alexis Bonte, werd geinterviewd over zijn verschillende sites, voornamelijk social networking en dating sites. Hij kondigde in dat interview ook Erepublik aan als iets heel nieuws, een soort Civilisation en Risk, met elementen van Google maps en social networking. Dat intrigeerde me natuurlijk en ik heb meteen een verzoek ingediend voor een account, want het is nog in beta.

Deze week kreeg ik het volgende bericht:
"Congratulations, Annet Smith! Following your request, you have been selected to become one of the first citizens in Erepublik beta. As a user on Erepublik.com, you'll have the opportunity to be part of the biggest online historical experiment.You can start here by creating your Erepublik beta account. Once you register, you will become an Erepublik citizen and you will benefit from all the features.You will have the chance to give the world a new start and to transform your country by developing its economy, creating a democratic political climate and encouraging a military activity to defend or conquer other countries.You are one of the lucky ones. We have been extremely selective with people who register in Erepublik.com and hope you will really enjoy your experience inside. Your opinion is important. As this is the beta version of Erepublik, we inform you that you might find some mistakes on the site, but we are constantly improving and adding new functionality to the Erepublik.com metaverse. Please let us know what we should improve to make your experience even better (...). We thank you for your interest!"

Gisteren is de site gelanceerd en ben ik burger geworden in Nederland. Samen met nog slechts 3 anderen (waaronder mijn vriend), dus er moeten nog heel wat mensen bijkomen om het echt interessant te maken. Daarom een oproepje: lijkt het je wat om in Erepublik mee te bouwen aan een nieuw Nederland, te handelen, vechten, mailen, politiek te bedrijven, een krant te beginnen, kopen en verkopen met mensen van over de hele wereld, stuur mij dan een e-mailtje naar gadgetsenonderwijs@gmail.com. Je kunt dan vervolgens zelf ook weer 5 mensen uitnodigen. De eerste 20 inwoners van Nederland krijgen wat extra geld om te starten, dus grijp je kans! We hebben in totaal nog 9 uitnodigingen over, dus wie het eerst komt...

Labels: ,

dinsdag, oktober 30, 2007

Eindverslag Stockholm

Ik heb vandaag een moment gevonden om mijn eindverslag van de EDEN conferentie van vorige week in Stockholm te maken. Het scheelt toch wel dat ik een Digimemo bij me had, want ik hoefde alleen nog de overzetfoutjes te verbeteren en wat foto's toe te voegen. Lastig is wel dat je zaken die in het Engels worden gezegd ook eerst in het Engels opschrijft en dat kent de software dan weer niet. Grappig was bijvoorbeeld de vertaling van het woord "broadcaster" naar broodrooster.
Ik wil enkele hoogtepunten op een rijtje zetten, met de relevante links:

Keynote van Stephen Heppell: leuk waren bij deze presentatie de plaatjes van nieuwe fysieke leeromgevingen, waarvan er op Heppells site ook meerdere te vinden zijn, zoals een soort honingraat model uit Thailand.

Keynote Richard Gatarski: de meest opvallende en prikkelende uitspraak van de conferentie was wel, dat scholen overbodig zullen worden. De precieze uitspraak luidde: "For the post modern generation, the modern structure of education (schools) is aimless, if not redundant". Dat is natuurlijk wel vloeken in de kerk! Verder sprak hij vooral vanuit het oogpunt van marketing en hoe je als organisatie meer op je klant zou moeten inspelen. Een videoregistratie van de presentatie en meer info vind je hier.

Brainhoney.com: een van de weinige praktische sessies was van Clint Rogers over de nieuw ontwikkelde site Brainhoney.com. Dit is een nieuwe web 2.0 toepassing waarbij je lesmateriaal kunt plaatsen en arrangeren, wat vervolgens door anderen kan worden aangepast en opnieuw gepubliceerd. Er ontstaan zo hele lessen, die ook gerankt worden. Je kunt je eigen materiaal uploaden en toevoegen aan bestaande lessen (bijv. plaatjes, video, audio, enz.). Output is altijd Flash. Je kunt ook games maken, maar dit is nog in ontwikkeling, bijv. memory. Erg makkelijk te gebruiken (trefwoorden: easy, free, personal, social). Er wordt nog gewerkt aan andere bestandsformaten die kunnen worden toegevoegd.



Tiger Leap Foundation: In Estland pakt men de scholing van docenten op ICT gebied wel heel voortvarend aan. De Tiger Leap Foundation heeft daar al sinds 1997 een aantal programmalijnen van trainingen uitgezet die hun vruchten beginnen af te werpen. Men leidt intussen zo'n 3000 docenten per jaar op en men leert ze werken met allerlei ict toepassingen.

BECTA rapport "Emerging Technologies for Learning": in een sessie van EENet (European Experts' Network for Education and Technologies) werd zijdelings verwezen naar een interessant rapport van BECTA (British Educational Communications and Technology Agency) dat ik zeker ga doornemen. Dit pas verschenen rapport (hier te donwloaden) geeft een overzicht van de nieuwe ontwikkelingen in het onderwijs op ict gebied.

En dan waren er nog wat voorbeelden van universiteiten en hogescholen waar men aan de slag was gegaan met Second Life in het onderwijs, maar mijn indruk was dat dit nog erg in de kinderschoenen staat en er waren dan ook weinig conclusies en veel vragen.
Van de keynote presentaties zou nog het materiaal en video via de EDEN website beschikbaar komen, maar er staat alleen nog maar een link bij Gatarski. Mijn complete eindverslag staat hier, voor wie echt alles wil weten.

Labels: , , ,

woensdag, oktober 24, 2007

Stockholm, eerste indrukken


Sinds gisteren zit ik in Stockholm voor de Open Classroom conferentie "Real Learning in Virtual Worlds" van EDEN. Zie ook mijn eerdere post hierover. Het hotel biedt gratis (!) Wifi aan (dat doen ze ook niet allemaal) en sinds vanavond heb ik dat eindelijk aan de praat op mijn laptop (Ardjan bedankt!). We hebben de stad vandaag wat kunnen verkennen tijdens een boottochtje en het weer zit tot nu toe heel aardig mee. Het koninklijk paleis lag er prachtig bij in de middag (zie het plaatje).
We zijn pas om 5 uur gestart met de eerste keynotes. Wel een beetje laat, zeker als je al een hele dag hebt gelopen en indrukken hebt opgedaan, om nog maar te zwijgen van alle geanimeerde gesprekken die er gevoerd zijn met de rest van het 8- koppige gezelschap uit Nederland. De opening van de conferentie was daarom (vooral bij de eerste sprekers) een bezoeking, maar Stephen Heppell en Richard Gatarski hadden daarna een goed verhaal. Beide heren hadden een duidelijke boodschap die erop neerkwam dat het onderwijs aan het begin staat van een totale verandering, dat leren ook prima zonder scholen kan, dat scholen moeten leren ook naar hun cursisten te luisteren en dat boeken minder belangrijk gaan worden. Verder hierover in een later stadium meer, want ik wil vanavond op tijd naar bed om morgen fit de hele dag mee te maken... De avond werd afgesloten in een middeleeuws restaurant waar grote kruiken bier en mead werden rondgedeeld, dus ik ben wel even toe aan wat nachtrust. Morgen hoop ik nog ergens tijd over te houden om wat meer op de inhoud in te gaan!

Labels: , , ,

vrijdag, oktober 19, 2007

Open Classroom conferentie in Stockholm


A.s. dinsdag mag ik via Kennisnet op reis naar Stockholm, om daar de conferentie Real Learning in Virtual Worlds mee te maken. De conferentie heeft als subtitel: Teacher Professional Development and the Role of Mentors and Avatars in Schooling 21C en wordt georganiseerd door EDEN, het European Distance en E-Learning Network.
De programmalijnen zijn zeer de moeite waard! Er zijn er 3:






Ik weet niet waar ik het eerste en laatste naar toe moet. Zinsnedes als "What ICT related content should be brought into teacher education to equip new teachers with the digital competence needed?" en "New technologies (usage of social software, mobile media)" doen mij al watertanden! Ook de keynotes lijken me zeer de moeite waard, vooral die van Stephen Heppell en Richard Gatarski beloven onderhoudend te worden.

Dinsdagmiddag vertrekken we met een groepje van 8 uit Nederland en enkelen daarvan geven ook een presentatie (Workshop sessie 4) over de Verbonden met ICT regeling van Kennisnet en enkele onderdelen daarvan die vorig jaar succesvol waren, zoals het gaming project en de inzet van Second Life bij Helicon. Op zaterdagavond zijn we dan pas weer terug, dus we hebben ook nog wat tijd om mooi Stockholm te verkennen.
Ik heb de Blogging tips voor conferenties opgevolgd en alvast wat documenten voorbereid die ik gemakkelijk kan aanvullen en zal proberen met mijn Digimemo aantekeningen te maken. 's Avonds hoop ik die dan op mijn laptop te verwerken en meteen online te zetten. Ben benieuwd of het allemaal zal werken, want hoe het internet in het hotel geregeld is, is nog onduidelijk. Ik ga in ieder geval genieten!

Labels: , , , ,

donderdag, oktober 11, 2007

Masterclass Streaming Media



Gisteren was de eerste Masterclass in het kader van het Streaming Media project van Kennisnet, waar ons ROC aan meedoet. Master was Willem Karssenberg, inmiddels bij iedereen die een beetje op de hoogte wil blijven van ict in het onderwijs ook wel bekend als Trendmatcher.
Zijn presentatie had de titel “Aanschouwelijk vaardigheidsonderwijs” en Willem toonde de truc met de 2 kurken (zie zijn filmpje hiervan).
Zijn pleidooi: maak zoveel mogelijk opnames van leersituaties of (nog beter) laat ze maken door je cursisten.
Streamen kan bijvoorbeeld via: Ustream.tv, Kyte.tv, Operator11.com. Daarna moet je wel delen, bekend maken dat je een filmpje online hebt gezet. Voor jongeren is de kwaliteit minder belangrijk dan de inhoud. Zie bijvoorbeeld de vele Jumpstyle fiilmpjes op YouTube. Het ziet er niet uit, maar ze leren er wel van!
Nog wat handige sites en tips werden genoemd:
- In Viddler kun je tijdens het afspelen van een filmpje opmerkingen op de tijdlijn plaatsen die vervolgens weer te zien zijn bij het afspelen. Google video geeft ruimte voor video’s van meer dan 100 IMB (via een speciale desktop uploader).
- Voor betere kwaliteit kies je voor Viddler en Blip.tv. Daar heb je veel invloed op wie het mag zien, en wie commentaar mag geven. Bij Viddler mag je filmpjes tot 500MB plaatsen.
- Met pocket pc telefoon is ook streaming video mogelijk door middel van Pocketcaster. Manycam is te gebruiken voor streamen beelden van meerdere camera’s. Invoegen media fragmenten of een beeld van de desktop is ook mogelijk zodat je een complete uitzending kan maken.

Helaas werkte de techniek niet helemaal mee toen we als opdracht met de webcam onszelf moesten filmen en dit vervolgens bij YouTube moesten plaatsen. Toch was iedereen enthousiast, vooral toen men de naam van de eigen school (of de concurrent!) als zoekterm in YouTube intikte. Wat er dan te voorschijn komt is niet altijd wat je wil zien. Daarom was de boodschap ook: zet er goed materiaal op, zodat deze bovenaan komen te staan in de zoekresultaten. We hebben ook nog enkele links van aardige filmpjes naar Willem gemaild en deze bekeken we na het eten (bijvoorbeeld Da Vinci College Vraag van de dag, het eerste filmpje dat in het kader van dit project is gemaakt!).

Willem vertelde tenslotte nog over de ervaringen binnen het Drenthe College met het project van vorig jaar. Het verhaal was herkenbaar en de problemen waar men tegenaanliep ook, zoals een dienst ICT die niet wil meewerken (iets wat wij hopen op te lossen door hen in het projectteam op te nemen), ingewikkelde bestelprocedures, te weinig brandbreedte en tijdgebrek.

Naderhand wisselden de overige deelnemers nog wat zaken met elkaar uit. Opmerkelijk is daarbij de keuze van het Zadkine om een eigen database aan te leggen met eigen server. Ook de metadatering wordt daarbij niet vergeten. Zoals Willem ook aangaf, een ambitieus plan!
Er wordt nogmaals betreurd dat de Videoportal van Kennisnet gaat verdwijnen, althans de voorkant daarvan. Hij blijft nog tot 1 december beschikbaar, dus tot die tijd kunnen projectdeelnemers er ook hun materiaal nog gewoon plaatsen, want het blijft wel beschikbaar. Momenteel werkt Kennisnet aan een platform om materiaal te ontsluiten, waarover we nog meer zullen horen in de toekomst.

Op de terugweg hoorde ik van mijn reisgenoten veel lovende woorden. Men was duidelijk enthousiast geworden en dat geldt ook zeker voor de mensen van de andere deelnemende scholen. En nu aan de slag!

Alle handige links op een rijtje:
http://mbostudio.kennisnet.nl/
http://mcstreaming.wordpress.com/
http://www.trendmatcher.nl/
http://www.internetvoorhetonderwijs.nl/
Aanschouwelijk vaardigheidsonderwijs (presentatie)
filmpje met de 2 kurken
Berkeley universiteit plaatste al 300 uur aan video op Youtube
http://www.ustream.tv/
http://www.kyte.tv/
http://www.youtube.com/
http://www.viddler.com/
http://www.operator11.com/
http://www.blip.tv/
http://video.google.com/
Pocketcaster
Manycam
Da Vinci college Vraag van de dag

Labels: , ,

vrijdag, augustus 31, 2007

Mashable Media God pagina


Bij Mobuzz TV, waar het helaas al een tijdje stil is omdat ze maar geen nieuwe presentator kunnen vinden, werd deze Mashable site genoemd die wel een heel uitgebreid overzicht geeft (meer dan 400 tools) van allerlei handige sites die je nodig zou kunnen hebben als je met foto's, video, podcasts of muziek werkt. Zo kun je er allerlei (gratis) filesharing sites vinden, online bewerkingstools, gratis software, foto's en muziek. Ik ga de komende maanden op school aan de slag met het maken van video en daar kan deze site heel goed bij van pas komen als je op zoek bent naar bijvoorbeeld bewerkingstools of een rechtenvrij muziekje of plaatje. Je moet wel een heel eind scrollen, maar alles is in duidelijke categorieen ingedeeld. Ik heb hem meteen bij mijn favorieten gezet!

Labels: ,

maandag, juni 18, 2007

Presentatie Social Software in de les

Ik heb een presentatie over het gebruik van Social Software in de les gemaakt voor tijdens een studiedag a.s. vrijdag op het ROC v Amsterdam en wilde eens kijken naar de mogelijkheden van SlideShare, dus ik heb hem meteen maar even online gezet. Nu kun je hem binnen dit bericht terugzien, als alles goed werkt tenminste...



UPDATE: de presentatie wordt nog steeds aangepast, dus de nieuwste versie staat hier steeds gelinkt.

Labels:

donderdag, mei 03, 2007

RSS eenvoudig uitgelegd

Via de blog van Darren Draper kwam ik onderstaand filmpje tegen van The Common Craft Show waarin in slechts enkele minuten op een simpele manier wordt uitgelegd wat RSS is en hoe je je op feeds kunt abonneren. Als er weer eens een collega met een vraag over RSS komt, verwijs ik gewoon hierheen.





Click To Play
UPDATE: Pierre Gorissen heeft op een eenvoudige manier via Dotsub een Nederlandse vertaling aan het filmpje toegevoegd, wat nu via deze link ook te bekijken is. Meer over DotSub vind je trouwens op de weblog van Pierre.

Labels:

donderdag, april 19, 2007

Een lesje voor leraren

Via Trendmatcher Willem Karssenberg kwam ik bij een filmpje terecht (Opgelet! Een lesje voor leraren op de weblog Digitaal Inlichtingenwerk Zeeuwse Bibliotheek) waarin de boodschap opnieuw wordt overgebracht dat je meer met je lessen kan doen als je openstaat voor de technologie die je cursisten toch al gebruiken. Zo worden er voorbeelden gegeven voor het gebruik van iPods en mobieltjes. Ik herkende meerdere statements in de film uit de presentaties van Marc Prenksy, maar ook waren er weer nieuwe quotes te lezen en een verwijzing naar de website http://t4.jordandistrict.org/t4/ aan het eind. Deze heb ik ook meteen maar eens bekeken.
T4 staat voor Transforming Teaching Through Technology en de site is van het Jordan School District. Ze publiceren een podcast, houden een weblog bij en hebben een lijst met interessante links. Dat wordt nog even doorklikken dus.
Het filmpje is zeker het bekijken waard en er zit een aardige Nederlandse vertaling bij als je het Engels wat minder machtig bent. Het hele verhaal is ook nog een keer in de reacties onder het bericht te lezen.

Labels: , ,

woensdag, februari 28, 2007

Picnik en Photojojo

Soms duikel je ineens weer iets leuks op waar je nog veel plezier aan gaat beleven. Dat geldt zeker voor Picnik en Photojojo.
Picnik is een web 2.0 toepassing waarbij je eenvoudig online een afbeelding kan bewerken. Je kunt foto's van je pc inlezen, maar ook vanuit een Flickr account of via Yahoo search. Eenmaal ingelezen kun je de foto draaien, de kleur bijstellen, de afmetingen wijzigen, effecten toepassen en rodo ogen verwijderen, zonder dat je daar nog een grfisch programma voor nodig hebt. Dat lijkt me nou echt een uitkomst voor al mijn cursisten die vaak plaatjes voor presentaties willen bewerken, maar niet de beschikking hebben over dure pakketten als Photoshop of Paint Shop Pro. Natuurlijk is Picnik beperkt in wat mogelijk is, maar ik denk dat de bewerkingen die je er wel mee kan uitvoeren meer dan voldoende zijn.
En hoe kwam ik nou bij Picnik? Via de nieuwsbrief van Photojojo, een tweewekelijkse e-mail met daarin allerlei handige en leuke tips rondom fotobewerking. Ik heb me er snel even op geabonneerd, want wie wil er nou niet weten hoe je posters, fotokubussen of pop-up kaarten van je mooiste plaatjes kan maken? Ik hou hem in de gaten voor hopelijk nog meer goede tips!

Labels:

zondag, oktober 08, 2006

Google Writely



Ik was al een tijdje van plan om een keer naar Google Writely te kijken, maar een vraag van een collega over hoe hij eenvoudig PDF-bestanden kon genereren was een goede aanleiding om me er eens in te verdiepen.
Google Writely is een online gratis tekstverwerker waarin je je tekstdocumenten kunt aanmaken, bewerken, uploaden, opslaan en downloaden als bijvoorbeeld pdf-bestand. Met name dat laatste vind ik erg handig, het komt regelmatig voor dat je een Word-document in bijvoorbeeld een Elo wilt publiceren, maar dat je wilt voorkomen dat iedereen ermee aan de haal gaat en het naar eigen inzicht bewerkt. Daarom heb ik met name die functionaliteit in Writely eens goed bekeken.
Als je bent ingelogd op de Writely site (wat eenvoudig gaat als je al een Google account hebt, en anders maak je er even eentje aan) krijg je een pagina met enkele tabbladen en menuopties. Je kunt een nieuw document aanmaken, of een bestaand Word- of ander tekstbestand uploaden. Op de pagina staan alle formaten even opgesomt die je kunt uploaden en downloaden:

" What you can upload:
- HTML files and plain text (.txt).
- Microsoft Word (.doc), Rich Text (.rtf) and OpenOffice (.odt, .sxw) files smaller than 500K.
- Image (.gif, .png, .jpg and .bmp) files smaller than 2Mb.
What you can download as:
(from the File menu within the editor)
- Zipped HTML, RTF, and PDF.
- Microsoft Word and OpenOffice. "

Een heleboel opties dus. Ik heb voor New gekozen en kwam in een venster terecht dat lijkt op het scherm van een tekstverwerker. Bovenaan staan allerlei bewerkingsknoppen (zie het plaatje) voor bijvoorbeeld opslaan, printen, aanpassing van de tekst, uitlijning enz. Het voelt allemaal vrij bekend en je kunt er zo mee uit de voeten.
Na het bewerken van wat tekst en het invoegen van een plaatje koos ik voor File> Save as PDF en je kunt dan het bestand opslaan waar je maar wil. Alle documenten kunnen ook in Writely zelf opgeslagen worden zodat je een aparte bewaarplek online hebt. Tijdens de beta fase van Writely is die opslagruimte zelfs onbeperkt! En wat ook niet onaardig is is dat je anderen toegang kunt geven tot die spullen zodat je ook samen aan documenten kunt werken. Een volgende mogelijkheid is dat je teksten die je in Writely maakt naar je weblog kunt publiceren of dat je je tekst als webpagina aanbiedt, zonder dat je verstand hoeft te hebben van website maken. Er is zoveel mogelijk dat ik nog wel even bezig ben om het allemaal uit te proberen. Ik ben in dit beta product nog geen bugs tegengekomen maar als dat wel gebeurt kun je die eenvoudig melden door op "Report bugs" te klikken.
Ik denk dat dit een hele handige optie is voor mensen die snel een pdf-bestand willen genereren zonder daar speciale Adobe software voor aan te moeten schaffen of onnodige reclameboodschappen door te moeten spitten zoals dat bij PDF995 het geval is. Verder is het een tekstverwerker die overal via internet te gebruiken is, dus ook als je op een pc in een ver land werkt kun je met Writely gewoon teksten maken.

Labels: ,

donderdag, oktober 05, 2006

My Daily startpagina



Via Trendmatcher Willem Karssenberg kwam ik bij MyDaily terecht, waar je zeer eenvoudig een startpagina kunt maken van je favoriete RSS-feeds. Het is heel simpel: je meldt je aan op www.mydaily.nl, kiest daarbij een woord dat in het adres voor mydaily.nl komt te staan en je kan aan de slag om je pagina te vullen. Je kunt extra tabbladen aanmaken, kleurtjes voor je feeds kiezen (wel allemaal wat saaie pasteltinten, maar dat zal wel erg Web 2.0 zijn), het aantal links per feed aangeven en je kunt de kaders met de feeds erin overal op de pagina plaatsen door ze eenvoudig te verslepen. Klik je op een titel van een artikel dan wordt het in een apart scherm geopend. Het deed mij erg denken aan een al veel ouder initiatief, www.mijneigenfavorieten.nl (ook wel www.lnqs.com), waar je ook je eigen startpagina kan aanmaken. Zo heb ik er al jaren een startpagina Engels ondergebracht. Helaas is dat geen gratis dienst (alleen tot 150 links), dit MyDaily (nog?) wel.
In een reactie op het artikel van MyDaily zelf staat dat er gewerkt wordt aan een uitbreiding zodat ook nog eens gewone favorieten kunnen worden toegevoegd. Dan wordt het inderdaad interessant om zo'n pagina als je startpagina in te stellen. Ik heb er intussen eentje gemaakt over gadgets en onderwijs en krijg hem thuis als eerste op mijn scherm in de browser.

Labels: ,

donderdag, juni 15, 2006

Eindeloos inzoomen


Een hele grappige toepassing van Shockwave zag ik op een site waar je eindeloos kunt inzoomen op een foto, die vervolgens weer is opgebouwd uit een heleboel andere foto's waarop je weer kunt inzoomen. Je kunt het tot in de eeuwigheid blijven doen. Wel even zorgen dat je Shockwave installeert als de site daarmee komt. En die Yahoo toolbar kun je natuurlijk ook gewoon overslaan.

Labels: ,

Reddit.com


Mijn vriend houdt regelmatig de Engelstalige site Reddit.com in de gaten. Het is een simpele site met uiteenlopende links naar interessante verhalen op het web. De onderwerpen varieren van technisch nieuws over software en programmeren tot hele persoonlijke, vaak grappige of ontroerende verhalen. Je kunt je gratis registrerern voor de site waarna je dan punten kunt geven aan bepaalde verhalen die je de moeite waard vindt. De grote scoorders komen dan in een aparte lijst te staan.
Vandaag staat er o.a. een link naar een pagina waar nagebouwde tekeningen van Escher te zien zijn. Ik ben altijd al een fan van Escher geweest en het blijkt nu dat sommige "onmogelijke" objecten wel degelijk in het echt kunnen worden nagemaakt. De foto's op de site geven aardige voorbeelden.
Reddit.com is zeker een site om af en toe eens langs te gaan als je een verloren uurtje hebt. De header van de site (zie het plaatje) is deze weken helemaal in WK-stijl.

Labels: ,

zaterdag, mei 13, 2006

De laatste update op Ajaxlaunch


Al een tijdje geleden had ik geschreven over de site Ajaxlaunch.com, waar men iedere week een nieuwe online Ajax applicatie presenteert. Ik wilde eens kijken wat er na mijn vorige bezoek bijgekomen was. Alle applicaties werken trouwens alleen maar in de Firefox browser.

Eyespot: Dit is zeker een handige tool als je geen software bij de hand hebt om je video, foto's en muziek tot een geheel te mixen. Als je dan online iets leuks hebt gebouwd kun je het meteen met de rest van de wereld delen via dezelfde site. Je moet alleen even een (gratis) account aanmaken. Je kunt dan ook bijvoorbeeld een MMS met video vanaf je telefoon naar je account sturen. Ik heb even mijn Doorwerth testfilmpje online gezet. In de Mixer kun je dan via drag-and-drop eenvoudig een aantal beelden achter elkaar zetten in een tijdlijn, net als in Movie Maker. En net als bij bijvoorbeeld Dailymotion kun je dan je gemaakte filmpje publiceren naar je weblog bij Blogger, Livejournal of Eyespot zelf. Ik heb dat laatste gedaan en hier zie je het resultaat. Een heel interessante beta versie tot nu toe, en de makers gaan er zeker nog wel zaken aan bijschaven. Zo heb je helemaal geen videobewerkingssoftware meer nodig!

Ajaxxls: Voorspelbaar na een tekenprogramma en tekstverwerker, nu ook een spreadsheet applicatie, gebouwd met Ajax. Je kunt er op dit moment alleen maar spreadsheets mee bekijken, maar dat kan al heel handig zijn als je op een pc zit te werken waarop geen Excel geinstalleerd is. Helaas lukte het me niet een excel bestand te openen, dus hier moet nog aardig wat aan worden bijgeschaafd. Je kunt alleen een voorbeeld spreadsheet even bekijken.

Ajaxtunes: Natuurlijk mag in de set een muziekprogramma niet ontbreken. Ajaxtunes is een webbased muziekspeler waarvoor je een gratis "music locker" moet aanmaken die je kunt vullen met muziek. "This locker is an AJAX based music manager to which you can upload music available on the web, called Sideloading, or send music directly from your own computer. You now have access to your favorite songs from anywhere in the world, and have the ability to sync to other computers, players or devices. Once you get your own free music locker, go to http://www.sideload.com/ to start Sideloading right away, or register for a MP3tunes Premium account and sync your own personal library!" Klinkt allemaal erg goed, maar of ze iTunes hiermee kunnen beconcurreren betwijfel ik.

AjaxOS: Misschien wel de meest ambitieuze van het rijtje tot nu toe is het AjaxOS. Het is er nog niet, maar wordt al wel op de site aangekondigd. Gebaseerd op Linspire, maar met nieuwe functionalisteiten zou dit wel eens een stap kunnen zijn naar een interessante tegenhanger voor Windows. Je kunt met dit online OS je bestanden beheren, je eigen deskop maken, gebruik maken van alle andere Ajax applicaties die online staan en de garantie dat alle reguliere bestandsformaten ondersteund worden. Nog even wachten tot het allemaal echt online staat, helaas.

Labels:

dinsdag, april 25, 2006

Google Maps


Ik las zowel bij Pierre Gorissen als bij Willem Karssenberg iets over de uitbreiding van Google Maps met meer kaarten van Nederland en wilde natuurlijk (net als Willem) even kijken of ik mijn school kon vinden. Helaas, het plaatje is zodanig dat het er net niet op staat. Zie de schermafdruk. Voor mijn huis was het resultaat trouwens aanzienlijk beter. De satellietfoto was zo gedetailleerd dat de parasol in de achtertuin nog te zien is!

Labels:

zaterdag, april 15, 2006

Yurls.net en Bloglines.com


Ik heb gisteren en vandaag even zitten experimenteren met Bloglines.com en Yurls.net, beide een mogelijkheid om voor jezelf een soort startpagina te maken.
Bij Bloglines gaat het uitsluitend om RSS-feeds, maar daar is dan wel een vernuftig systeem voor gebouwd dat precies bijhoudt wanneer je voor het laatst hebt gekeken en welke artikelen er dan nieuw zijn. Je kunt in een frame aan de linkerkant een lijst RSS-feeds toevoegen. Heb je ze gelezen, dan verdwijnen de artikelen weer uit je scherm. Erg handig omdat je al het nieuws dat je wilt volgen op 1 plek bij elkaar kunt zetten en het vervolgens overal kunt raadplegen.
Bij het nieuwe Yurls.net gaat het om een eenvoudigere startpagina. Je kunt zowel URL's als RSS-feeds toevoegen op twee aparte tabbladen en je eigen rubrieken aanmaken. URL's vastleggen is ook handig, omdat niet iedere site een RSS-feed heeft en je dan toch overal je favorieten bij de hand hebt, gecombineerd met het laatste nieuws op de RSS-feeds. Het doet me denken aan de al veel oudere mijneigenfavorieten.nl waar ik nog steeds een startpagina Engels onderhou, maar waarvoor je helaas ook moet betalen zodra je de 150 links voorbij gaat. Ik ga de komende tijd eens kijken welke ik van deze nieuwere 2 sites handiger vind.

Labels:

dinsdag, april 04, 2006

Ajax-launch.com


In de laatste 2 ICT-roddels podcasts werd aandacht besteed aan de site Ajaxlaunch.com en werd de oprichter ervan, Michael Robertson, geinterviewd over dit initiatief. Op de site wordt gedurende de komende twee maanden iedere week (!) een nieuwe Ajax web-applicatie gelanceerd en dat begon 2 weken geleden met AjaxWrite. Afgelopen week werd dit gevolgd door AjaxSketch en het ziet ernaar uit dat er een heuze Office suite online wordt gezet.
Wat is het nou precies? Ajax is een programmeertaal die je in staat stelt om web-applicaties zodanig interactief te maken dat het lijkt alsof de applicatie gewoon op je pc geinstalleerd is. Zo is AjaxWrite een tekstverwerkingsapplicatie waarin je allerlei tekstbestanden kunt laden (ook Microsoft Word bestanden) en kunt bewerken alsof je in een normale tekstverwerker bezig bent. De mogelijkheden zijn wel wat beperkter dan in Word, maar dit is dan wel gratis en je kunt het overal ter wereld gebruiken als je even een tekst wilt bewerken. Erg handig lijkt me, zo heb je binnenkort helemaal geen vaste pc meer nodig en het scheelt ook nog eens aardig in de kosten.
AjaxSketch is een tekenprogramma en daarmee worden SVG bestanden gegenereerd, wat een open standaard is die in de meeste grafische programma's te openen valt. Opnieuw een geweldig initiatief! Ik heb er even kort mee zitten stoeien en de snelheid laat nog wel wat te wensen over, maar dat heeft misschien ook te maken met de Firewall en proxy waar ik hier achter zit. k kon een eigen Word document eenvoudig openen, bewerken en vervolgens weer opslaan. Helaas werkt een muisklik met rechts niet zoals in een normale tekstverwerker. In Sketch kwam ik nog wat meer bugs tegen, maar ik neem aan dat die, mede dankzij het Forum dat op Ajaxlaunch wordt onderhouden, snel worden gevonden en gerepareerd. Je hebt trouwens wel Firefox 1.5 of hoger nodig om de applicaties te openen, de IE wordt (nog?) niet ondersteund.
Ik denk dat dit de toekomst zal worden voor veel applicaties, zodra je internet hebt beschik je meteen over alle programmatuur die je nodig hebt en hoef je je niet meer druk te maken over installatieproblemen en kosten. Ik hoop trouwens wel dat dit ook gratis blijft, want hier valt natuurlijk ook een slaatje uit te slaan, iets wat Microsoft met de Live.com website ook wel gaat doen denk ik. Daar wordt ook gekeken naar het aanbieden van de Office producten via het internet. Ik zou me ook kunnen voorstellen dat een beperkte versie gratis blijft en dat je voor meer functionaliteiten moet betalen. In ieder geval is het een prima ontwikkeling en ik ben benieuwd wat er deze week weer gelanceerd wordt!

Labels:

woensdag, februari 22, 2006

Webquestwizard van Danae

Ik heb even wat zitten experimenteren met de Webquestwizard van Danae (met puntjes op de e), waarover ik enkele weken geleden iets las op rssonderwijs.nl. Ik heb me aangemeld en heb even een eenvoudige webquest gemaakt, gewoon om even te kunnen zien hoe dit er achter de schermen uitziet.
Al snel had ik een wachtwoord in mijn mail toegestuurd gekregen en nadat ik was ingelogd kon ik beginnen met het maken van mijn webquest. Eerst moest ik aangeven wat de titel is, daarna wat het internetadres moest worden (voorafgegaan door www.danae.nl/) en bij welk vak het hoort. Helaas is hier niets voor het MBO te vinden, alles is (zoals zo vaak) gericht op PO en VO. Na dit te hebben ingvuld krijg ik de beschikking over vele tabbladen die ik vervolgens kan gaan inrichten. Een webquest is altijd volgens een vast patroon opgebouwd en ook hier kom ik de onderdelen Inleiding, Opdracht, Bronnen, Uitwerking, Beoordeling, Afsluiting en Leerkracht tegen, zoals ik al wel vaker in mijn webquests heb gebruikt. Je kunt als maker nog een heleboel zaken aanpassen zoals lettertypes, menubalk, achtergrond, links en plaatjes.
Na een tijdje spelen met de eenvoudige interface ben ik tot een aardig eindresultaat gekomen. De webquest had ik al eens eerder gemaakt, dus het was gewoon een kwestie van knippen en plakken. Leuk tooltje!

Labels: ,

zondag, februari 05, 2006

Google pack


Google heeft sinds kort een pakket gratis software samengesteld, de Google Pack, dat je hier kunt downloaden.
Zoals Google zelf aangeeft:
Google Pack is:
  • Essential: Enjoy safe, useful software for your computer
  • Simple: Download and install everything in just a few clicks
  • Customizable: Choose only the software you want
  • Up to date: Get updates and new software via Google Updater
  • Er zitten allerlei Google tooltjes in zoals Google Desktop, Google Earth en de Google Toolbar die ik zelf heel veel gebruik. Verder bestaat het pakket uit de browser Firefox, Picasa, een antivirus pakket van Norton, Adobe Reader 7, Ad-Aware Personal en nog enkele optionele spullen als Realplayer en de Trillian instant messenger. Een aardig pakket dat voor veel mensen handig kan zijn omdat je meteen de meest essentiele gratis applicaties in 1 keer binnenkrijgt. Het is nog wel in Beta vorm, dus wellicht moet er nog wat aan bijgeschaafd worden.

    Labels: ,

    Active Worlds


    Ik heb eindelijk weer een moment gevonden om even wat achter de pc te spelen met zaken die ik elders ben tegengekomen. Zo las ik laatst in de Vives van januari iets over Active Worlds, een virtuele 3d wereld, of eigenlijk meer een verzameling van werelden, die in Nederland door enkele scholen worden ingezet voor hun lessen.
    Via de website van de stichting L3D, opgericht door leerlingen van het Haags Montessori Lyceum en het Praedinius Gymnasium, kon ik het programma Active downloaden en als bezoeker een kijkje nemen in verschillende 3D omgevingen. Je loopt gewoon rond en kunt via de pijltjestoetsen door ruimtes bewegen. Ook kun je anderen tegenkomen waarmee je kunt chatten. Ik kwam er o.a. het gebouwtje op het plaatje tegen, maar toen ik daar vervolgens op een scherm klikte kreeg ik allerlei rare script-foutmeldingen in de browser die verscheen. Helemaal werkt het dus nog niet. Ook duurt het wel even voordat alle bestanden geladen zijn die het programma nodig heeft om de omgeving op te bouwen, maar met een breedband verbinding moet dat wel lukken.
    Ik begreep uit het artikel in de Vives dat ook bedrijven dit soort omgevingen inzetten om bijvoorbeeld personeel te scholen en ook winkels kunnen er een 3D winkel mee maken en hun producten er in 3D vorm laten zien. Dat laatste is natuurlijk een extra kijkje waard voor mijn leerlingen detailhandel, die op een dergelijke, speelse manier toch gedwongen worden om goed na te denken over zaken als uitstraling, routing en assortiment. Erg interessant dus, ik zal het zeker doorspelen naar mijn collega presentatietechniek, die zelf ook al aardig aan de weg timmert met het programma Visual Retailing en daarover heel enthousiaste reacties van de cursisten krijgt.
    Meer informatie is te vinden op 3d-4u2.nl en een eigen wereld starten kost voor een prive of familiewereld 75 euro voor het eerste jaar en 20 daarna (voor 5 gelijktijdige gebruikers), maar voor bedrijven (en ook voor scholen?) liggen de prijzen wel even anders. Je kunt dan een wereld opzetten voor 380 euro voor het eerste jaar en 315 daarna, maar dan kun je er wel met 20 mensen tegelijk gebruik van maken en hosten zij het voor je. Je kunt ook een kant en klaar ingerichte wereld krijgen en het is ook mogelijk om op eigen servers je wereld te hosten. Op deze pagina en in dit uitgebreidere Word document met aanvraagformulier wordt nog eens uitgelegd wat er allemaal bij komt kijken om je eigen wereld op te zetten.

    Labels: , ,

    zondag, november 27, 2005

    Teleblik.nl

    Teleblik.nl is een initiatief van Kennisnet, Beeld en Geluid en Teleac/NOT om beeld en geluidsfragmenten voor het onderwijs beschikbaar te stellen. Ook de KPCgroep, de KRO en ThiemeMeulenhoff werken eraan mee. Er is een gelikt promofilmpje te zien waarin wat toepassingen en voorbeelden van filmpjes worden getoond. Ik heb meteen even het onderwijsdocument en de nieuwsbrief aangevraagd. De website is nog niet te gebruiken, er is alleen een uitleg te vinden en enkele voorbeelden van materiaal. Ik ga het zeker in de gaten houden, want mijn leerlingen vinden het kijken naar filmpjes veel leuker dan het lezen van een stuk tekst.

    Labels: ,

    zondag, september 18, 2005

    Firefox webbrowser


    Ik werd gek van allerlei vervelende meldingen in de Interne Explorer over Cookies nadat ik ergens iets in de instellingen had aan-of uitgevinkt en kreeg mijn Blogger zelfs niet meer aan de praat. Daarom maar meteen een rigoreuze stap: ik heb maar eens Firefox geinstalleerd. Hij neemt bij installatie meteen al mijn instellingen en favorieten uit de IE mee, dus dat scheelt een hoop werk. En ik kon zonder problemen weer in de Blogger website terecht en daar was het uiteindelijk allemaal om begonnen.
    Toen ik de browser had geopend ging er een wereld voor me open van alle mogelijke thema's en extensies, waarvan ik er meteen al een paar handige heb gedownload. Zo kan ik bijvoorbeeld niet zonder Google Toolbar, die had ik al in de IE en hij is er dus ook voor Firefox. Ook heb ik op de Google pagina met zoekresultaten nu van de meeste sites een Thumbnail erbij staan zodat je een voorproefje krijgt van hoe de website eruit ziet. En ik heb ook een plugin voor mijn Gmail, die me waarschuwt als er nieuwe berichten zijn. Ik hoef dan maar te klikken en ik heb mijn mail voor me.
    De handigste extensie (die ik nu trouwens aan het gebruiken ben) is echter wel de Blogger extensie, waarmee ik in de Firefox werkbalk een knop heb gekregen die "Blog This" heet. Als ik erop klik kan ik meteen inloggen op Blogger en iets over de website tikken die ik op dat moment bekijk. Erg handig. Ik kan alleen nog niet ontdekken hoe ik een plaatje kan toevoegen (weblink lukt wel), dus dat zal ik achteraf nog moeten bijwerken.
    Ik zal eerst een beetje in al die mogelijkheden moeten duiken en wat dingetjes uitproberen, maar tot nu toe ben ik erg onder de indruk en snap ik waarom intussen al zoveel mensen zijn overgestapt op deze browser.
    UPDATE: na een tijdje met deze browser te hebben gewerkt moet ik wel toegeven dat sites soms erg traag worden geladen. Waaqr het aan ligt weet ik niet, maar ik stap af en toe toch weer over op IE als ik te lang moet wachten. En mijn WebAccess mail van mijn werk kan ik er ook al niet mee openen. Toch niet helemaal zo geweldig als ik in eerste instantie dacht!

    Labels:


    Wikipedia Affiliate Button